2025-04-03, 08:51
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
I vanlig ordning gäller underförstått den inkluderande kolonialismen; länder som Thailand kan så klart inte stå för den trygghet ett sexårigt barn behöver, det kan bara det goda välutvecklade Sverige göra. Säg mig, blir det då inte rätt många barn där ute i världen som ska hit, så att de kan få den trygghet de förtjänar?

Nu handlar det väl snarare om att riva upp den lilla trygghet den stackars flickan har. Dessutom till ett land där hon inte kan språket
Citera
2025-04-03, 09:05
Medlem
Citat:
I vanlig ordning gäller underförstått den inkluderande kolonialismen; länder som Thailand kan så klart inte stå för den trygghet ett sexårigt barn behöver, det kan bara det goda välutvecklade Sverige göra. Säg mig, blir det då inte rätt många barn där ute i världen som ska hit, så att de kan få den trygghet de förtjänar?

Du får skilja på barn som bor i Sverige och barn som inte gör det. Och huruvida barnet ska skickas till Thailand eller Norge är irrelevant.
Citera
2025-04-03, 09:11
Medlem
Citat:
Jag är inte en diehard, hemmablind, kolonialistisk chauvinist som du, utan respekterar länder som Thailand. Det finns mängder av lyckliga barn där, men det kan du förstås inte acceptera, ännu mindre att denna flicka kan bli det.
Respekterar du alla länder oavsett vilket index de har gällande fattigdom och mänskliga rättigheter? Tror du att dessa saker är irrelevanta för människors levnadsstandard?

Du är sjukligt bortablind om du tror att barn i fattigare delar av världen har det i närheten lika bra som de har det i Sverige. Du kan välja att leva i den bubblan om du vill, men alla som läser det du skriver kommer bara att tycka att du är sjuk i huvudet.
Citera
2025-04-03, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Nu handlar det väl snarare om att riva upp den lilla trygghet den stackars flickan har. Dessutom till ett land där hon inte kan språket
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Du får skilja på barn som bor i Sverige och barn som inte gör det. Och huruvida barnet ska skickas till Thailand eller Norge är irrelevant.
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Respekterar du alla länder oavsett vilket index de har gällande fattigdom och mänskliga rättigheter? Tror du att dessa saker är irrelevanta för människors levnadsstandard?

Du är sjukligt bortablind om du tror att barn i fattigare delar av världen har det i närheten lika bra som de har det i Sverige. Du kan välja att leva i den bubblan om du vill, men alla som läser det du skriver kommer bara att tycka att du är sjuk i huvudet.
Ni befordrar en politik som kommer att leda till att människor inte släpps in i Sverige till slut. Det blir så om folk inte kan respektera lagar och rättspraxis. Vi ser hela tiden exempel på det; att folk ska få stanna för att ”det är bättre här” för dem, denna inkluderande koloniala tanke, oavsett om det rör sig om barn eller personer med utlöpande arbetstillstånd. Ingen respekt alls för myndighetsbeslut eller domar. Det leder ofelbart till hårdare migrationslagar. Det finns ett talesätt: Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket.
Citera
2025-04-03, 09:37
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Det handlar väl om de lagar ni rasister röstat fram och väljer?
Ung flicka - ok
Ung kvinna - ok
Alla andra är ”inänvällare”

Men här på FB är de enda godkännda invandrarna attraktiva kvinnor….

Ja, och för er vänsterelement så skall det vara unga män och pojkar som ni kan dregla över...

Helt sjukt att det kommer upp slika fall, hela tiden. Kan slå vad om att detta är någon från MENA som beslutat om - en asiat mindre som kan ta någon av dennes landsmäns plats...
Citera
2025-04-03, 09:46
Medlem
Klart lilltjejen bör få stanna, det får bli slut med att utvisa ensamma barn.
Citera
2025-04-03, 09:57
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Du skrev ju att "blattar och negrer" ska utvisas. Neger är väl ett utseende, inte en etnicitet. Blatte vet jag inte. Nu vet vi bara att flickans mor är thailändsk medborgare, inget om hennes härstamning, inte heller hur fadern ser ut. Det finns flera här som tycker att alla ska utvisas eller argumenterar att hon är mera thailändare, får det bättre där eller att fosterföräldrarna kan följa med. Asien för övrigt icke-Europa. (OBS, jag önskar inte utvisa henne, oavsett hur hon ser ut.)
.

"Blattar och negrer" är ett talesätt och en generalisering av de mest främmande, mest problematiska och mest obehagliga av de främmande folkslag som numera förpestar vårt land. Generellt sett har svenskar betydligt mindre problem med asiater, särskilt hög-IQ-varianterna japaner, koreaner och kineser. Till och med dessa blir dock problematiska om de blir alltför många.

Det är fullt möjligt att hon kan få det bättre i Thailand, men som sagt hade inte ens NMR utvisat henne "bara sådär" lite vind för våg. Vilket gör historien väldigt märklig och får mig att misstänka agendasättande lögnjournalistik från DN.
Citera
2025-04-03, 10:08
Medlem
Jag är så less på de som fattar beslut om utvisning och som bara riktar in sig på äldre, barn och kvinnor. Riktigt feg liten lort till makthavare. Feghet är enda svaret på att de låter kriminella vara kvar i detta skitland.

Men vem vet, fegisen kanske gör rätt i dessa utvisningar. De lär inte vara otryggare i något annat land än här.
Citera
2025-04-03, 10:51
Medlem
Har det inte i tidigare liknande fall kommit föräldrar senare och anklagat Sverige för att kidnappa deras barn när dessa fått stanna? Samt krävt en massa feta skadestånd för det.
Citera
2025-04-03, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Så ett barn i samma situation med mor från ett MENA-land borde utvisas?

Statistiskt sett kommer hon vara skötsam och flitig till skillnad från MENA.
Citera
2025-04-03, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
Jag är så less på de som fattar beslut om utvisning och som bara riktar in sig på äldre, barn och kvinnor. Riktigt feg liten lort till makthavare. Feghet är enda svaret på att de låter kriminella vara kvar i detta skitland.

Men vem vet, fegisen kanske gör rätt i dessa utvisningar. De lär inte vara otryggare i något annat land än här.

De som beslutar måste följa svensk lag.
Citera
2025-04-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ni befordrar en politik som kommer att leda till att människor inte släpps in i Sverige till slut. Det blir så om folk inte kan respektera lagar och rättspraxis. Vi ser hela tiden exempel på det; att folk ska få stanna för att ”det är bättre här” för dem, denna inkluderande koloniala tanke, oavsett om det rör sig om barn eller personer med utlöpande arbetstillstånd. Ingen respekt alls för myndighetsbeslut eller domar. Det leder ofelbart till hårdare migrationslagar. Det finns ett talesätt: Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket.

Fortfarande så borde du börja skilja på saker och ting. Nu nämner du inget om det jag kommenterade, dvs att hela tanken om att vi inte ska utvisa flickan är för att vi inte tror att Thailand är ett lika bra land som Sverige. Vilket jag inte tror de flesta tänker. Jag tror de flesta tänker att om ett barn föds till en osäker familjesituation (vilket ju skedde i Sverige) så bör man göra vad man kan för att ge barnet en trygg uppväxt. Vilket man ju inte gör genom att flytta henne från det som idag är hennes hem. Så inte några koloniala tankar vad jag ser, bara omsorg om ett barn. Folk brukar reagera likadant när barn skyfflas mellan familjehem i Sverige också.

Vad gäller respekt för lagar och regler sedan så har du till viss del rätt. Skiter man i de lagar som finns och domar som döms utifrån dessa lagar så slutar folk att respektera dem. Men du har en annan sida av myntet också. Folk har svårt att köpa lagar som genererar domar som går rakt emot folks uppfattning om vad som är rätt och vad som är fel. Och just i det här fallet verkar ju många tycka att paragrafryttarna hamnar fel.

Att sedan ett antal myndighetsbeslut som av olika anledningar går emot de lagar som gäller, skulle leda till hårdare migrationslagar tror jag inte ett smack på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in