2011-03-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Den viktigaste principen för att spela fort är att göra så små rörelser som möjligt. Mindre rörelser desto kortare avstånd måste fingret färdas innan det når strängen. Enkelt.

Personligen så föredrar jag att använda lillfingret mycket. Som i ditt exempel så skulle jag börja med lillfingret sedan till långfingret vidare till pekfingret etc. etc.

När du övar på att spela fort så är ett fruktansvärt hett tips att du kör med metronom. Metronomen är en övande musikers bästa vän.

Mjo, var mest fingersättningen jag hade problem med. Men nötte skiten tills grannarna klagade och nu börjar jag komma upp i rätt fart! Tänkte om någon hade något hemligt tips.
Citera
2011-03-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Mjo, var mest fingersättningen jag hade problem med. Men nötte skiten tills grannarna klagade och nu börjar jag komma upp i rätt fart! Tänkte om någon hade något hemligt tips.
Det finns tyvärr inga "hemliga" tips. Det är bara hårt arbete och små rörelser!
Citera
2011-03-24, 21:45
Medlem
AceDareys avatar
Vissa gitarrer har 22 band, andra 24. Är det något man ska bry sig om vid inköp? 24 är väl standard...?
Citera
2011-03-24, 21:52
Bannlyst
Efter ett tag av gitarrspelande är det nu dags att inhandla en ny gitarr. Min budget ligger på 7 k. Någon som kan hitta en bra kvalitativ gitarr för 7 k? Den bästa som kan fås för dom pengarna så att säga.
Citera
2011-03-24, 21:58
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceDarey
Vissa gitarrer har 22 band, andra 24. Är det något man ska bry sig om vid inköp? 24 är väl standard...?

Njaa, 21 eller 22 är standard. För det mesta är det gitarrer avsedda för hårdare musik som har 24 band.
Citera
2011-03-24, 23:04
Medlem
Jorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Efter ett tag av gitarrspelande är det nu dags att inhandla en ny gitarr. Min budget ligger på 7 k. Någon som kan hitta en bra kvalitativ gitarr för 7 k? Den bästa som kan fås för dom pengarna så att säga.

Vad ska du ha för sorts gitarr? El, akustisk? Les Paul, Stratocaster?
Citera
2011-03-30, 02:01
Medlem
Vet inte om detta är exakt rätt tråd, men...

Är alla gitarrer kompatibla med andra modeller av samma sorts mickar som sitter där från början? Jag är ingen nybörjare, jag vet skillnaden mellan single coil vs. humbucker och passiva vs. aktiva. Det jag menar är exempelvis; om jag köper en Hagström, och vill byta ut humbuckermickarna, kan jag då köpa precis vilka andra passiva humbuckers som helst (allt från Duncan Invader till någon Gibson PAF, t.ex), eller är det olika storlekar på allihop så att man måste hålla på och såga sönder gitarren för att byta mickar? Jag tänker att det skulle kunna vara ett sätt för de olika tillverkarna att tjäna pengar eller hindra konkurrens, att inte "främja" andra micktillverkare.

Sen undrar jag också om det kan vara smart att "blanda" litegrann mellan olika märken, t.ex köpa en Dimarzio och en Duncan, eller skär det sig då? Nån som provat?

Tacksam för svar
Citera
2011-03-30, 14:19
Medlem
Citat:

Gibson LP-studio från Thomann, hands down.http://www.thomann.de/se/gibson_les_paul_studio_satin_eb_ch.htm
Citera
2011-03-30, 14:37
Medlem
Headshrinkers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerholic
Gibson LP-studio från Thomann, hands down.http://www.thomann.de/se/gibson_les_paul_studio_satin_eb_ch.htm

Köp en gammal Japanare istället för en Gibson LP Studio om du ska ha en Les Paul, typ Greco, Burny mf. Finns på blocket för runt 7k + -
Citera
2011-03-31, 17:28
Medlem
FlyingMachines avatar
Behöver köpa nya strängar till min gitarr, men vilka? Har en Gibson Melody Maker
Joan Jett Signature
och var nöjd med strängarna som satt på från början.

Går det att få några bra för under tvåhundra på Musikbörsen?
Strängar på Musikbörsesn hemsida.
Citera
2011-03-31, 18:07
Medlem
Headshrinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Behöver köpa nya strängar till min gitarr, men vilka? Har en Gibson Melody Maker
Joan Jett Signature
och var nöjd med strängarna som satt på från början.

Går det att få några bra för under tvåhundra på Musikbörsen?
Strängar på Musikbörsesn hemsida.

Ja absolut, Gibson brukar ha 0.10-0.46 som standard på sina gitarrer så testa Ernie Ball, D'Addario som båda ligger runt 100kr för ett paket strängar. Vill du lyxa till det lite extra och köpa strängar som håller tonen typ 10gånger så länge så köp Elixir. Dock kostar dom typ 230kr men det kan det vara värt. Gå och hör på börsen och ta med dig detta jag skrev. Lycka till!
Citera
2011-04-01, 23:26
Bannlyst
Någon som vet vad som menas när man ska spela en låt och det står ett ackord i stil som C/D eller G/E. Hur ska man tolka detta?

Lär mig Hellströms låt och såhär går det.

C F
Ge mig arsenik, ba-pa-pa
C
För stan är full av tanter och tragik
C/B Am G F
Pulver hjälpte mig verkligen, skriv det här i tidningen
G C C/B Am
För jag var nere men uppe på fem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto