• 1
  • 2
2008-07-02, 22:50
Medlem
Svampfests avatar
Jag tror du ska börja med att starkt och rättframt motivera varför du ska ha en högre lön, se till att ha med dig en liten anteckning med uppstolpade punkter som du anser vara värda att framföra. Se till att komma förberedd!

Gör det övertydligt för chefen vad du kan och vilka arbetsuppgifter du faktiskt utför idag utan den skäliga lönen som bör medfölja.

Trillar inte poletten ner hos chefen då så kan du avrunda med att framföra att får jag inte annat erkännande än verbalt för det jobb jag gör så tänker jag söka mig annorstädes.
Citera
2008-07-03, 00:08
Medlem
Aja Bajas avatar
Befordrad blir man för att man visar att man både har intresse och kunnskap. Du har naturligtvis redan visat en hel del intresse, men har du rent ut sagt att du vill vara tekniker och inte operatör. Chefen är ingen tankeläsare och vet kanske inte vad du vill.

Berätta vad du vill med ditt jobb och vad du tycker är intressant. Om du inte får en chans att gå vidare om du lägger fram allt du kan och allt du vill beror det antagligen på att det verkligen inte finns utrymme för en tekniker till just nu, men att då hota med att lämna företaget visar bara på att dom har gjort rätt som inte bekostar ytterligare utbildning för någon som ändå kommer lämna så fort han blir missnöjd.

Fråga i stället vad du ska göra för att bli tekniker, som du inte redan gör, eller hur länge han bedömmer att du måste vänta innan du kan byta jobb.
Citera
2008-07-03, 22:16
Medlem
Aja Bajas avatar
Skriv gärna och berätta hur det gick på intervjuvn.
Citera
2008-07-05, 16:23
Medlem
Jaha vad ska man säga. Gick väl ungefär som väntat.

Det positiva är att både jag och chefen är helt överens om att jag har både kompetensen och intresset för att jobba som tekniker. Det är således inte så att bara har visat intresse för allt, jag vet också vad jag pysslar med och mycket erfarenhet från teknik sen tidigare och det vet dom om.

Problemet är bara att dom inte har någon formell tjänst till mig, även om de vill ge mig en. Problemet ligger så att säga högre upp. Under samtalet lade jag fram otaliga argument för att det faktiskt finns plats för en till i den gruppen, vilket de också verkar helt på klara med. Jag målade upp flera scenarion som sannolikt kan inträffa och då blir det inte billigt.

Men det verkar som min chef är ekonomiskt bakbunden, de får helt enkelt inte ha en till i gruppen fast det behövs.

Med detta sagt förklarade jag för dom att det känns jävligt tungt för mig att bara stå och mata när jag vet att jag kan mycket mer. Och att låta mig göra det skulle gynna både min personliga utveckling och företagets. Även här är vi helt överens. Men eftersom vi är i en låst situation jag kommer jag börja söka andra jobb eller överväga att plugga. Detta är inget "hot" från min sida, det är en realitet att det ger mig nada att bara stå vid en maskin hela dagarna och bli dum i huvudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in