Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Det är alltid svårare att vara åklagare än åklagad i en debatt.
Det är ännu svårare när man inte vet vad man snackar om. Jag tycker det är otroligt att du till synes inte lärt dig någonting på flera år av diskussioner om ämnet.
Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Kom och diskutera på A&S forumet istället där ni liberaler, speciellt inom ramen för den anarkistiska debatten, är totalt ägda och självbannlysta som det verkar. Det vet du om eftersom du aldrig argumenterar utifrån fakta, aldrig läser igenom artiklar som presenteras av exempelvis mig eller senast Drullknull(stavning?), aldrig citerar de fantastiska böcker du säger dig ha läst, viftar bort citat när någon annan ger dem i sin helhet, mm. Jag har sagt det för men jag säger dig igen; jag har forskat i hur betalda provokatörer beter sig och du stämmer in i denna kategori. Vare sig du är en eller inte. Och är du ingen så är det ganska tragiskt.
Vad menar du att jag inte läser som Drullknull refererar till?
De flesta diskussioner kommer inte i närheten av att behöva referenser. När det behövs ser jag knappast att man ska citera resonemang ur böcker, som om det var av vikt. För det mesta kan man enbart referera till de ekonomiska teorin eller till empiri.
Vad bra att jag uttrycker mig som folk som får betalt för att uttrycka mig. Tack för komplimangen.
Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
En juridisk person behöver självklart inte representera en människa. Den kan representera ett annat ruttet skalbolag. Men någonstans, i ändan på allt så finns en människa.
Jag vet och förstår detta, jag vet dock inte varför du måste dölja din förlust i lager som jag gång på gång tvingas skala bort?
Eller staten, staten är juridisk person också.
Anledningen till varför företag är juridiska personer är för att annars kan du inte väcka några åtal mot dem. Så tycker du att man borde ta bort företag som juridiska personer? Okej, så säg Valdez-katastrofen. Du väcker åtal mot att han som styrde skeppet (han var berusad). Lycka till att få någon kompensation överhuvudtaget. Den rättsform du söker gör att företag kan göra nästan som de vill.
Låt mig förklara istället vad det handlar om. Du drar upp detta för att det är en modefråga som är uppe på tablån sedan Citizens United-domslutet kom av SCOTUS. Där man sa att företag har möjlighet att köpa annonser. Således, att privatpersoner kan gå ihop och köpa annonser, någonting som tidigare bara kunde göras av politiska organisationer eller rika privatpersoner. Du kanske läst någon artikel i någon skit-tidning och mer än så har du inte ens tänkt om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Det första "ponzispelet" som skapades av herr Ponzi var i grund och botten ett översimplifierat aktiebolag eller i alla fall en fond där man investerade i en typ av affär och förväntade sig utdelning. Dock med ännu värre insyn.
Men vi behöver inte gå tillbaka så långt:
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2002/03/the-enron-ponzi-scheme/303156/
Läs nu detta för en gångs skull.
Vad ska jag läsa i artikeln som du menar ens är relevant? Ser ingenting överhuvudtaget i artikeln som har att göra med vad vi pratar om.
Tror du på riktigt att jag inte hört talats om Enron?
Du påvisar inte på något vis att det är vanligt förekommande. Sen är det därtill olagligt, så vad tjafsar du ens om? Vet du hur Enron påkoms? Av short-traders. Vet du vad short-trading är?
Vore det lättare om företag inte var juridiska personer? Nej, knappast inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Annars är du bara lustig. Här ska jag först motbevisa din ursprungliga tes att "Aktiebolag inte är ett ponzispel" för att sedan argumentera emot det då det aldrig var min tanke att presentera det som sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Aktiebolaget i sig inte nödvändigtvis ett poznispel. Det var ej heller det jag skrev.
Ruttna aktiebolag lurar istället sina kunder...precis som den käre Ponzi gjorde om du nu skulle vilja påstå att hans kunder ej var investerare. Du förlorar hursomhelst

Vilket är olagligt? Eller hur?
Så aktiebolag lurar kunder. Det menar du sker hela tiden, och det löses genom att man tar bort den ägandeformen då eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
En konsument av tjänst eller produkt kan förlora något om tjänsten eller produkten ej levereras.
Nej, de är garanterade borgenärer. De står först i led. Om du har beställt en produkt som inte levereras så kommer konkursutförsäljning först att kompensera dig. Sen finns det vissa prioriterade lån. Investerarna och ägarna är dem som slutgiltigen förlorar. Så blir det för den delen med firmor som Enron också.
Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Därmed kan man ta 100 personers pengar, köpa varor åt 75 personer, skimma 25 personers inköp. Påbörja "utbetalningen" av sina produkter eller tjänster, få in fler kunder och upprepa om och om igen tills det ej går att hålla igång charaden längre. Detta är ett typiskt förfarande inom ekonomisk brottslighet.
Vad har du för belägg för att detta är lagligt eller vanligt förekommande? Det har du hittat på i ditt huvud. Du har skapt en hel alternativ verklighet där.
Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Var du det minsta informerad om hur det fungerar i verkligheten så skulle du veta det.
Men du är ju ingenjör säger du, håll dig till ditt yrke istället.
Jag har aldrig ens hört om någon som varit med om det. Men du är informerad. Hittills en länk till Enron och Ponzi, som visar vad? Ingenting.
Ja du personifierar verkligen ett hot mot liberalismen, de som inte går att resonera med. Jag tycker bara det är komiskt hur du tror att du faktiskt kommer med svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Nej, Erin Brockovich är bara ett fall jag tänker mig att de flesta har hört talas om.
Ett fall som troligtvis beslutades fel, det finns faktiskt inget belägg för att de hade högre cancerfrekevens.
http://reason.com/blog/2010/12/13/erin-brockovich-town-shows-no
Hon blev rik av det dock. Känd också, blev en film av det t.om. Folk som du la till det till er verklighetsillusion.
Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Men inte du antar jag, då du inte ens vet att filmen som du förmodligen alltså ej har sett eller förstått bygger på ett verkligt fall.
Haha. Din ytliga missförståelse är verkligen larvig.
Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Googla på det lite och kom tillbaka med argument på varför de skulle nöja sig med pengar istället för att skjuta budbäraren.
För att de flesta inte är barbarer som du själv vars yttersta vilja är att mörda människor. Återigen, se på kommunisternas dödsfall.