2008-07-05, 14:51
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, alltså det finns "kemiska" ersättare som kommer ganska nära. Men "nära skjuter ingen hare"

Jag menade helt enkelt att det inte finns en fullgod ersättare. Liksom det inte finns en sådan till en rejäl köttbit (sorry alla vegeterianer/veganer) .

~Paul~

Jag kan inte komma på en enda produkt som det finns en fullgod ersättare till. Alla matvaror har sin, måhända dåliga, karaktär. Men för en så pass dyr produkt kan det nog vara bra att hitta en ersättare...åtminstone i vardagssammanhang. Om man är beroende det vill säga.
Citera
2008-07-05, 16:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Jag kan inte komma på en enda produkt som det finns en fullgod ersättare till. Alla matvaror har sin, måhända dåliga, karaktär. Men för en så pass dyr produkt kan det nog vara bra att hitta en ersättare...åtminstone i vardagssammanhang. Om man är beroende det vill säga.
Precis. Det är själva springande punkten.

~Paul~
Citera
2008-07-05, 17:47
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Var ungefär hittar han dem? Vilken hundras kör han med?

Nyfiken

~Paul~
Jag var lite nyfiken jag med, men kan lova dig att det går inte att pressa ut info där inte En lite udda människa.
Citera
2008-07-06, 01:03
Medlem
meepers avatar
Var tror ni då att man kan få tag på dessa inte-som-tryffel-men-ändå-lite produkterna?

Gärna i Sthlm.
Citera
2008-07-07, 13:21
Medlem
Seamus Costellos avatar
Tryffelolja innehåller ämnet 2,4-ditiapentan, som ger riktig tryffel dess karakteristiska smak av en smarrig bakelittelefon. Själva svampen innehåller ju en sabla massa andra smakämnen så oljan är inte samma sak, dock tycker jag att det är gott i potatismos och risotto, eller om man gör en vinaigrette.

Så... köp en olja du gillar och sen kan du ibland köpa själva knölen, när lädret och säsongen tillåter.
Citera
2008-07-08, 14:40
Medlem
spaderezzs avatar
tycker att tryffel är överskattat i alla fall så länge man inte får tag i dyrare sorter.. vi har sommartryffel på vår resturang och kan säga att den smakar nada.. så det är mer dyrt än smakrikt, vår är impoterad direkt från italien...(om nån undrar) men till den som vill ha olika ersättnigar så finns de ju tryffelolja so sagts innan och hela tryfflar på burk (gottlandstryffel) har vi fått så på vintern.
Finns även burkar med svamp smaksat med tryffel som tryffelolja men lite roligare att använda..

Mvh...
Citera
2008-07-08, 17:39
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaderezz
tycker att tryffel är överskattat i alla fall så länge man inte får tag i dyrare sorter.. vi har sommartryffel på vår resturang och kan säga att den smakar nada.. så det är mer dyrt än smakrikt, vår är impoterad direkt från italien...(om nån undrar) men till den som vill ha olika ersättnigar så finns de ju tryffelolja so sagts innan och hela tryfflar på burk (gottlandstryffel) har vi fått så på vintern.
Finns även burkar med svamp smaksat med tryffel som tryffelolja men lite roligare att använda..

Mvh...
Ja, sommartryffel gör ingen glad... för bortåt 5000 spänn kilot är det en dyr studsboll. Svart trumpetsvamp med tryffelolja får duga så länge. Hur är burktryffeln? Har hört att den också suger hårt.
Citera
2008-07-09, 02:52
Medlem
meepers avatar
Citat:

Mvh...

Tackar för den informationen.

Du vet möjligtvist inte i vilka butiker denna typ av produkter finns att köpa?
Citera
2008-07-11, 00:06
Medlem
spaderezzs avatar
inte full koll på var man kan köpa den hackade burktryffeln ska ta reda på det men kollade in innehållsförtecknigen på den och den innehåller i alla fall tryffel och inte vanlig svamp med tryffelolja som vissa göra.. den är ett ricktigt bra komplement som tryffel.. men kommer med mer info...

Mvh..
Citera
2008-07-11, 00:18
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Tryffelolja innehåller ämnet 2,4-ditiapentan, som ger riktig tryffel dess karakteristiska smak av en smarrig bakelittelefon. Själva svampen innehåller ju en sabla massa andra smakämnen så oljan är inte samma sak, dock tycker jag att det är gott i potatismos och risotto, eller om man gör en vinaigrette.

Så... köp en olja du gillar och sen kan du ibland köpa själva knölen, när lädret och säsongen tillåter.

Det där var en kul beskrivning, men hur många har egentligen smakat på en bakelittelefon? Är det vanligt att tryffelsmaken jämförs med bakelit?
Citera
2008-07-11, 02:14
Medlem
meepers avatar
Citat:
inte full koll på var man kan köpa den hackade burktryffeln ska ta reda på det men kollade in innehållsförtecknigen på den och den innehåller i alla fall tryffel och inte vanlig svamp med tryffelolja som vissa göra.. den är ett ricktigt bra komplement som tryffel.. men kommer med mer info...

Mvh..

Ser fram emot den infon!
Citera
2008-07-11, 12:15
Medlem
Är det någon som vet något om Karljohansvampsolja, är det också kemiskt? Inte för att sno tråden, det skulle bara vara intressant att vet.
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Men nog måste det gå att få tag på något tryffelaromaktigt? Jag menar inte något som till fullo kan ersätta den riktiga varan, men som ändå tar dig en bit på vägen?

Nästan alla tryffeloljor är ju smaksatta med fusktryffel. På samma sätt kryddar de också skinkor, ostar och så vidare.

Någon liten delikatessbutik borde nog rimligtvis saluföra en essens.
Det lär finnas tryffel-juice, som ska vara avkok av tryfflar. I och för sig måste det vara ganska dyrt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in