2019-10-20, 23:05
Medlem
Mr.Swedens avatar
Jag ”pratade” med honom i den här tråden för några år sedan. Vill minnas att han kallade sig GP63. Ska väl uttydas Grynings Pyromanen, men 63 går jag bet på. Lustigt val av namn eftersom han var mycket noga med att han inte var någon pyroman.

Min bestämda känsla var att han uppfattade sig som någon slags celebritet, en kändis man talade om. I och med detta blir den här tråden tyvärr ett problem eftersom den kan trigga honom till nya spännande insatser.
Citera
2019-10-20, 23:25
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jag ”pratade” med honom i den här tråden för några år sedan. Vill minnas att han kallade sig GP63. Ska väl uttydas Grynings Pyromanen, men 63 går jag bet på. Lustigt val av namn eftersom han var mycket noga med att han inte var någon pyroman.

Min bestämda känsla var att han uppfattade sig som någon slags celebritet, en kändis man talade om. I och med detta blir den här tråden tyvärr ett problem eftersom den kan trigga honom till nya spännande insatser.

Han är född -63.
Citera
2019-10-20, 23:48
Medlem
Troians avatar
Citat:

Ja. Användaren i fråga:
#GP63
Citera
2019-10-21, 01:35
Medlem
Jag streckkollade Serien han verkar vara intresserad av siffror och att koppla ihop saker på konstiga sett.
Kan gryningspyromanen tänt eld för att få ut försäkringspengar på något via en bulvan?
Sen fortsatt elda för att det skulle bli ett hus i mängden.

I tvserien Polisen i Strömstad
med Per Oscarsson i huvudrollen
i avsnittet Polisen och pyromanen Avsnitt 3
Sändes 1996-04-12

ca 40min 50 sek in så kommer en man in på polisstationen

"Jag söker en kriminalassistent Bitén.
Det gäller en stugbrand i Seläter.
Hälsa från direktör Gryning."

Det handlar om en som tänt på sin stuga den 11/6 för att få ut försäkringspengar.

Per Oscarsson dog av en brand
natten mellan den 30 och 31 december 2010
Bjärka Långhörna
säkert bara sammanträffande.
Citera
2019-10-22, 16:57
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:

Går du på precis vad som helst? Samtidigt som vi vet att den riktiga pyromanen satt på häktet så var alltså "GP63"-användaren inloggad på detta forum. Vissa är bra lättlurade.
Citera
2019-10-22, 18:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dokumentär.

Har nu sett hela dokumentärserien om Gryningspyromanen på svt.play.

Tyckte den var både välgjord och intressant. Framkom en hel del som jag inte kände till tidigare.
Citera
2019-10-22, 20:26
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Går du på precis vad som helst? Samtidigt som vi vet att den riktiga pyromanen satt på häktet så var alltså "GP63"-användaren inloggad på detta forum. Vissa är bra lättlurade.

Han fotade sitt körkort(eller om det var id.kort)och lade ut bilden i tråden.
Om det inte var GM vem hade då fått tag på hans kort?
Citera
2019-10-24, 21:16
Medlem
Drozds avatar
Kollade dokumentären och kokar av vrede när jag såg hur rätten i Ystad missade chansen att bura in psykfallet efter det att han bränt ner Västra Vemmenhögs kyrka och Nils Holgerssongården. Han sågs alltså på platsen av vittnen före branden, sedan brann gården och kyrkan ner enligt hans typiska modus operandi. Och dessutom finner man hans skoavtryck vid ett sönderslaget fönster i kyrkan.... Bara detta faktum att en mångfaldigt misstänkt och flerfaldigt dömd mordbrännare befinner sig på en sån enslig plats in the middle of nowhere utan synnerligen välmotiverade skäl borde uppfylla rekvisitet "bortom allt rimligt tvivel".

Hur fan resonerade rätten, höll de för troligt att en annan mordbrännare med samma skor råkade befinna sig på platsen!?

Domaren och nämndemännen som friade gryningspyromanen borde dömas för medhjälp till mordbrand i detta fall.
Citera
2019-10-25, 15:06
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Han fotade sitt körkort(eller om det var id.kort)och lade ut bilden i tråden.
Om det inte var GM vem hade då fått tag på hans kort?

Läs det senaste inlägget från 2018 från användaren. Jag har det här åt dig:

Citat:
Ursprungligen postat av GP63
Ulf är på semester från flashback nu men återkommer..

Svara ärligt nu, vem tror du det var som postade detta inlägg? Det gjordes när den riktige pyromanen satt i häktet.
Citera
2019-10-27, 20:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Gryningspyromanens plan för ett nytt liv – sedan blev han arg

Det dröjde inte länge. Gryningspyromanen hade börjat ett nytt liv i Köping, han körde trimmat moped, arbetade men planerade att lämna Sverige.

Men så blev han arg. Precis som Ulf Borgström hotat i en intervju med Kvällsposten hände det som många fruktat.

Det började brinna.

https://www.expressen.se/kvallsposten/qs/gryningspyromanens-plan-for-ett-nytt-liv-sedan-blev-han-arg/

Man verkar gjort det mesta för att han ska bli nöjd, Han betalar inte hyra får ändå ha kvar sin lägenhet, man fixar jobb åt honom etc. Men ändå skiter det sig till slut. Summa summarum sådana som han ska sitta livstid i finkan, det mår både de och samhället bäst av.
Citera
2019-11-03, 09:55
Medlem
Jag kollar just nu på serien, men har inte hunnit
längre än till avsnitt 3. En sak som förvånar mig
är att ingen verkar ha gett sig på honom. Ingen
har knäckt hans armar och ben. Ingen har dödat
honom. Varför?
Citera
2019-11-05, 03:25
Medlem
Citat: