2010-12-17, 19:52
Medlem
magers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Hm, jag är osäker på vad du menar. Men det låter som att du behöver justera fjädrarna som sitter inuti guran. Det fixar man själv lätt (även om det kan ta en stund att få det perfekt). Du kommer inte att förstöra något i alla fall.
Ja det låter som att det skulle hjälpa, behöver man tänka på något speciellt när man gör det? Vad behöver man för verktyg? Antar att man måste lossa strängarna lite innan man kör igång?
Citera
2010-12-17, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mager
Ja det låter som att det skulle hjälpa, behöver man tänka på något speciellt när man gör det? Vad behöver man för verktyg? Antar att man måste lossa strängarna lite innan man kör igång?

Bra att du frågade! Ja, du bör lösa lite på strängarna innan du börjar meka. Använd ochså lämpliga skruvmejslar så du inte råkar sabba "huvudet" på skruvarna!

Rent allmänt skulle jag säga att du får mer sustain i guran, om du låter baksidan på stallet vila emot gitarrkroppen. Det kräver att du skruvar in skruvarna som håller fjädrarna, eller sätter dit några extra.

Det blir lite svårare att svaja, men .. ja.. det är en avvägningsfråga. Ju mer kontakt stallet har med kroppen, destå bättre sustain.

De enda verktyg du behöver är skruvmejslar, eller insexnycklar som passar bra. Och sen lite tålamod för att få det perfekt! Det kan vara lite bökigt, men inget som man måste lämna in det för.
Senast redigerad av krigsmat 2010-12-17 kl. 21:19.
Citera
2010-12-18, 09:48
Medlem
Barnflods avatar
Btw, var kan jag hitta en billig förstärkare med bra dist? Har tröttnat på den jag har (overdrivefunktionen är ganska lam).
Citera
2010-12-18, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GynoPhobia
Alla kommer tjata om pentaskalan. Lär dig den, men inte bara i "boxarna" som man pratar om. Lär dig använda boxarna tillsammans. Bluesskalan är samma skala fast med en extra ton, har jag för mig. Den kan också vara användbar.

Sen dur- och mollskala. (Jonisk och dorisk har jag för mig att de också heter.)
Sen, lär du dig de skalor dina förebilder ofta använder. Alltid roligt att kunna dem, och det kan underlätta om du ska ta ut deras licks.
Jonisk och eolisk. Den doriska skalan är som en ren mollskala med stor sext! Lär dig kyrkotonarterna (jonisk, dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk och lokrisk). Skalorna kan översättas till "dur och mollskalor" om man skriver in hur de skiljer sig.

Jonisk (ren dur)
Dorisk (moll S6)
Frygisk (moll L2)
Lydisk (dur Ö4)
Mixolydisk (dur L7)
Eolisk (ren moll)
Lokrisk (moll L2, L5)
Citera
2010-12-19, 13:46
Medlem
temps avatar
EDIT: Fixa sig.
Senast redigerad av temp 2010-12-19 kl. 14:42.
Citera
2010-12-19, 13:50
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Drog av alla strängar samtidigt men skulle verkligen halsen justera sig så mycket att det nu är helt ospelbart?

Bör jag göra?
Det är möjligt. Men tror det skall gå att fixa.
Använde du samma storlek på strängarna som förrut?
Citera
2010-12-19, 14:43
Medlem
temps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Det är möjligt. Men tror det skall gå att fixa.
Använde du samma storlek på strängarna som förrut?

Jadå. Berodde helt enkelt på den enkla orsaken att jag hade dragit av alla strängar och sen satte på dem en och en. När jag hade fått på alla strängar hade väl halsen dragit ihop sig till ursprungsläget och alla strängar lät normalt!
Citera
2010-12-19, 15:22
Medlem
Wildenlols avatar
Tjena!
Skulle behöva tips på var man kan hitta tabs till låtar som den här http://www.youtube.com/watch?v=ap-Gvqaq80I
Citera
2010-12-19, 20:03
Medlem
h4xx3r_kuks avatar
angående gitarrskolan.tk

aldrig hört om slash ackord heller haha antar han hittar på vissa begrepp själv också

varför den låter ostämd, är antagligen för att den är ostämd i övrigt en snygg sida med mycket roliga tabbar

testa googla låtens namn + tab så brukar det mesta finnas, finns det ingen tab så kan det vara ett bra försök att posta i tråden "kan någon tabba den här låten"

Citera
2010-12-19, 23:44
Medlem
Hur ska man lära sig att plocka ut egna tabs ur låtar som man gillar, men som endast i originalet spelas som vanliga ackord, för att sätta egen prägel på en viss låt?

Vi säger att jag vill spela, låt oss säga Upside Down med Jack Johnson. Låten går i E och F#m i verserna. Hur skall jag plocka för att låta det bra? Finns det något slags mönster för att plocka ackord som exempelvis E, Am och/eller barréackord? Jag har hört lite om att spela grundtonen eller något liknande, som exempelvis ett vanligt G så skall man spela på båda E-stängarna eftersom det är tonen G eller något sånt. Någon som kan förtydliga och dela med sig av erfarenheter, mönster för en viss form av ackord, eller liknande?
Senast redigerad av Mweiner 2010-12-19 kl. 23:47.
Citera
2010-12-19, 23:47
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mweiner
Hur ska man lära sig att plocka ut egna tabs ur låtar som man gillar, men som endast i originalet spelas som vanliga ackord, för att sätta egen prägel på en viss låt?

Vi säger att jag vill spela, låt oss säga Upside Down med Jack Johnson. Låten går i E och F#m i verserna. Hur skall jag plocka för att låta det bra? Finns det något slags mönster för att plocka låtar som exempelvis E, Am och/eller barréackord? Jag har hört lite om att spela grundtonen eller något liknande, som exempelvis ett vanligt G så skall man spela på båda E-stängarna eftersom det är tonen G eller något sånt. Någon som kan förtydliga och dela med sig av erfarenheter, mönster för en viss form av ackord, eller liknande?

Nej, det finns inga mönster som låter universellt bra.

DU måste lyssna, hitta något som passar och köra på det.
Citera
2010-12-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Nej, det finns inga mönster som låter universellt bra.

DU måste lyssna, hitta något som passar och köra på det.

Tack för snabbt svar. Men frågan är hur man skall gå till väga för att klara av det? Har du något tips att dela med dig av eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in