Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-01, 19:33
  #5389
Medlem
KeyWarriors avatar
Jag får ont i pekfingret där plektrumet ligger mellan den och tummen. Typ vid sidan av naglen.
Några tips på hur man kan få väck detta eller försvinner det med tiden?
Det är det endas som hindrar mig att fortsätta spela för det gör så ont till slut att det känns i pekfingret vid nageln så fort man ska spela några noter. :/
Citera
2015-02-11, 02:00
  #5390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeyWarrior
Jag får ont i pekfingret där plektrumet ligger mellan den och tummen. Typ vid sidan av naglen.
Några tips på hur man kan få väck detta eller försvinner det med tiden?
Det är det endas som hindrar mig att fortsätta spela för det gör så ont till slut att det känns i pekfingret vid nageln så fort man ska spela några noter. :/

Hade också jätteont där i början men inte längre. Jag tror att den främsta anledningen till att smärtan försvunnit, åtminstone för min del, är för att jag inte längre kniper åt plektrumet likt en jude kniper åt ett guldmynt. Man lär sig helt enkelt att kunna slappna av lite emellanåt. Men sen är det ju mycket möjligt att huden vänjer sig också.
Citera
2015-02-13, 10:03
  #5391
Medlem
Muwltipliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyWarrior
Jag får ont i pekfingret där plektrumet ligger mellan den och tummen. Typ vid sidan av naglen.
Några tips på hur man kan få väck detta eller försvinner det med tiden?
Det är det endas som hindrar mig att fortsätta spela för det gör så ont till slut att det känns i pekfingret vid nageln så fort man ska spela några noter. :/

Hur håller du plektrumet? Du kanske håller helt fel?
Att man trycker ihop för hårt är naturligt om man inte är helt trygg. Så det kan ju bero på det också.
Försök och slappna av mer och fortsätt träna. Muskelvärk i händerna går över till slut.
Citera
2015-02-16, 12:16
  #5392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4gg3
Har länge velat lära mig spela gitarr men aldrig riktigt kommit till skott. Jag är nu 21 år och känner att om jag inte tar tag i det snart blir det aldrig av. Helst av allt skulle jag vilja spela rock/punk därför känner jag att elgitarr borde vara ett självklart val.
Vad jag undrar är vad jag ska börja med för gitarr. Ska jag börja med en akustisk och sedan gå över på elgitarr? Om jag ska köpa elgitarr, vad ska jag köpa för gitarr, vilken förstärkare blir duglig? Vilka tillbehör behöver jag?

Tja!

Vill du spela i band eller vill du ha kul hemma och skriva eget?
Citera
2015-02-28, 15:20
  #5393
Medlem
Hur läser man av nedan.

-----
-----
-----
-----
--0h2
-----

Jag tror jag fattar att man slår på 5e bandet 1 gång och sedan hammer on men vad menas med 2an i detta ?
Citera
2015-02-28, 15:34
  #5394
Medlem
Zwerchstands avatar
Enklare blir det där ett anslag på lös A-sträng med efterföljande hammer-on på band 2. Förklara annars gärna hur du avgör vilken sträng det gäller, var & -ifrån du skulle göra hammer-on när band 5 redan anslagits, och hur du skulle notera samma sak på band 25.
Citera
2015-02-28, 15:45
  #5395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Enklare blir det där ett anslag på lös A-sträng med efterföljande hammer-on på band 2. Förklara annars gärna hur du avgör vilken sträng det gäller, var & -ifrån du skulle göra hammer-on när band 5 redan anslagits, och hur du skulle notera samma sak på band 25.

Jag förstår inte riktigt va du menar efter din första mening ? Men det är ett slag på 5e strängen som jag kallar det då, räknar nerifrån och sedan gör jag en hammer on direkt efter ?

Är detta jag försöker spela.

Em G
E|--------------------------------------------------------------------|
B|--------------------------------------------------------------------|
G|----------0--------------0---------------------0---------------0----|
d|------2-----2---2-----2----2-------0-------0-----0---0-----0-----0--|
a|----2---2-----2-----2---2----0h(2)-------2---2-----2-----2---2------|
e|--0---------------0--------------------3---------------3------------|
Citera
2015-02-28, 16:13
  #5396
Medlem
Zwerchstands avatar
Notbilden du postade först var lite mycket beskuren och du skrev då “5e bandet” (men nu “5e strängen”) och undrade “vad menas med 2an”. Närmsta tolkning utifrån det är att du läst den beskurna notbilden s.a.s. roterad 90°, vilket leder till orimligheter jag bad dig förstå genom egen förklaring. Du har tolkat rätt.
Citera
2015-02-28, 16:31
  #5397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Notbilden du postade först var lite mycket beskuren och du skrev då “5e bandet” (men nu “5e strängen”) och undrade “vad menas med 2an”. Närmsta tolkning utifrån det är att du läst den beskurna notbilden s.a.s. roterad 90°, vilket leder till orimligheter jag bad dig förstå genom egen förklaring. Du har tolkat rätt.

Jag som var lite otydlig ser jag när jag läser igenom det jag skrev !
Tack för hjälpen, skönt o höra att jag tolkat det rätt och förstår iaf
Citera
2015-02-28, 19:23
  #5398
Avstängd
Taffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Notbilden du postade först var lite mycket beskuren och du skrev då “5e bandet” (men nu “5e strängen”) och undrade “vad menas med 2an”. Närmsta tolkning utifrån det är att du läst den beskurna notbilden s.a.s. roterad 90°, vilket leder till orimligheter jag bad dig förstå genom egen förklaring. Du har tolkat rätt.

Kan du förstå att ingen gillar gitarrspel med dina instruktioner? 2:an och rotera 90 grader? "vilket leder till orimligheter".

För er som just börjat spela gura. Jag har spelat väldigt länge. En av de bästa lärarna är Paul Gilbert. Teknisk som fan! Musikaliskt och de toner han använder gillar jag inte alls, men han är en kick-ass lärare!

I ovanstående film säger han faktiskt viktigare saker än vad han spelar!

Det fanns en kille här tidigare som inte fattade hur roligt det är att spela gitarr. Kanske han har valt ett fel instrument? Det är inte omöjligt!

https://www.youtube.com/watch?v=yIAyK94RgeY
__________________
Senast redigerad av Taff 2015-02-28 kl. 19:29.
Citera
2015-02-28, 22:26
  #5399
Medlem
Zwerchstands avatar
Jaja, känsla, garage, trueness o.s.v., men då kanske du kan formulera vad jag skrev tydligare? Den biten gällde notation, inte spel (och det är svårt att undvika siffror i tab).

Gilbert är mycket bra, men med samma prettosyn borde han som neoklazist inte lira just blues som på länken. Och han brukar spela bättre. Intressant blir det först när de lugnar ner sig efter mitten, och shreddingen mot slutet är roligare. Bra klipp för att demonstrera improvisation, men det viktiga är vad han dessförinnan säger.

Välkommen i tråden!
Citera
2015-03-01, 16:23
  #5400
Medlem
Är det någon som använder sig av en bra app ( för iphone ) för att stämma gitarren?
Där man enkelt bara kan välja t.ex om man vill stämma ner ett halvt steg ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback