Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-07-03, 02:06
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Bygga en sig en mur med!

Vad ska en BÅ-människa med en platt-tv till?
Skulle nog vara rätt faschinerande för en bronsåldersmänniska med en helt platt 100% flat yta, att till exempel baka bröd på
Citera
2008-07-03, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Skulle nog vara rätt faschinerande för en bronsåldersmänniska med en helt platt 100% flat yta, att till exempel baka bröd på

Om han hade varit hungrig hade han valt den platta, om han hade varit trött hade han valt den stora, för att sätta sig ner och vila på.
Citera
2008-07-04, 15:36
Medlem
Drunkpunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underr
Exempel. Om människa från bronsåldern ser en gammal tv och en plasmatv skulle han kunna avgöra vilken som är dyrast och bäst bara av att se utseendet.

Eller om den ser en Ferrari och en Golf. Hade den kunnat avgöra vilken som är bäst

hoppas ni fattar vad jag menar
Antagligen skulle han välja saker som han skulle haft mest nytta av på bronsåldern.

Han skulle inte haft nåt sinne för modé den saken är väl klar. Isåfall hade det varit nåt i stil med ett fåraskinn eller nånslags pälsrock som var status att ha på den tiden.
Citera
2008-07-04, 22:43
Medlem
#0 om jag kommer fram till dig med två stenar, en sten är svart och oval, den andra stenen är nästan helt rund och vit. Vilken sten kom till för 14770 år sedan, och vilken sten kom till för 148000 år sedan? ganska omöjligt att svara på om du inte får använda nutida teknik. Med tanke på att han enbart kommer se två olika objekt, men inget av objekten ger en ledtråd till vad som är "nytt eller gammalt" då han inte kan avgöra framtiden.

För det andra, så är den gamla TVn från 1970talet nyare för han än den äldre, med tanke på att årsskillnaden från 1970 ligger närmare för han än 2008. Så om han kunde svara på den frågan så skulle TVn från 1970talet vara rätt svar
så tänker jag
Senast redigerad av Bunnyman2 2008-07-04 kl. 22:47.
Citera
2008-07-04, 23:16
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underr
Exempel. Om människa från bronsåldern ser en gammal tv och en plasmatv skulle han kunna avgöra vilken som är dyrast och bäst bara av att se utseendet.
Om bronsåldersmänniskan använde den helt rimliga logiken att ju större ett föremål är desto svårare att tillverka (och därmed dyrbarare) är det, så skulle han ju alltid hamna fel när det gäller modern elektronik.

Min gissning är att en bronsåldersmänniska skulle anta att en Ericsson Hotline från -87 var en kraftfullare vidareutveckling av SE W890. Med samma logik borde han även anta att en "tjock" TV rimligtvis har fler och mer avancerade funktioner än en smal dito. (Varför skulle den annars vara tjockare?)

Lika självklart som att ett svärd är dyrare och "bättre" än en kniv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in