Citat:
Ursprungligen postat av
Bayeux
Ni befordrar en politik som kommer att leda till att människor inte släpps in i Sverige till slut. Det blir så om folk inte kan respektera lagar och rättspraxis. Vi ser hela tiden exempel på det; att folk ska få stanna för att ”det är bättre här” för dem, denna inkluderande koloniala tanke, oavsett om det rör sig om barn eller personer med utlöpande arbetstillstånd. Ingen respekt alls för myndighetsbeslut eller domar. Det leder ofelbart till hårdare migrationslagar. Det finns ett talesätt: Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket.
Fortfarande så borde du börja skilja på saker och ting. Nu nämner du inget om det jag kommenterade, dvs att hela tanken om att vi inte ska utvisa flickan är för att vi inte tror att Thailand är ett lika bra land som Sverige. Vilket jag inte tror de flesta tänker. Jag tror de flesta tänker att om ett barn föds till en osäker familjesituation (vilket ju skedde i Sverige) så bör man göra vad man kan för att ge barnet en trygg uppväxt. Vilket man ju inte gör genom att flytta henne från det som idag är hennes hem. Så inte några koloniala tankar vad jag ser, bara omsorg om ett barn. Folk brukar reagera likadant när barn skyfflas mellan familjehem i Sverige också.
Vad gäller respekt för lagar och regler sedan så har du till viss del rätt. Skiter man i de lagar som finns och domar som döms utifrån dessa lagar så slutar folk att respektera dem. Men du har en annan sida av myntet också. Folk har svårt att köpa lagar som genererar domar som går rakt emot folks uppfattning om vad som är rätt och vad som är fel. Och just i det här fallet verkar ju många tycka att paragrafryttarna hamnar fel.
Att sedan ett antal myndighetsbeslut som av olika anledningar går emot de lagar som gäller, skulle leda till hårdare migrationslagar tror jag inte ett smack på.