Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-30, 12:53
  #1
Avstängd
Snarkos avatar
Häromdagen när jag satt vid datorn, och skulle ansluta min mobiltelefon, så kom det upp något meddelande, har för mig att det stod något om strömtillförsel eller nå sånt skit...

Dagen efter när jag skulle starta upp min dator så fungerar den inte, man kommer varken åt Bios eller dyl.

Följande kommer upp:

The MCH is operataing with DDR2 677 in Dual Channel Interleaved Mode.

Initializing USB Controlles....Done....

Auto-detecting USB Mass Storage Devices.

00 USB Mass storage devices found and configured.

USB Device over current Status Detected

System will shutdown after 15 seconds.


Sen står det något om Press F8 for BBS Popup, dock så händer det inge när man trycker på F8.


Datorn stängs av, och jag testar att stoppa in mitt USB-minne, då är enda skillnaden att det står:

01 USB Mass storage devices found and configured..


Det var USBporten på framsidan som jag testade... Den verkade inte funka alls efter jag testat med mobilen o så.. När jag däremot testade på baksidan av burken med mitt USB-minne så funkade det.. Så lär la vara nå strul med USB-portarna på framsidan ?

Kan det har något med kylningen att göra kanske ? :/


Asus P5KPL-VM är mitt moderkort...
__________________
Senast redigerad av Snarko 2008-06-30 kl. 13:06.
Citera
2008-06-30, 13:39
  #2
Avstängd
Snarkos avatar
Hmm jag drog ut kablarna till USB-uttagen och hörluraruttagen på fronten av datorn, och nu kom jag in som vanligt...

Lär ju vara nån av USB-uttagen på fronten som spökar med andra ord..
Citera
2008-07-02, 15:11
  #3
Medlem
Carbonites avatar
Programmet Everest (fullverisionen) är något att rekommendera, där kan du hålla koll på dina volt värden. Verkar vara något sånt som är problemet. Där kan man se en massa nyttig information om datorn, temp osv.
Citera
2008-07-02, 15:18
  #4
Medlem
sebnies avatar
>>USB Device over current Status Detected

Det betyder att strömmen är långt över det tillåtna. Standarden säger att en enhet ska bara använda 100mA när den slås på, och 500mA när datorn ger klartecken till att 500mA finns tillgängligt.

Låter som att du fått kortslutning i din mobiltelefonkabel. I ditt inlägg så sa du att du drog ut kabeln till din mobiltelefon vid USB-porten och då fungerade det. Kan det varit så att stiften som kopplas in i din mobil har böjt sig och orsakat en kortslutning mellan 5v och GND när du kopplade in din mobil?

Det finns en polyswitch som bryter om strömmen allt blir för hög, och detta förhindrar att moderkortet blir skrot. Polyswitchen behöver bara svalna för att återställa sig, varför du kan ha fått lite intermittienta effekter när du provat olika saker och den svalnat under tiden.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2008-07-02 kl. 15:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback