2008-07-04, 12:52
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaz
Jo, men man ska skilja p pplen och pron. Som du sger hade de ett litet hl under kllaren i disponentvillan, men det r ju inte riktigt i samma kaliber som ett lfc direkt.

Hrlig bild frresten, den har jag aldrig sett innan.

Okej, d fick man lite klarhet i detta. Som sagt har jag hrt att det stod en radar i Kga dessutom. Och att bde Lvc'n och "hlet" till radarn' finns kvar.

Citat:
"mer eller mindre fortifierade ldre radarplatser (PJ-21, PS-41 mm) enligt fljande:

Vrnamo-Hagshult omrdet
Grstorp-Trollhttan omrdet
Karlskoga
Nordmaling
nset
Skellefte/Bure/Byske
Pite
Tre/Sikns
Vittangi
Trend"

I vrigt, ang Bosberget s r det som sagt stort. Har hrt att det gr en tunnel under stan med ndutgng (??) vid folketspark.
Citera
2008-07-04, 14:31
Bannlyst
Citat:
Javisst, jag var nog lite otydlig nr jag formulerade mig. Jag menade att Bos och Bofors r ett system, Kilsta ett annat.

Vad gller ingngarna ligger de stora inslagen just vid gamla kanonverkstaden samt i anslutning till huvudkontoret. Dessa leder in p olika plan i berget.

Vad gller ue:ande r det bara att glmma. Det r fortfarande aktivitet, ven om det inte r av militr karaktr lngre. Sledes r det vlbevakat och inget att tnka p ens. I en avskild del har det redan provats att hlla konserter, men det slog vl aldrig riktigt.

Bjrkborn r fortfarande aktivt, s aja-baja ven dr. Kilsta vet jag inte hur det ser ut p lngre, det var ngra r sedan jag var i krokarna.

Visades ju ett 30 minuters program p TV fr ngot r sedan om detta bergrum.
Citera
2008-07-04, 23:29
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Visades ju ett 30 minuters program p TV fr ngot r sedan om detta bergrum.

Sedr ja, det hade jag missat helt och hllet. Fr jag antar att du menar Bosberget?
Citera
2008-07-04, 23:33
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Har hrt att det gr en tunnel under stan med ndutgng (??) vid folketspark.

Nog fr att det finns mnga rykten om Parken i Karlskoga, som tyvrr r borta idag, men en tunnel under stan r tyvrr inget annat n en gammal skrna.

Vad gller din radar har jag faktiskt ingen aning, det undgick mig den tiden jag var i krokarna och rnde.
Citera
2008-07-05, 00:06
Medlem
LgOchLngsams avatar
Citat:
Vad gller din radar har jag faktiskt ingen aning, det undgick mig den tiden jag var i krokarna och rnde.

Radarn lr inte st kvar. Jag fr knslan av att det sttt en PJ 21:a d det pratas om "hl" efter radarn.
Citera
2008-07-05, 10:21
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Radarn lr inte st kvar. Jag fr knslan av att det sttt en PJ 21:a d det pratas om "hl" efter radarn.

Nej sjlvklart finns den inte kvar, det sger sig ju sjlvt. Jag menade nr-var-hur det fanns ngon.

Ngon som har bttre koll p den biten fr fortstta att utveckla.
Citera
2008-07-05, 14:14
Medlem
LgOchLngsams avatar
Skam den som ger sig, R nummer hittat.

Citat:
Nej sjlvklart finns den inte kvar, det sger sig ju sjlvt. Jag menade nr-var-hur det fanns ngon.

Ngon som har bttre koll p den biten fr fortstta att utveckla.

R12 PJ 21R tillhrde F1s ansvarsomrde. (P= radar som anvnder pulsmetoden, J= jaktstirdsledning R= rrlig, egna fordon) Jag hittar inget namn p radarn.
Senast redigerad av LgOchLngsam 2008-07-05 kl. 14:23.
Citera
2008-07-07, 18:23
Medlem
LgOchLngsams avatar
Fretaget 3P Logistic har ca 10000kvm av Bofors bergrum.

http://www.3plogistic.se/lagring.html
Citera
2008-07-07, 23:47
Medlem
nip3os avatar
Inte fr att det har s mkt med saken att gra, men det ska finnas en ingng till Bosberget frn disponentvillan.

Vad gller Kilsta s finns det ett hl i marken bakom en drr strax bredvid ingngen till berget. Vet dock inte vart det leder, behver inte vara ngonting alls.
Kilstaberget ligger lite avsides och vgarna dit r mer eller mindre blockerde p ett eller annat stt s risken fr vaktbolag etc. r nog liten. Men lycka till med att f upp drren om inte det dr hlet leder ngonvart...

Kan man kanske f veta vad fr slags substans det var som gjorde att trden lstes upp igen? Vad som fick TS att tro att det finns en sdan tunnel. r ven jag vertygad om att det r en myt. Det dr om tunneln som skulle mynna ut vid folkets park tror jag kanske har kommit frn en lucka som finns i en mur dr. Den har dock inget med saken att gra. Tror ven detta r en myt.
Senast redigerad av nip3o 2008-07-07 kl. 23:51.
Citera
2008-07-08, 00:05
Medlem
LgOchLngsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nip3o
Inte fr att det har s mkt med saken att gra, men det ska finnas en ingng till Bosberget frn disponentvillan.

Vad gller Kilsta s finns det ett hl i marken bakom en drr strax bredvid ingngen till berget. Vet dock inte vart det leder, behver inte vara ngonting alls.
Kilstaberget ligger lite avsides och vgarna dit r mer eller mindre blockerde p ett eller annat stt s risken fr vaktbolag etc. r nog liten. Men lycka till med att f upp drren om inte det dr hlet leder ngonvart...

Kan man kanske f veta vad fr slags substans det var som gjorde att trden lstes upp igen? Vad som fick TS att tro att det finns en sdan tunnel. r ven jag vertygad om att det r en myt. Det dr om tunneln som skulle mynna ut vid folkets park tror jag kanske har kommit frn en lucka som finns i en mur dr. Den har dock inget med saken att gra. Tror ven detta r en myt.

Det finns tunnlar under Karlskoga, men det r olika system. Det finns ven mycket annat i bergen. Ex Boforsberget som jag skrev om i inlgget ovanfr ditt. S det finns substans, ven om trdtiteln r missvisande.
Citera
2008-07-08, 08:33
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nip3o

Om vi tnker p samma r det bara ett ventilationsschakt. Du kommer ett femtontal meter innan det r stopp. Man kommer inte in i systemet den vgen.
Citera
2008-07-09, 00:39
Medlem
nip3os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Det finns tunnlar under Karlskoga, men det r olika system. Det finns ven mycket annat i bergen. Ex Boforsberget som jag skrev om i inlgget ovanfr ditt. S det finns substans, ven om trdtiteln r missvisande.
Visst, men nu var det historien om en lng tunnel under hela staden som jag skrev att jag var vertygad om r en myt, naturligtvis finns det enskilda bergrum och annat. r vertygad om att det inte finns srskilt mnga karlskogabor som inte knner till exempelvis Bosberget.

Citat:
Om vi tnker p samma r det bara ett ventilationsschakt. Du kommer ett femtontal meter innan det r stopp. Man kommer inte in i systemet den vgen.
Det gr vi frmodligen. Har bara sett det men aldrig sjlv vgat underska saken nrmare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in