• 1
  • 2
2008-06-30, 20:02
Medlem
underrs avatar
Exempel. Om människa från bronsåldern ser en gammal tv och en plasmatv skulle han kunna avgöra vilken som är dyrast och bäst bara av att se utseendet.

Eller om den ser en Ferrari och en Golf. Hade den kunnat avgöra vilken som är bäst

hoppas ni fattar vad jag menar
Citera
2008-06-30, 20:09
Medlem
saftad_burks avatar
Tror inte det ifall den gammla volvon var i lika bra skick som den nya. Grottmänniskor kan ju inte någonting om mode eller bildesign.
Citera
2008-06-30, 20:48
Medlem
haywards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underr
Exempel. Om människa från bronsåldern ser en gammal tv och en plasmatv skulle han kunna avgöra vilken som är dyrast och bäst bara av att se utseendet.

Eller om den ser en Ferrari och en Golf. Hade den kunnat avgöra vilken som är bäst

hoppas ni fattar vad jag menar
Skulle du kunna avgöra om ett klassiskt "flygande tefat"-format UFO var mer high tech än ett dito kamouflerat som en sten?
Citera
2008-06-30, 21:13
Medlem
Futilebreeds avatar
Han skulle bara kunna dömma utifrån sina referensramar antar jag.
Kanske, störst är bäst eller desto rundare.
Citera
2008-07-02, 20:12
Medlem
Spår av nötters avatar
Den som ser mest udda ut för honom.
Citera
2008-07-02, 22:36
Medlem
Gateways avatar
Han skulle väl göra en egen bedömning utifrån de erfarenheter och behöv denne anser vara nödvändiga, alltså värderar en sådan person snygghet och "märke" mindre?
Citera
2008-07-02, 23:30
Medlem
Han hade nog valt golfen eftersom det finns mer plats i den för att sova/skita/få skydd från djur.
Edit: Ops, jag borde läsa trådstarten innan jag postar inlägg. Som någon nämnde innan beror det givetvis på referensramar, men samtidigt tror inte jag att det är helt otänkbart att den som glänser mest och har tydligast färger kan fascinera bronsålders-människan mer och ses som nyare.
Citera
2008-07-02, 23:50
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futilebreed
Han skulle bara kunna dömma utifrån sina referensramar antar jag.
Kanske, störst är bäst eller desto rundare.
Det tror jag med, skulle han få välja mella en ny dator och en 10 år gammal skulle han säkert valt den gamla för att den va större. PÅ samma sätt skulle han valt ett stort hus framför ett mindra, eller ett stort guldmynt framför ett mindre.
Citera
2008-07-02, 23:51
Medlem
Rent spontant tror jag att han hade valt den stora tunga tvn. Den ger nog ett rubustare intryck.
Citera
2008-07-03, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayward
Skulle du kunna avgöra om ett klassiskt "flygande tefat"-format UFO var mer high tech än ett dito kamouflerat som en sten?

Medstämmer. Tror förövrigt att en "bronsåldersmänniska" (Ganska vagt begrepp i övrigt, en romare kanske skulle medans en kelt inte?) idag mest skulle vara livrädd för allt nytt och antagligen kila vidare p.g.a. hjärtattack. Skulle han kunna avgöra vad som är trevligast mellan en fyllig eller tanig rumpa är nog mer av spekulationsintresse...
Citera
2008-07-03, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -ajo-
Rent spontant tror jag att han hade valt den stora tunga tvn. Den ger nog ett rubustare intryck.
Vad ska en bronsåldersmänniska med en stor tung TV till?
Citera
2008-07-03, 02:00
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
Vad ska en bronsåldersmänniska med en stor tung TV till?

Bygga en sig en mur med!

Vad ska en BÅ-människa med en platt-tv till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in