Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-02, 19:08
  #1
Medlem
Detta mail landade i min e-post idag. Jag förstår dock inte vad man menar eftersom jag inte alls har haft någon kontakt med expressen angående FRA. Ännu mindre har jag haft kontakt med Roger och förstår inte hur han har fått tag på min adress.

Men tanken slår mig att detta är ett fejk-brev för att första för själva Roger. Är det någon mer som har fått ett liknande? Eller har han bara skickat till fel person? :-)

Citat:
from: <roger.tiefensee@riksdagen.se>
date: Wed, Jul 2, 2008 at 2:26 PM
mailed-by: riksdagen.se

Hej,

Tack för ditt mejl om FRA. Det är lite synd att du inte skickar ett
personligt mejl utan använt dig av Expressens massmejl, eftersom det
innehåller felaktiga påståenden. Ett mejl mellan två svenska användare
kommer inte som Expressen påstår att "avlyssnas av FRA" oavsett om det
skulle passera landsgränsen.

Inrikes trafik förmedlas utan att den som kommunicerar kan påverka hur
detta sker. Operatörerna väljer vanligtvis den billigaste transportsträckan
vilket kan medföra att inrikestrafik kommer att gå över landets gräns och
tillbaka. Därför kan det inte helt uteslutas att inrikestrafik rent
tekniskt skulle kunna bli åtkomlig för FRA. Det innebär dock inte att
trafiken får inhämtas - för det krävs att trafiken är relevant för svensk
utrikes-, säkerhets- eller försvarspolitik eller för kartläggning av yttre
hot mot landet. Om sådan trafik ändå skulle hamna i FRA:s system finns
tydliga bestämmelser om förstöring av kommunikation som saknar relevans för
signalspaningens ändamål.

Om du har andra frågor du vill ha svar på kan du titta på dessa frågor och
svar som finns på regeringens hemsida.
http://www.regeringen.se/sb/d/3013/a/78411

Mvh / Roger
Citera
2008-07-02, 19:18
  #2
Medlem
Abstruss avatar
Jag skickade det där via expressen igår, fick samma mail som du idag. Svarade följande:

Hej Roger, jag tackar för ditt svar på mitt mejl angående FRA, lite oväntat men kul med respons. Naturligtvis kan du få ett personligt mejl av mig, dock hyser jag vissa tvivel om att det du skickat till mig skulle vara någonting annat än mass-svar på expressens mass-mail.

Kan du Roger förklara meningen med denna echelon liknande övervakning av det svenska folket? FRA kommer alltså ha ett system som automatiskt samlar in vissa ord, vi använder lite sunt förnuft och säger att ord som bomb, attack och kapning kommer bli limmade av systemet. Frågan är bara hur många av de personer som är ett hot mot riketssäkerhet kommer att tala så öppet om terrordåd och liknande efter att FRAs befogenheter har utökats. Koder och kryptering kommer naturligtvis användas och för därför signalspaning i kabel överflödig. Om vi förutsätter att FRA följer spelreglerna så kommer de inte kunna hitta ett enda hot om det är krypterat, hur ska echelon systemet hitta orden bomb, attack och kapning om de är omdöpta till kaka, form och ugn?

Ska alla mail som inehåller orden kaka, form och ugn granskas? Hur kan man då påstå att den personliga integriteten inte kränks?


I övrigt så vill jag gärna veta vilka hot vi idag har mot Sverige, kan du säga något som jag borde vara orolig för Roger?
Vad kommer räknas som ett yttre hot vore ju också intressant att veta? Det är ju FRA själva som bestämmer, eller ja de måste ju hämta tillstånd från FUN först men det lär ju bara vara en formalitet?

"Ett mejl mellan två svenska användare kommer inte som Expressen påstår att "avlyssnas av FRA" oavsett om det skulle passera landsgränsen." Seriöst, vad är meningen med SKITEN då?


Sen vet jag inte om det stämmer eller inte men var ju tvungen o svara
Citera
2008-07-02, 19:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Jag skickade det där via expressen igår, fick samma mail som du idag.

Mycket skummt är ju ändå hur min e-mail hamnade där. Jag har inte ens varit inne på expressen hemsida på iaf ett halvår, desto mindre har jag anmält mig på något nyhetsbrev eller liknande.

Kan du förklara vad Expressens mass-mail är för någonting? Kommer jag att få fler irriterande mail som detta? :-)
Citera
2008-07-02, 19:30
  #4
Medlem
RogerWallenbergs avatar
Det är jag som lurar er

Mvh / Roger

Citera
2008-07-02, 19:31
  #5
Medlem
Slaskpressen skriver vad idioter läser, oavsett sanningsvärdet i texten.
Citera
2008-07-02, 19:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerWallenberg
Det är jag som lurar er

Mvh / Roger

Du skrämmer mig. :-)
Citera
2008-07-02, 20:03
  #7
Medlem
Abstruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3zk
Mycket skummt är ju ändå hur min e-mail hamnade där. Jag har inte ens varit inne på expressen hemsida på iaf ett halvår, desto mindre har jag anmält mig på något nyhetsbrev eller liknande.

Kan du förklara vad Expressens mass-mail är för någonting? Kommer jag att få fler irriterande mail som detta? :-)

Igår kunde man skicka nått färdigförfattat mail från expressen om man skrev in sin mail adress. Den där Roger från centerpartiet ville väl verka folklig så han svarade på dem. Du lär inte få nått nytt om du inte svarat..
Citera
2008-07-02, 20:34
  #8
Medlem
RollerBoySEs avatar
Fel forum, flyttas.

/Mod
Citera
2008-07-02, 21:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Igår kunde man skicka nått färdigförfattat mail från expressen om man skrev in sin mail adress. Den där Roger från centerpartiet ville väl verka folklig så han svarade på dem. Du lär inte få nått nytt om du inte svarat..

Tack för svaret Abstrus. Jag svarade dock rätt irriterat direkt efter jag fått det. Får hoppas jag inte blir bombaderad med massa skit nu. FRA frågor intresserar mig iofs, hoppas ämmnet i mailen stannar vid det också om jag är fortsatt med i listan.

Frågetecken kvarstår ändå. Min e-mail adress är inte publik någonstans och jag har inte registrerat den i något svenskt nyhetsbrev eller liknande. Den är registrerad med min användare här på flashback, men jag tvivlar på att den delats ut härifrån då den ligger som dold och administratörerna litar jag nästan fullständigt på.

Är det någon mer än jag som inte har anmällt sig i detta och ändå har fått mail?

Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Fel forum, flyttas.

/Mod
Tack och förlåt. :-)
Citera
2008-07-02, 21:38
  #10
Medlem
hanumans avatar
Detta fick jag av Tomas Tobé (m) efter att ha mailat honom (och hundratalet andra riksdagsledamöter) i frågan. För övrigt är han den ende som svarat....

Citat:
Hej,

och tack för ditt mail och ditt engagemang i frågan. Det är oerhört viktigt att fler uttrycker sina tankar och åsikter till förtroendevalda politiker. Det vitaliserar demokratin. De senaste dagarna har utan tvekan dominerats av diskussioner om FRA-förslaget. Med väljare, allmänhet, vänner, kollegor i riksdagsgruppen och inom övriga alliansen samt journalister.

Jag försöker nedan klargöra mina ståndpunkter i frågan. Ber om ursäkt för om mitt svar inte svarar personligt på dina frågor men tyvärr så behöver jag hålla mig generell. Det är många som vill ha besked om hur jag resonerat mig fram till mitt beslut. Några vill inte ha någon underrättelsetjänst och signalspaning över huvudtaget, några andra vill inte att det ska ske i kabel medan andra anser förslaget inte behövde ändras.

I förrgår kväll enades vi inom alliansens riksdagsgrupper om att förslaget skulle återremitteras till försvarsutskottet för att de sedan skulle återkomma med ett antal förstärkningar för den personliga integriteten. Även om detta kom senare än många önskat så var det välkommet. Det visar både att alliansen är regeringsduglig och att riksdagsgruppers och andras åsikter spelar roll.

Tilläggen handlar om följande:

1. Ett särskilt uppdrag ska lämnas till Datainspektionen om att fram till kontrollstationen 2011 följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv. Till Datainspektionenen ska en skärskild referensgrupp knytas, med personer som nomineras av riksdagspartierna. Datainspektionen har redan i dag till uppgift att granska personuppgiftsbehandling vid myndigheter. Med ett skärskilt regeringsuppdrag så ska myndigheten skärskilt följa FRA:s verksamhet.

2. Regeringen ska tillsätta en kommitté som utifrån ska följa FRA:s verksamhet generellt utifrån ett integritetsperspektiv, fram till kontrollstationen 2011. Kommittén kommer att verka utöver det integritetsskyddsråd som kommer att inrättas inom FRA. Det kommer också att verka vid sidan om FUN:s och Datainspektionens granskande verksamhet. Kommittén kommer att bestå av parlamentariker. Dess iakttagelser kommer att vara ett underlag inför den kommande utvärderingen av lagstiftningen. En uppgift ska vara att med ledning av gjorda erfarenheter bedöma, dels om ytterligare integritetsskyddande åtgärder krävs och dels om formerna för tillståndsprövning behöver utvecklas samt frågan om oberoende granskning. Kommittén ska ha möjligheter att lägga förslag som kan behandlas våren 2010. Kommittén ska också tillsätta ett integritetsombud som ska bevaka att integriteten för personer bosatta i Sverige garanteras.

3. Riksdagen ska göra följande tillkännagivanden:

- En ny myndighet utformad som en domstolsliknande nämnd inrättas som prövar tillståndsgivning (de uppgifter som i förslaget ligger på FUN)
- Regeringen ska ha skyldighet att ta integritetshänsyn vid fattande av inriktningsbeslut
- Den domstolslinkande nämnden ska fatta beslut om huruvida ”synnerliga omständigheter” föreligger för sökning på person.

Sammantaget innebar dessa tillägg att jag kunde stödja förslaget vid gårdagens omröstning efter behandlingen i försvarsutskottet. Det handlar om en balans mellan effektiv underrättelsetjänst och den personliga integriteten. Inga enkla beslut och just därför är det bra med både hängsle och livrem för att säkerställa en kontroll av den nya lagstiftningen.

Jag har full förståelse för att alla kanske inte är nöjda med detta beslut men det är åtminstone så jag resonerar i frågan.

Om du vill ta del av ett längre resonemang kring vad förslaget handlar om, enligt undertecknad, hänvisar jag er till min blogg: http://tomastobe.blogspot.com

Vänligen,

Tomas Tobé
Riksdagsledamot (m)
Citera
2008-07-02, 21:45
  #11
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3zk
Tack för svaret Abstrus. Jag svarade dock rätt irriterat direkt efter jag fått det. Får hoppas jag inte blir bombaderad med massa skit nu. FRA frågor intresserar mig iofs, hoppas ämmnet i mailen stannar vid det också om jag är fortsatt med i listan.

Frågetecken kvarstår ändå. Min e-mail adress är inte publik någonstans och jag har inte registrerat den i något svenskt nyhetsbrev eller liknande. Den är registrerad med min användare här på flashback, men jag tvivlar på att den delats ut härifrån då den ligger som dold och administratörerna litar jag nästan fullständigt på.

Är det någon mer än jag som inte har anmällt sig i detta och ändå har fått mail?


Tack och förlåt. :-)
Man skrev in sin mailadress när man gick in på expressen och spammade riksdagen. Du kan inte övertyga mig om att du inte gjorde det.
Citera
2008-07-02, 22:03
  #12
Medlem
Söt&farligs avatar
"- En ny myndighet utformad som en domstolsliknande nämnd inrättas som prövar tillståndsgivning (de uppgifter som i förslaget ligger på FUN)
-------------
- Den domstolslinkande nämnden ska fatta beslut om huruvida ”synnerliga omständigheter” föreligger för sökning på person."

Varför duger inte "Fru Justitsia" det vill säga det rättsväsende vi har idag som ger tillstånd till övervakning, har hon sagt nej för många gånger och därmed inte tillräckligt slampig för Onkel Sam?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback