Citat:
Ursprungligen postat av Glitch2007
Så sunt vet jag inte om det är. Tyvärr ställs det ju helt orimliga krav på 'bortom allt rimligt tvivel' och det frias i alltmer uppenbara fall. Och när väl någon blir dömd förlitar man sig stenhårt på praxis och utnyttjar inte straffsatserna. Min (högst personliga) åsikt är att det svenska rättssystemet och där tillhörande lagar funkade fint i Sverige som det såg ut för 50 år sedan, men nu skrattar buset åt hela rättsapparaten.
Jag håller verkligen med dig. Att det är svårt att bli fälld om bevisen inte räcker - det är, i mitt tycke, ett tecken på att det är sunt.
Att man kan "förekomma på 38 punkter" i belastningsregistret och få villkorligt för ännu ett rån eller att straffen generellt är för låga - det är å andra sidan två olika tecken på att det är ruttet.
Jag säger inte att systemet är sunt, men jag vidhåller att det ska vara svårt att bli dömd till 5-10 års fängelse. Då ska man vara bevisat skyldig.
Ännu mer sidospår: sen kan jag också ibland önska att vi INTE hade ett sunt rättssystem, utan att man despotiskt kunde peka på dem man "vet" begår brott men mot vilka det saknas bevis och säga "du, du och du. in i fängelset och straffarbeta tills ni är 70 bast". Men nu är det ju inte så…