Citat:
Ursprungligen postat av Xcer
Tack för rådet
http://www.thomann.de/se/gretsch_g5122_dc_wn.htm
dom hade visst 5122 för cirka 6900 så kanske blir att skaffa en ny isåfall

Såg att dom flesta på YT spelade 5122 på ett sätt så det lät väldigt rockabilly aktigt, är det något som allti framkommer i gretsch ljudet eller va det förmodligen bara något via förstärkarna?
Jag har även kollat runt på lite Hagströms och gillade ljudet jag hörde i många YT videos. Viking på cirka 4500 och viking deluxe 4300-4800. Hur är kvaliteten i Hagströms? 2 tusen är stor skillnad och kan förmodligen bidra till en ännu bättre förstärkare men trade:ar man bort mycket i ljud och kvalitet då?
Hagströmgitarrerna är fina men inte jämförbara med Gretsch, vare sig i kvalite eller ljud. De har sitt eget ljud med egna humbuckers som idag inte är samma som en gång kom från Älvdalen. Hagströmgitarrerna ser ut som de en gång gjorde men märket är uppköpt av utländska bolag och tillverkar mer eller mindre nya gitarrer som bara ser ut som Hagström.
En Gretsch är alltid en Gretsch. Sedan är det upp till dig, men provspela. Visst blir det mer pengar över till en förstärkare, men jag tycker man ska se om man hittar begagnat. Både gitarr och förstärkare.
Ett begagnatpris på 5122 borde ligga runt 4500-5000. De flesta som lägger ut sina gitarrer tror att de ska få nypriset som är på 4sound. Har sett folk som vill sälja sina 5120 för 9000 bara för att listpriset är 9900 och man får ett 500-kronors case med. De går en hård match till mötes.
Men som sagt, jag har sett flera på blocket för runt 5000 och en Fender Champ600 kan man hitta från 750 och uppåt. Så på det viset kommer du undan lite billigare.
Dessutom, vill man ha rockabillyljudet så är det Gretsch och Fender som gäller. Man får inget rockabillyljud eller klassisk amerikansk ton med en Vox eller Marshall. Då är det mer soundet av brittisk 60-talspop....
Edit; kolla in denna skitsnygga Gretsch.
http://www.blocket.se/gavleborg/Gretsch_G5120_och_Washburn_HB30_39072770.htm?ca=7& w=3