Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-09-28, 17:25
  #1
Medlem
Faroths avatar
Spoiler för er som inte läst boken.

Någon som läst Samhällsbärarna och kan förklara vad de två hästarna betyder i de avslutande sidorna av boken.

Ett psykfall som lyser på en minister med en ficklampa i riksdagen och vrålar:
-Tig med dig din puttefnasker. Det handlar faktiskt inte om två hästar.
Citera
2007-08-03, 09:39
  #2
Medlem
maggiethecats avatar
Stöd GW

GW är den enda värdige arvtagaren till Sjöwall/ Wahlöö. Inga av de svenska deckardrottningarna når upp till hans nivå. Och nu är Läckberg lessen för att han har hånat henne. Jag själv tycker att han beskriver hennes skrivförmåga väldigt träffsäkert: "En del deckarförfattare, som Läckberg, håller samma litterära kvalitet som en novell i ”Min Häst”." Och "Om man sen dessutom skriver som Nicke Lilltroll pratar, har jag inte så mycket till övers för det,"

Nu har Guillou och Skugge gått ut och kritiserat GW och ger Läckberg sitt stöd. http://www.expressen.se/noje/1.78362...et-om-lackberg
De kör det trötta bara-en -gammal-surgubbe-avundsjuk-på- en -ung-framgångsrik- kvinna- argumentet.
Skugge verkar tro litteratur ska gå ut på att ge henne matrecept.

Gå in på Expressen och ge GW ert stöd i omröstningen. Han leder med knappt marginal.
Citera
2007-08-03, 10:04
  #3
Medlem
– Såna som Leif GW Persson tål inte att bli förbisprungna av framgångsrika och vackra kvinnor. När det går bra för oss kvinnor och tjejer så finns det alltid män som vill trycka ner oss, säger Mari Jungstedt.

Haha paranoida fruntimmer.
Citera
2007-08-03, 10:24
  #4
Medlem
chillionaires avatar
Har inte last LAckberg, men jag gillar GW's stil. Tycker man ska kunna kritisera en kvinna utan att bli beklagad for att vara sexist.
Citera
2007-08-03, 11:09
  #5
Medlem
momiZs avatar
Jag trodde professorn och Guillou var polare..
Citera
2007-08-03, 11:32
  #6
Medlem
maggiethecats avatar
GW och Guillou var vänner, men så blev de ovänner väldigt offentligt. Kommer inte ihåg varför.
Vad har hänt med Guillou? När blev han kasterad? Varför hoppar han hela tiden på försvara-kvinnor-till-varje-pris-tåget? Är det för att Piratförlaget lever på populära kvinnor som inte kan skriva men skriver ändå?

Jag älskar deckare. Och jag är så deprimerad över att den svenska deckaren är så dålig. Läckberg et al för gärna sälja böcker, men varför kan det inte publiceras någon bok i klass med Lehane, James, Robinson, Connellly, Walters, Rendell, etc?

Ja, jag är bitter. Ingen vill ju publicera min deckare. Trots att jag är kvinna.
Citera
2007-08-03, 12:37
  #7
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maggiethecat
GW är den enda värdige arvtagaren till Sjöwall/ Wahlöö. Inga av de svenska deckardrottningarna når upp till hans nivå. Och nu är Läckberg lessen för att han har hånat henne. Jag själv tycker att han beskriver hennes skrivförmåga väldigt träffsäkert: "En del deckarförfattare, som Läckberg, håller samma litterära kvalitet som en novell i ”Min Häst”." Och "Om man sen dessutom skriver som Nicke Lilltroll pratar, har jag inte så mycket till övers för det,"

Nu har Guillou och Skugge gått ut och kritiserat GW och ger Läckberg sitt stöd. http://www.expressen.se/noje/1.78362...et-om-lackberg
De kör det trötta bara-en -gammal-surgubbe-avundsjuk-på- en -ung-framgångsrik- kvinna- argumentet.
Skugge verkar tro litteratur ska gå ut på att ge henne matrecept.

Gå in på Expressen och ge GW ert stöd i omröstningen. Han leder med knappt marginal.

Jag tänker inte stödja nån av dom. Det är sällan den stora litteraturen ligger på topplistan, men jag räknar inte GW Persson till dom stora heller.

Vad är det för fel på Camilla Läckbergs språk förresten "skriver som Nicke Lilltroll pratar" säjer inte mej nåt. Folk läser förresten inte deckare för språkets skull.

Det finns gott om svenska deckarförfattare, jag vet inte varför just Läckberg blivit så populär. Själv föredrar jag Anna Jansson och Karin Alvtegen (som inte skriver precis deckare, snarare psykologiska thrillers).
Citera
2007-08-03, 12:44
  #8
Avstängd
TopDawgs avatar
Leif GW har faktiskt helt rätt här.

Läckberg och Marklund har lång väg kvar innan de ens når till anklarna på tex Anne Holt. Om man ska ta en annan kvinna som exempel. Det Marklund presterar ÄR skit. Läckberg skriver riktigt risigt dessutom.
Citera
2007-08-03, 20:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maggiethecat
GW och Guillou var vänner, men så blev de ovänner väldigt offentligt. Kommer inte ihåg varför.

Guillou och GW har väl inte varit ovänner sedan tidigare? Eller har jag missat något på sista tiden? Det var väl mellan Skytte och Guillou som det skar sig totalt för ganska många år sedan..

För övrigt klockrent av GW, han är grym..
Citera
2007-08-03, 23:26
  #10
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Leif GW Persson är smått genialisk. Han blandar, på ett mycket personligt sätt, fakta med stil och humor.

Han har helt rätt i sina uttalanden beträffande somliga kvinnliga "deckarförfattare". Jag skulle vilja rikta denna s.k. Stieg Larssons alster till denna avgrundsbrunn. Må de brinna, ifall de är brännbara!

Det finns redan en Stig Larsson...

Leif bryr sig inte ifall Guillou snyter sin näsduk full. Han hejar ändå. Han har säkert någon ny jakt-ammunition att visa för Jan?
Citera
2007-08-04, 00:40
  #11
Medlem
rekviems avatar
Det är väl bara så att det är många kvinnliga på senare tid som han råkade nämna det. Det finns lika mycket skit från män som Stieg Larsson o s v.
Jag har blivit biten av en av de "riktiga" kriminalromanerma i Sjöwal&Wahlöö eller Gw anda så nu känns vanliga deckare rätt fadda.

Har någon tips på mer kriminallitteratur i mer trovärdig om än underhållande inramning ?
Citera
2007-08-04, 01:39
  #12
Medlem
Himmelsk_Drogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rekviem
Det är väl bara så att det är många kvinnliga på senare tid som han råkade nämna det. Det finns lika mycket skit från män som Stieg Larsson o s v.
Jag har blivit biten av en av de "riktiga" kriminalromanerma i Sjöwal&Wahlöö eller Gw anda så nu känns vanliga deckare rätt fadda.

Har någon tips på mer kriminallitteratur i mer trovärdig om än underhållande inramning ?

Själv är jag ett stort fan av Nordisk kriminalkrönika. Hugg en årgång när du går förbi biblioteket. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordisk...alkr%C3%B6nika

Jag vet vad du tänker, men ge det en chans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback