• 1
  • 2
2008-07-02, 17:09
Medlem
Hej FB

Kan dra lite kort om mig själv: Man 20år, jobbar på en industri i Stockholmsområdet. Gick ut gymnasiet förra våren med 20,0 och tänkte försöka ta mig in på läkarlinjen så småningom. Men jag ville jobba lite först o slippa studier ett tag + tjäna pengar till de senare studierna.

Sagt och gjort, jag fixade jobb på en industri som sagt via ett bemanningsföretag. Dock gillade min arbetsgivare mig bra så jag fick fast anställning där rätt snabbt, fast dom egentligen inte anställer folk nu. Jag jobbar som maskinoperatör dvs längst ner på golvet och har ett rätt enkelt och enformigt jobb. Jag trivs rätt bra, det är ganska lugnt och har bra jobbarkompisar.

Ända sen jag började har jag tagit för mig och försökt lära mig så mkt som möjligt och hakat på alla former av sidouppdrag som tillkommit mitt vanliga jobb. När sedan en maskintekniker blev sjukskriven tog jag de flesta av hans arbetsuppgifter + att jag fortsatte som vanligt med mitt andra jobb. Detta ledde till att jag hade det ganska svettigt ett tag med sinnesjukt mkt övertid och mkt stress osv. Men jag har skött allting perfekt och alla chefer verkar mer än nöjda.

För de som inte visste det så är det iaf på min avd rätt stor skillnad mellan tekniker och operatör, både i lön, ansvar och arbetsuppgifter. Det har alltid hetat att operatörer inte ska kunna avancera till tekniker eftersom den senare behöver utbildning på området, men alla som som jobbar som tekniker på min avd har börjad som operatör.

I dagsläget är jag riktigt jävla förbannad på min arbetsgivare. Jag har inte fått någonting tillbaka för min enligt mig rätt så stora arbetsinsats de senaste månaderna, förutom en jävla massa verbal uppskattning. Jag har i princip bara gått och väntat på att de ska erbjuda mig ett jobb som maskintekniker, men inget har hänt. Har inte ens fått mer betalt på min rätt kassa lön.

Det som är intressant är att man har kostat på att låta mig gå en ganska lång och dyr utbildning i maskinteknik, vilket var tvunget att godkännas av en relativt hög chef. Denna utbildning riktade sig enbart till tekniker.

Imorgon ska jag ha ett utvecklingssamtal med min chef där jag planerar att ställa ett ultimatum. Jag tänker ge dom tre olika alternativ:

1. Anställ mig som tekniker, detta tjänar alla på. Problemet är bara att det inte finns ngn egentlig ledig tjänst som detta.

2. Fortsätt som tidigare, dvs jag hakar på massa saker + sköter mitt vanliga jobb utan att få något för det. Mkt irriterande för min del.

3. Fortsätta som tidigare, men bara göra det som är mitt egentliga jobb. Mkt uttråkande för min del.

Alternativ 2 och 3 innebär att jag kommer leta nya jobb och säga upp mig inom mkt snar framtid. Jag vet att det är enkelt att få likvärdiga jobb.

Vad tror ni om mina chanser?
Citera
2008-07-02, 17:14
Medlem
Mäzters avatar
Du säger att det inte finns någon ledig plats som tekniker... Hur ska de då kunna anställa dig som tekniker? Vad ska du göra? gå runt och göra ingenting?Det finns inga arbetsuppgifter eftersom de redan har tekniker till alla arbetsuppgifter som sköts av tekniker...
Citera
2008-07-02, 17:15
Medlem
Neveus avatar
Självklart var du tvungen att poängtera din egen förträfflighet genom att smyga in läkarlinjen samt 20.0, ja vad ska man säga din arbetsmoral verkar det inget fel på. Är väl en självklarhet att du ska få större befogenheter samt högre lön, var dock noga med att inte hota din chef.

"Jag slutar annars..."
Säg att du vill ha tjänsten för att du anser dig själv vara kvalificerad för detta plus att företaget tjänar på det. Säg att du vill utvecklas. Verbal uppskattning suger ja vet, men tålamod är en dygd ha det i åtanke. Lycka till!
Citera
2008-07-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mäzter
Du säger att det inte finns någon ledig plats som tekniker... Hur ska de då kunna anställa dig som tekniker? Vad ska du göra? gå runt och göra ingenting?Det finns inga arbetsuppgifter eftersom de redan har tekniker till alla arbetsuppgifter som sköts av tekniker...

Det finns egentligen ingen ledig tjänst nej, men företaget är medvetet om att ytterligare en inte skulle skada. Och det finns definitivt saker att göra ändå. I dagsläget kan dom t ex inte vara sjuka för då får den andra jobba över hela deras skift. Sedan är det många saker som har åsidosatts en längre tid, eftersom dom inte har haft tid att göra det.
Citera
2008-07-02, 18:22
Medlem
Du verkar vara ambitiös och duktig. Dock tycker jag att du gör fel om du ställer ultimatum, var mer konstruktiv än så (du säger själv att det är mycket lätt att hitta motsv arbete... om jag var din chef och du kom in och ställde ultimatum skulle jag visa dig dörren ut). Lägg istället fram allting positivt och visa på ett bra sätt hur du bidragit. om det är en bra chef (och det du säger stämmer) så kommer ni att komma överens om en bra utvecklingsplan (utbildning/utveckling, ny roll/befordran, ...)
Citera
2008-07-02, 19:06
Bannlyst
You give a little you get a little. Det jag vill ha sagt är som tidigare sagt ställ dina krav men gör det varsamt, motivera att det skulle vara bra för samtliga parter och inte skrika "du din jävla padda ge mig mer cash annars drar jag".
Citera
2008-07-02, 19:24
Medlem
Kämpendahls avatar
Vinci, jag tycker du gjort allting hittills så jäkla rätt. Varit ambitiös, tagit för dig, gjort mer än du behöver och visat framfötterna. En dag kommer det att belönas och under utvecklingssamtalet finns alla möjligheter att bli upptäckt.

Då är frågan hur man ska framföra sina önskemål under utvecklingssamtalet? EBIT säger att du inte ska ställa ultimatum, jag säger var inte för snäll. Låt det tydligt framgå vad du vill och det är inte fel att hinta om att du kan tänka dig att söka nya jobb, men det kan kanske sägas lite inlindat. Låt dem förstå att du inte tänker gå som operatör hela livet utan att du har högre amtibioner än så och på något sätt måste det framgå att du kan tänka dig en framtid utan dem om du inte får avancera i organsiationen, vilket kan innebära att söka nya jobb eller kanske till och med studier.

Försök börja samtalet i konstruktiv anda, men var tydlig med vad du vill är det bästa råd jag kan ge
Citera
2008-07-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vinci, jag tycker du gjort allting hittills så jäkla rätt. Varit ambitiös, tagit för dig, gjort mer än du behöver och visat framfötterna. En dag kommer det att belönas och under utvecklingssamtalet finns alla möjligheter att bli upptäckt.

Då är frågan hur man ska framföra sina önskemål under utvecklingssamtalet? EBIT säger att du inte ska ställa ultimatum, jag säger var inte för snäll. Låt det tydligt framgå vad du vill och det är inte fel att hinta om att du kan tänka dig att söka nya jobb, men det kan kanske sägas lite inlindat. Låt dem förstå att du inte tänker gå som operatör hela livet utan att du har högre amtibioner än så och på något sätt måste det framgå att du kan tänka dig en framtid utan dem om du inte får avancera i organsiationen, vilket kan innebära att söka nya jobb eller kanske till och med studier.

Försök börja samtalet i konstruktiv anda, men var tydlig med vad du vill är det bästa råd jag kan ge

I agree! Men ultimatum är inte rätta vägen, stå på dig, berätta vad du gjort och bidragit med. Men som sagt, ultimatum känns som att det bara leder en enda väg....
Citera
2008-07-02, 20:59
Medlem
Enda anledningen till att jag ställer ett ultimatum är att jag verkligen menar det jag skriver, dvs att jag inte KAN fortsätta som jag gör nu. Att ha 1,5 jobb går inte ur stressynpunkt och att gå tillbaka till det gamla vill jag inte heller. Hur kul är det stå vid en maskin och bara få göra vissa saker när man vet att man kan mkt mer?
Citera
2008-07-02, 22:09
Medlem
Aexil Kongs avatar
Så du har tagit på dig en annan killes arbetsuppgifter men ändå fått samma lön? Fy fan.
Citera
2008-07-02, 22:24
Medlem
_Winstons avatar
Suveränt att du visat framfötterna! Är det ditt första jobb så fortsätt att ta för dig, de kommer att löna sig i det långa loppet. Om du kör på där i två år i samma stil innan du börjar plugga kommer du ha väldigt bra referenser till ditt nästa jobb. Det lönar sig alltid att göra ett bra jobb och att vara ambitiös. Ställ inga ultimatum! Markera tydligt att du är intresserad istället, visa intresse. Dom kan inte utbilda dig till tekniker om det inte finns någon vinning för deras sida att göra de, men kanske kommer det ske den närmsta tiden och då ligger du säkert bra till.

Lycka till.
Citera
2008-07-02, 22:42
Bannlyst
jobbar du så i 20 år så kan du nog få gå en liten intern kurs som gör att du får jobba som tekniker..Räcker inte med några månader. Om du inte trivs med jobbet du har nu så är det bara att göra något annat, simpelt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in