2008-11-09, 01:02
Medlem
brainspaces avatar
Ingen orsak!
Citera
2008-11-10, 15:14
Medlem
Aleizohiets avatar
Hej, nu när man börjat spela längre låter osv, börjar jag märka en trötthet i fingrarna efter ett tags powerchords jammande. Om vi tar t.ex. Smells like teen Spirit, där det första ackordet (vettefan vad den heter) går ju t.ex. E-strängen fösta bandet - pekfingret, på A och D går lillfingret på tredje bandet
|----
|----
|----
|3-33
|3-33
|1-11
Om ni förstår vad jag menar. Detta sättet att hålla tycker jag är rätt praktiskt för (nybörjar)låtar har rätt mycket powerchords och då går det snabbt att byta (iaf som nybörjare) men är ett mycket påfrestande sätt att spela. Har ni kanske några tips? Eller ska jag ha ett finger/sträng så att säga och lära mig det?

Tack på förhand
Citera
2008-11-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Hej, nu när man börjat spela längre låter osv, börjar jag märka en trötthet i fingrarna efter ett tags powerchords jammande. Om vi tar t.ex. Smells like teen Spirit, där det första ackordet (vettefan vad den heter) går ju t.ex. E-strängen fösta bandet - pekfingret, på A och D går lillfingret på tredje bandet
|----
|----
|----
|3-33
|3-33
|1-11
Om ni förstår vad jag menar. Detta sättet att hålla tycker jag är rätt praktiskt för (nybörjar)låtar har rätt mycket powerchords och då går det snabbt att byta (iaf som nybörjare) men är ett mycket påfrestande sätt att spela. Har ni kanske några tips? Eller ska jag ha ett finger/sträng så att säga och lära mig det?

Tack på förhand
Börja spela med ringfingret på A strängen och lillfingret på D. Sedan trycker du med fingertoppen på strängen.
Citera
2008-11-10, 17:29
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
|----
|----
|----
|3-33
|3-33
|1-11

Tack på förhand
Det är bara att fortsätta öva. Du tar ju inte 150 i bänkpress första gången du är på gymmet heller.

Nu kanske det beror på att jag är trött, men jag förstod inte riktigt hur du menade med fingersättningen. Jag håller så att jag trycker ned basnoten med pekfingret och lägger sedan lillfingret i barré över de två andra strängarna. Har fungerat utmärkt de cirka tre år jag har spelat och jag har sett många andra "professionella" gitarrister göra samma sak.
Senast redigerad av The Meatball 2008-11-10 kl. 17:33.
Citera
2008-11-10, 17:37
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Det är bara att fortsätta öva. Du tar ju inte 150 i bänkpress första gången du är på gymmet heller.

Nu kanske det beror på att jag är trött, men jag förstod inte riktigt hur du menade med fingersättningen. Jag håller så att jag trycker ned basnoten med pekfingret och lägger sedan lillfingret i barré över de två andra strängarna. Har fungerat utmärkt de cirka tre år jag har spelat och jag har sett många andra "professionella" gitarrister göra samma sak.

Precis, man får avgöra själv vad man tycker funkar bäst. Själv spelar jag power-chords med pek-, ring- och lillfinger.
Citera
2008-11-10, 17:43
Medlem
Aleizohiets avatar
Tackar!

Ni har förstått mig rätt. Jag tänkte ockåse att jag har sätt flera gitarrister ta barré med ringfingret också, men sedan tänkte jag knakse är det mitt oproffesionella öga som spökar och tänkte kolla med FBs gitarrgudar. Det gamla öva öva öva, here i come

Hej hopp!
Citera
2008-11-10, 19:27
Medlem
Citat:
|----
|----
|----
|3-33
|3-33
|1-11

Tack på förhand

Nått som jag upplevde när jag började spela gitarr med. Men försök att inte spänna handleden så mycket.. man gör lätt det i början.. Om handleden är spänd (ackordhanden) så är det svårare att nå dom övre strängarna..
Citera
2008-11-10, 19:46
Medlem
Jo11es avatar
Försöker lära mig att spela Don't look back into the sun av the libertines men har inte lyckats lista ut vad det ska vara för strumming pattern? Nån som kan hjälpa mig?
Här är låten:
http://www.youtube.com/watch?v=do-t25zh_F0
http://www.youtube.com/watch?v=PBoYHZBPMg8
Citera
2008-11-10, 21:16
Medlem
Aleizohiets avatar
Avreagering
Sorry, efter någon stund jammande av dessa jävla powerchords sitter mjölksyran i den muskeln
Citat:
Ursprungligen postat av Farbroryxa
Nått som jag upplevde när jag började spela gitarr med. Men försök att inte spänna handleden så mycket.. man gör lätt det i början.. Om handleden är spänd (ackordhanden) så är det svårare att nå dom övre strängarna..

Tack, försöker men, då "slår" strängarna, verkligen enormt irriterande.
Senast redigerad av Aleizohiet 2008-11-10 kl. 21:20.
Citera
2008-11-10, 22:39
Medlem
wzbzs avatar
Var på musikbörsen i Uppsala för någon månad sen. Såg två väldigt fina akustiska gitarrer på väggen. Den ena var grön, den andra röd, men båda hade lite western/country tema inmålat eller hur man säger. Lite såhär, fast inte målat, mer printat. De var ganska små.

Jaja, min fråga: någon som vet vilka dessa var? Tittar runt lite på musikbörsens hemsida, men hittar inget. I värsta fall får jag åka ner och kolla igen.
Citera
2008-11-10, 22:48
Medlem
Afloss avatar
Har återupptagit gitarrspelandet igen! Gick några lektioner som tioåring och det bästa jag klarar är en cover på Here Comes the Sun (inga ackord, bara plinkeliplånkande). Kan lägga till att det tog mig otaliga månader att sätta den fint. Vad jag försöker ha sagt är att jag är en nybörjare.

Jag har hyffsat bra på att plocka strängar med vänsterhanden, dock är jag helt värdelös på ackord. Om jag söker på chords till en låt så står det ett ackord. Dock förstår jag inte det minsta hur man ska spela. Jag menar, står det G7 så är ju mer invecklat än så. Man ska spela uppåt och neråt, ibland låta några strängar vara stumma eller låta mer. Vad kan man göra för att bli bättre på det? Finns det guider som förklarar EXAKT hur varje ackord ska spelas? Vilka låtar kan vara bra att börja med?

(Spelar akustisk)
Citera
2008-11-10, 22:59
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aflos
Finns det guider som förklarar EXAKT hur varje ackord ska spelas? Vilka låtar kan vara bra att börja med?
På vissa ackord låter man strängar vara, men har aldrig hört talats om att man ska spela vissa extra hårt eller i särskild riktning. Sånt är nog bara att lyssna efter och försöka härma. Står det G7 spelar jag G7 och lyssnar på låten och försöker härma rytmen lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in