2010-10-15, 14:55
Medlem
WaldemarKas avatar
Postade i rättforumdel istället.

Sorry mods
Senast redigerad av WaldemarKa 2010-10-15 kl. 15:38.
Citera
2010-11-09, 20:03
Medlem
Ostkupas avatar
Jag har 3 kg Entrecote. fördelat på 3 bitar.

Tänkte laga ihop en middag till 15 personer. Räcker mängden?

Min plan är att bryna den i en panna, med smör. Så ytan blir fin.
In med den i ugnen, ta ut den vid 55 grader och låta den vila i 20 minuter medans mina klyftpotatisar blir klara i ugnen.

Till detta, rödvinsås och grillad sparris..

Inputs?

vill att köttet skall bli medium och gott!
Senast redigerad av Ostkupa 2010-11-09 kl. 20:14. Anledning: lade till önskat resultat
Citera
2010-11-09, 21:21
Medlem
Historiks avatar
jag personligen tycker inte att du ska köra den i ugnen, stek den istället visserligen kör du rätt stora bitar så det kanske blir bättre då, jag vet ärligt talat inte det

sen är det väl rätt svårt att få till den medium om du ska ha den i ugn?
äch entrecote ska serveras bloding imo
Citera
2010-11-09, 21:28
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkupa
Jag har 3 kg Entrecote. fördelat på 3 bitar.

Tänkte laga ihop en middag till 15 personer. Räcker mängden?

Min plan är att bryna den i en panna, med smör. Så ytan blir fin.
In med den i ugnen, ta ut den vid 55 grader och låta den vila i 20 minuter medans mina klyftpotatisar blir klara i ugnen.

Till detta, rödvinsås och grillad sparris..

Inputs?

vill att köttet skall bli medium och gott!

Finns väl ingen vits med att tillaga ´côte i enkilosbitar? Vad vinner man på det liksom? Skulle bara göra det om jag var absolut tvungen eller inte hade en kniv som kunde dela dom på ett bra sätt, det är ju inte alltid som sådant kött låter sig skäras särskilt väl.

Jag hade överbliven nämnd köttdel från en nyårsfest en gång som jag frusit in i portionsförpackningar och tinade endast lätt innan stekning, då blev det verkligen black and blue som jag gillar det men det är inget jag riktigt kan rekommendera, speciellt inte till så många, lätt att det fortfarande är lite fruset i mitten.

Jag tycker du ska dela dom i 200gramsbitar och steka i het panna och sedan eventuellt låta eftervärma något i ugnen om du inte kan servera a la minute.
Citera
2010-11-09, 21:47
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pansarpung7
[/b]

Kom ihåg att inte grilla direkt efter kylen, låt köttet stå framme en stund innan så de blir lite mer "rumstempererat", annars kan de lätt brännas vid
Oj, det var ett tag sedan... Men givetvis tar man fram det man ska grilla i god tid så köttet inte är kylskåpskallt. Marinaden (som är de Pauls förslag) fungerar dock klockrent och jag måste säga att om jag ska grilla kött väljer jag helst entrecôte men vill jag snåla lite blir det fläskarré.
Citera
2010-11-10, 08:54
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Finns väl ingen vits med att tillaga ´côte i enkilosbitar? Vad vinner man på det liksom? Skulle bara göra det om jag var absolut tvungen eller inte hade en kniv som kunde dela dom på ett bra sätt, det är ju inte alltid som sådant kött låter sig skäras särskilt väl.

Jag hade överbliven nämnd köttdel från en nyårsfest en gång som jag frusit in i portionsförpackningar och tinade endast lätt innan stekning, då blev det verkligen black and blue som jag gillar det men det är inget jag riktigt kan rekommendera, speciellt inte till så många, lätt att det fortfarande är lite fruset i mitten.

Jag tycker du ska dela dom i 200gramsbitar och steka i het panna och sedan eventuellt låta eftervärma något i ugnen om du inte kan servera a la minute.

Ska man laga till 15 personer finns det en väldigt stor vits att laga den i stora bitar i ugn - 15 skivor kräver att man har 8 stekpannor att hålla reda på.
Citera
2011-03-31, 23:06
Medlem
JGGs avatar
Om man ska köra en hel entrecote i ugnen, vilket innertemperatur ska man sikta på?
Citera
2011-04-01, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Om man ska köra en hel entrecote i ugnen, vilket innertemperatur ska man sikta på?
52-55°

Jag brukar ta ut mitt kött vid 52-53° när jag lagar det i ugn. Det blir medium/rare ungefär. Tänk på att temperaturen stiger efter att du slår in den i folie och låter den vila.
Citera
2011-04-05, 21:18
Medlem
Darwins avatar
Har prövat att steka entrecote några gånger, men det blir aldrig bra; dels blir den seg, och sedan så "läcker" köttbiten vätska långt efter att jag lagt upp den på talriken så pommesen och salladen får en massa köttsaft på sig och blir tråkiga.

Vad gör jag för fel? Ska man låta köttet ligga och vila efter stekning så det rinner av sig, eller steker jag för länge / på för låg värme?
Citera
2011-04-05, 21:45
Medlem
ta ut köttet i god tid och låt det bli rumstempererat (1-2h)
torka av köttet med hushållspapper
salta o peppra
stek på hög värme 2-3 min / sida
låt köttet vila i folie i 10 min

Viktigast är dock att du väljer ett bra kött från början. Bra liten crash course: http://www.fallmanskott.se/djurkunsk.../fakta-om-kott
Citera
2011-04-05, 22:01
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Har prövat att steka entrecote några gånger, men det blir aldrig bra; dels blir den seg, och sedan så "läcker" köttbiten vätska långt efter att jag lagt upp den på talriken så pommesen och salladen får en massa köttsaft på sig och blir tråkiga.

Vad gör jag för fel? Ska man låta köttet ligga och vila efter stekning så det rinner av sig, eller steker jag för länge / på för låg värme?

Köttsafterna är ju helt underbara, dom får man inte låta gå till spillo. Se till att du har en het panna, sen steker du det rumstempererade köttet några minuter på varje sida (något längre om du är en sån där som vill ha well done), låt det sedan vila i folie. Lägg sen upp köttet på tallriken och häll över köttsafterna.
Citera
2011-04-06, 08:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin

Viktiga faktorer:
  • Köttets kvalité (hängning/mörning, ålder, kön samt ursprung och diet)
  • Hur köttet är skuret/styckat
  • Prepp
  • Tillagningsmetod
  • Viloperiod efter avslutad tillagning
Fallerar det på någon av dessa punkter - eller en kombination av dem så blir resultatet den som du beskriver.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in