• 1
  • 2
2008-07-04, 03:21
Medlem
meepers avatar
Söker ersättare till den så dyrbara tryffeln.

Någon som vet om det finns tryffelessens/tryffelarom liknande att köpa? Tryffelolja har jag testat men söker nu efter alternativ.

Alltså - hur får man tryffelsmak utan dyr tryffel?
Citera
2008-07-04, 08:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Söker ersättare till den så dyrbara tryffeln.

Någon som vet om det finns tryffelessens/tryffelarom liknande att köpa? Tryffelolja har jag testat men söker nu efter alternativ.

Alltså - hur får man tryffelsmak utan dyr tryffel?
Det går tyvärr inte.

~Paul~
Citera
2008-07-05, 01:20
Medlem
meepers avatar
Det var ju synd. Men tackar ändå för svar.

Vad kostar förresten riktig (svart eller vit) tryffel att köpa färsk i Stockholm? Alltå inte oljan utan själva svamparna.
Citera
2008-07-05, 09:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Det var ju synd. Men tackar ändå för svar.

Vad kostar förresten riktig (svart eller vit) tryffel att köpa färsk i Stockholm? Alltå inte oljan utan själva svamparna.
Vet inte vad den kostar i Sthlm men här går den på ca 6000 kr kilot i plockskedet. Över disk borde priset i så fall ligga på mellan 8-10 K. Jag pratar om den svarta sorten.

~Paul~
Citera
2008-07-05, 10:13
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det går tyvärr inte.

~Paul~

Men nog måste det gå att få tag på något tryffelaromaktigt? Jag menar inte något som till fullo kan ersätta den riktiga varan, men som ändå tar dig en bit på vägen?

Nästan alla tryffeloljor är ju smaksatta med fusktryffel. På samma sätt kryddar de också skinkor, ostar och så vidare.

Någon liten delikatessbutik borde nog rimligtvis saluföra en essens.
Citera
2008-07-05, 10:43
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Vet inte vad den kostar i Sthlm men här går den på ca 6000 kr kilot i plockskedet. Över disk borde priset i så fall ligga på mellan 8-10 K. Jag pratar om den svarta sorten.

~Paul~

Lite OT men men, är tryffel värd ett sådant pris? är smaken så good? eller är den bara så svårskaffad att den blev en delikatess av bara farten?
Citera
2008-07-05, 11:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Men nog måste det gå att få tag på något tryffelaromaktigt? Jag menar inte något som till fullo kan ersätta den riktiga varan, men som ändå tar dig en bit på vägen?

Nästan alla tryffeloljor är ju smaksatta med fusktryffel. På samma sätt kryddar de också skinkor, ostar och så vidare.

Någon liten delikatessbutik borde nog rimligtvis saluföra en essens.
Jo, alltså det finns "kemiska" ersättare som kommer ganska nära. Men "nära skjuter ingen hare"

Jag menade helt enkelt att det inte finns en fullgod ersättare. Liksom det inte finns en sådan till en rejäl köttbit (sorry alla vegeterianer/veganer) .

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2008-07-05 kl. 11:05.
Citera
2008-07-05, 11:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Lite OT men men, är tryffel värd ett sådant pris? är smaken så good? eller är den bara så svårskaffad att den blev en delikatess av bara farten?
Det är ett högst personligt ställningstagande. Det är ju trots allt inga jättemängder man använder, så vid vissa tillfällen skulle jag säga: Ja, det är det värt. Det hela hänger nog närmast på sällskapet, tillfället och graden av högtidlighet.

~Paul~
Citera
2008-07-05, 13:11
Medlem
defyras avatar
Citat:
Det är ett högst personligt ställningstagande. Det är ju trots allt inga jättemängder man använder, så vid vissa tillfällen skulle jag säga: Ja, det är det värt. Det hela hänger nog närmast på sällskapet, tillfället och graden av högtidlighet.

~Paul~
På restaurangen får vi svamp av en man som går ut och plockar Fick senast 2-3kilo, vet dock inte det exakta priset
Citera
2008-07-05, 13:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
På restaurangen får vi svamp av en man som går ut och plockar Fick senast 2-3kilo, vet dock inte det exakta priset
Var ungefär hittar han dem? Vilken hundras kör han med?

Nyfiken

~Paul~
Citera
2008-07-05, 13:34
Medlem
woofers avatar
Jag har ett vagt minne av att jag hört att man ska kunna hitta tryffel i sverige, gotland tror jag bestämt att det var, finns det ev på fler platser i landet? Någon som har erfarenhet av att plocka tryffel? Krävs det svin/hund eller kan man lokalisera den på andra sätt?

Anledningen till att det inte går att göra tryffelolja är ju att smakämnena i tryffeln inte är fettlösliga.

Det borde väl kanske vara möjligt att låta tryffeln ligga och dra i alkohol istället och på så sätt få fram en essens, vet inte hur det påverkar smakämnena dock...
Citera
2008-07-05, 13:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Jag har ett vagt minne av att jag hört att man ska kunna hitta tryffel i sverige, gotland tror jag bestämt att det var, finns det ev på fler platser i landet? Någon som har erfarenhet av att plocka tryffel? Krävs det svin/hund eller kan man lokalisera den på andra sätt?

Anledningen till att det inte går att göra tryffelolja är ju att smakämnena i tryffeln inte är fettlösliga.

Det borde väl kanske vara möjligt att låta tryffeln ligga och dra i alkohol istället och på så sätt få fram en essens, vet inte hur det påverkar smakämnena dock...
Man kan hitta dem ovanför jord också. De ser ut om asfaltklumpar. Men det är sällsynt. De flesta gömmer sig under jorden. I Sverige kör vi med hund, men i sådana länder som Italien, Spanien och Frankrike så använder de sig av både hund och gris.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in