Citat:
Ursprungligen postat av KQED
Hoppas verkligen inte a jag är den enda här som är ett stort fan av King Crimson!
Favorit skiva? Lineup? Låt?
De är underbara!
Jag är ett stort fan av deras 60- och 70-tal.
Favoriter:
In the Court of the Crimson King (1969)
Lizard (1970)
Larks Tongues in Aspic (1973)
Starless and Bible Black (1974)
Red (1974)
Jag gillar dock inte 80-tals och 90-tals perioderna särskilt jag har svårt för Adrian Belews sång, de blev för New Wave-aktiga då.
Greg Lake och John Wetton var bästa sångarna.
Mel Collins var bästa flöjtisten/saxofonisten (både han och Ian McDonald är med i 21st Century Schizoid band) och jag gillar David Cross på fiol.
Men Fripp är en riktig surkart, för mycket insnöad på Gurdjeff/ouspensky och vägrar att återförena det gamla riktiga KC, sedan lät han Eddie Jobson dubba över David Cross fiolspel på live'n USA.
Cross' soloalbum "Testing to Destruction" ska vara en höjdare i KC stil har jag hört.
Om man gillar KC (1973-74 perioden) rekommenderar jag varmt Franska gruppen SHYLOCK (med gitarristen Frederric L'Epee), de var först en trio, sedan en kvartett. De gjorde endast två skivor "Gialorques" och "île de fievre".
L'Epee låter väldigt mycket Fripp både i ton och uttryck.
Sedan ska japanska BI-KYO-RAN stå nära KC i soundet.
Belgiska PRESENT med Roger Trigaux (ex-UNIVERS ZERO) är som en balndning mellan KC och UNIVERS ZERO med en mörk ödesmättad stämning. De två första skivorna "Triskaidekaphobie/Le Poison qui rend fou" (1980/1985) rek. speciellt!