2008-07-11, 21:27
Medlem
Fbadgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nip3o
Inte fr att det har s mkt med saken att gra, men det ska finnas en ingng till Bosberget frn disponentvillan.

ingngen till berget r en stor hiss .. och inget vidare intressant eftersom den r tagen ur funktion .. redan under Egon Linderots tid som VD .. och s vitt jag vet s har jag under 3 rs letande efter denna massiva tunnel som leder under staden inte hittat den eller ens hrt ngn bertta om den ... Mina kllor r 2 fd skerhets chefer p bofors samt parkfrvaltningens chef som fanns i min fars sociala umgnges krets . MEN det finaste och roligaste tunnel systemet finns . hr och hpna precis vid personalingngen till folkets hus allts den entren som ligger ner mot E18 ... ( om mer info skicka ett pm vill inte fronta allt hr )

annars r ett hett tips - rockesholm :=) ( just a hint )
Citera
2008-07-13, 11:57
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fbadger
MEN det finaste och roligaste tunnel systemet finns . hr och hpna precis vid personalingngen till folkets hus allts den entren som ligger ner mot E18 ... ( om mer info skicka ett pm vill inte fronta allt hr )

Tunnel? Om man bortser frn kllargngarna i FH finns, eller fanns, vl dr endast ett skyddsrum?
Citera
2008-07-13, 12:55
Medlem
Den enda tunnel som som fanns, var den under gatan som frbinde de tv butiksdelarna i dtidens Domusbutik.
Nu r den nog plomberad.
mvh Christer
Citera
2008-07-13, 23:36
Medlem
S ingngen r inte gamla Port R, d?
Citera
2008-07-15, 19:08
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
S ingngen r inte gamla Port R, d?

Till Bosberget jo.
Citera
2008-07-15, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baaz
Till Bosberget jo.

In p fd Boforsomrdet kommer man via R-porten.

Den nya ingngen till berget ligger till vnster om fd personalhuset, om man str inne p omrdet med nsan
mot stra gaveln p fd personalhuset.

mvh Christer
Citera
2008-07-18, 12:10
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
R12 PJ 21R tillhrde F1s ansvarsomrde. (P= radar som anvnder pulsmetoden, J= jaktstirdsledning R= rrlig, egna fordon) Jag hittar inget namn p radarn.

ven om det r OT s har jag hittat lite information om PJ-21:an som stod p Bosberget. Tjoa till om det skulle vara av intresse.
Citera
2008-07-19, 06:49
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaz
ven om det r OT s har jag hittat lite information om PJ-21:an som stod p Bosberget. Tjoa till om det skulle vara av intresse.

Jag r intresserad
Citera
2008-07-19, 15:32
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Jag r intresserad

Tar det i PM.
Citera
2008-07-27, 13:48
Medlem
men ja! tunneln finns dr under centrum av Karlskoga och det r inte bara en utan kanske 3-4 st. Det finns 2 ingngar nra centrum som inte r svra att betrda. Den ena ingngen brjar precis intill ABC data, en lokal data affr.
Lgenheterna som ligger ver ABC data har en ingng ungefr 10 m t vnster om ingngen s finns ingngen till lgenheten. Och det r precis brevid lgenhetens ingng som en av drrarna ner till tunneln ligger.
Sen den andra ligger vid Karlskogas Bibliotek. Det ligger en vergiven squash hall under marken. Jag har varit dr nere ett antal gnger med min far och spelat squash. Om man gr frbi alla sm "bs" dr publiken kan sitta fr att beskda matcherna, s tror jag du ska finna en drr som leder dit ner.
Och tunnlarna anvndes p den tiden Bofors blomstrade som mest och det var ungefr 10000 anstllda p Bofors. Tunnlarna anvndes d fr att transportera olika gods och vapen under marken. Varfr det var just under ytan vet jag inte men information r inte svr att f tag p.
Citera
2008-07-27, 23:04
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdgod
Massa nonsens.

Det var ett lysande frsta inlgg, och urskta om det jag nu kommer att sga lter en smula otrevligt. Men eftersom inget av det du sagt stmmer rder jag dig att ta en funderare ver dina eventuella nsta inlgg. Om du inte har ngot att tillfra disskussionen kan du lika grna hlla dig utanfr den.

Mvh

/baaz
Citera
2008-07-29, 04:47
Medlem
Kristetdopeheads avatar
Tunneln finns...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto