2008-07-01, 17:03
Medlem
StandUps avatar
I Karlskoga s ligger bofors och fr dom som inte vet vad det r s tillverkar dom bla. 3% av alla vrldens vapen. Fr lnge sedan s byggdes en tunnel under karlskoga som gr frn den ena nden av stan till den andra. Ngon som vet vart ingngen finns? Vi hadde tnkt utforska den bara fr skojsskull och g igenom hela.
Citera
2008-07-01, 19:02
Medlem
LgOchLngsams avatar
En s stor tunnel gr inte att dlja. OM den existerar s hittar ni garanterat portarna.
Citera
2008-07-01, 22:27
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandUp
I Karlskoga s ligger bofors och fr dom som inte vet vad det r s tillverkar dom bla. 3% av alla vrldens vapen. Fr lnge sedan s byggdes en tunnel under karlskoga som gr frn den ena nden av stan till den andra. Ngon som vet vart ingngen finns? Vi hadde tnkt utforska den bara fr skojsskull och g igenom hela.
Vad fr dig att tro att en sdan existerar? Framfr allt-vad skulle den ha fr funktion?
Citera
2008-07-01, 22:40
Moderator
Humbugs avatar
Japp, frmodligen larv.
Kan StandUp komma med trovrdig info och bevis om detta via PM s lses trden upp.

Trd lst
/mod
Citera
2008-07-03, 06:11
Moderator
Humbugs avatar
Efter PM frn en anvndare s lses trden upp igen.
- lite substans fanns det bakom nd...
Har rensat lite OT och ber TS om frltelse fr lsningen.
/mod
Citera
2008-07-03, 11:01
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Ska man bara gnlla s tycker jag att Du kan hlla kften.

Moderatorn lste ju faktiskt upp illa kvickt efter att jag ptalat om dessa tunnlar. Nu tycker jag att vi kan terg till diskussionen. Jag r lite intresserad av Bostunnlarna. Vet ungefr hur de gr, men hrde om ett Lfc (Lc eller ngot annat??) som skulle ha legat i anslutning till tunneln tillsammans med en radar? Ngon som kan bekrfta?

Har inte funnits ngon Lfc i anslutning till Bos. Kilsta och Bos/Bofors har ingenting gemensamt utan r tv olika system. En tunnel under hela stan r en gammal skrna, dock finns det ngra enskilda system.
Citera
2008-07-03, 15:00
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaz
Har inte funnits ngon Lfc i anslutning till Bos. Kilsta och Bos/Bofors har ingenting gemensamt utan r tv olika system. En tunnel under hela stan r en gammal skrna, dock finns det ngra enskilda system.

Inte en lfc men dock lvc (LuftVrnsCentral)

Citat frn boken Spaning mot skyn av Bernt Trnell ISBN 91-973900-6-2
Citat:
P privat initiativ av AB Bofors byggdes 1937-1938 en ledningscentral i Bosberget under fretagets disponentvilla. Ledningscentralen skulle utgra luftvrnscentral (lvc) fr det fretagsuppbyggda luftvrn som skulle skydda Bofors vapenfabrik. Lufvrnscentralen i Bofors stog klar att tas i bruk i brjan av 1939. Den fungerade samtidigt som en luftbevakningscentral (lc), eftersom frvarningen till luftvrnet skulle ske med hjlp av rapporter direkt till lvc. Lvc och luftbevakningsstationerna (ls) bemannades med frivillig personal som avlnades av fretaget.

Hr finns en bild frn boken hur det sg ut p insidan
http://img.geocaching.com/cache/log/...2b416e6108.jpg
Citera
2008-07-03, 18:38
Moderator
Humbugs avatar
Har rensat ot, och nej, jag r ingen allvetande guru alla gnger..
/mod
Citera
2008-07-03, 23:17
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bojo

Tack fr detta, och riktigt fint var det med bilden. Hur r det med radarn'? Nn som vet mer om den?
Citera
2008-07-03, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baaz

Bosen(gamla "berget"?) r vl ansluten till Bofors?
Har hrt att det ska finnas ingngar runt kanonverkstan och huvudkontoret. Inget jag ftt bekrftat dock.
Var inne dr fr ett par rsedan och det r stort dr inne. Skulle nog lmpa sig bra fr konserter dr..

Det finns ven tunnlar och grejer ute i Bjrkborn, Kilsta och ett skumt rum borta i Hgsen. Kan ngon bertta lite nrmre vad det r?

Jag har vldigt svrt att se att det skulle finnas tunnlar under hela staden men visst det mer n genomsnittet.
Citera
2008-07-04, 10:35
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wezt
Bosen(gamla "berget"?) r vl ansluten till Bofors?
Har hrt att det ska finnas ingngar runt kanonverkstan och huvudkontoret. Inget jag ftt bekrftat dock.
Var inne dr fr ett par rsedan och det r stort dr inne. Skulle nog lmpa sig bra fr konserter dr..

Det finns ven tunnlar och grejer ute i Bjrkborn, Kilsta och ett skumt rum borta i Hgsen. Kan ngon bertta lite nrmre vad det r?

Jag har vldigt svrt att se att det skulle finnas tunnlar under hela staden men visst det mer n genomsnittet.

Javisst, jag var nog lite otydlig nr jag formulerade mig. Jag menade att Bos och Bofors r ett system, Kilsta ett annat.

Vad gller ingngarna ligger de stora inslagen just vid gamla kanonverkstaden samt i anslutning till huvudkontoret. Dessa leder in p olika plan i berget.

Vad gller ue:ande r det bara att glmma. Det r fortfarande aktivitet, ven om det inte r av militr karaktr lngre. Sledes r det vlbevakat och inget att tnka p ens. I en avskild del har det redan provats att hlla konserter, men det slog vl aldrig riktigt.

Bjrkborn r fortfarande aktivt, s aja-baja ven dr. Kilsta vet jag inte hur det ser ut p lngre, det var ngra r sedan jag var i krokarna.
Citera
2008-07-04, 10:37
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bojo

Jo, men man ska skilja p pplen och pron. Som du sger hade de ett litet hl under kllaren i disponentvillan, men det r ju inte riktigt i samma kaliber som ett lfc direkt.

Hrlig bild frresten, den har jag aldrig sett innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in