2008-06-26, 12:15
Medlem
Jag hittar absolut ingen information om strejken. Hur hade dom tänkt sig? Tunnelbanan är avstängd och jag har inget körkort så om strejken går igenom så har jag ingen aning om hur jag ska ta mig någonstans. Jag tvivlar på att dom betalar taxiresor under strejken, men samtidigt så kan dom väl inte säga "synd för dig, stanna hemma"? Betalar dom isåfall mig sedan när jag får sparken från mitt jobb?
Citera
2008-06-26, 12:17
Medlem
JackBlacks avatar
Cykla?
Citera
2008-06-26, 12:22
Medlem
fordonsförarens avatar
Själva syftet med att de strejkar är att du inte ska kunna nyttja nämnda transporter för att det på så sätt ska skapas ett tryck mot arbetsgivaren. Om de sätter in ersättningstransporter blir strejken onödig. Du kan inte vänta dig någon ersättning för detta. Problemet är ditt, lös det.
Citera
2008-06-26, 12:26
Medlem
Nja, onödigt blir de väl inte om dom skulle vara tvungna att betala extra för att lösa det? Det är på tok för långt att cykla.
Citera
2008-06-26, 12:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Eftersom...

...de flesta bussförare är män, är det sannolikt att de är ute just efter att skapa besvär och problem för tredje man så att de därigenom kan tvinga fram högre löner. Jämför gärna med Vårdförbundets strejk där majoriteten är kvinnor och där resultatet blev intet. Denna strejk har större möjligheter.
Citera
2008-06-26, 12:41
Medlem
Skaffa bil/körkort om det nu inte går några transporter. Eller som tidigare cykla. Ser inte något i stockholms innerstad som "långt".
Citera
2008-06-26, 12:43
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Själva syftet med att de strejkar är att du inte ska kunna nyttja nämnda transporter för att det på så sätt ska skapas ett tryck mot arbetsgivaren.
Jo, men just när det gäller strejker mot tvångsektorn, så undrar jag hur det ska fungera egentligen. Landstinget minskar ju på sina utgifter när de slipper betala löner och fordonsdrift. Landstingets inkomster beror ju bara på skatteuttaget, som de ju ensidigt tvingar på medborgarna, och inte alls på deras tjänsteprestationer.

Så offentliganställda borde skattestrejka istället för att arbetsstrejka! Då ska ni se att det omgående tar hus i helvete...
Citera
2008-06-26, 12:53
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Jo, men just när det gäller strejker mot tvångsektorn, så undrar jag hur det ska fungera egentligen. Landstinget minskar ju på sina utgifter när de slipper betala löner och fordonsdrift. Landstingets inkomster beror ju bara på skatteuttaget, som de ju ensidigt tvingar på medborgarna, och inte alls på deras tjänsteprestationer.

Det blir givetvis en paradox när arbetsgivaren sparar pengar på strejken, dock uppstår fort ett tryck från en uppretad allmänhet som vill kunna åka buss. Om inte detta trycket skulle uppstå, genom exempelvis ersättningstrafik, skulle inte arbetstagarna ha något att komma med alls.
Citera
2008-06-26, 12:56
Medlem
Realizts avatar
Offentliganställda har inget effektivt strejkvapen, eftersom de inte kan påverka kassaflödet till sin arbetsivare. Ett privat företag får ju sina intäkter bara från kunder i frivilligt utbyte mot företagets tjänster och produkter. Utan produktion försvinner företagets intäkter och därmed har de anställda en förhandlingsposition. Men offentlig sektor som Landstinget bara tar ju pengar från folk via Skatteverket, utan koppling till vad de presterar.

Det är därför jag föreslår skattestrejk istället för arbetsstrejk för att skapa tryck mot offentlig sektor som arbetsgivare.
Citera
2008-06-26, 12:59
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Offentliganställda har inget effektivt strejkvapen, eftersom de inte kan påverka kassaflödet till sin arbetsivare. Ett privat företag får ju sina intäkter bara från kunder i frivilligt utbyte mot företagets tjänster och produkter. Utan produktion försvinner företagets intäkter och därmed har de anställda en förhandlingsposition. Men offentlig sektor som Landstinget bara tar ju pengar från folk via Skatteverket, utan koppling till vad de presterar.

Det är därför jag föreslår skattestrejk istället för arbetsstrejk för att skapa tryck mot offentlig sektor som arbetsgivare.

Vad innebär en skattestrejk och vem ingår i den?
Citera
2008-06-26, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Skaffa bil/körkort om det nu inte går några transporter. Eller som tidigare cykla. Ser inte något i stockholms innerstad som "långt".

Jag bor inte i sthlm innerstad. jag bor mellan farsta och stan och jobbar i nynäshamn. cykla till jobbet känns inte som ett alternativ, och nej, jag tänkte inte ta körkort för att kollektivtrafiken inte funkar. Jag har varken råd eller vill (vissa tänker på miljön)
Citera
2008-06-26, 15:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Du är...

Citat:
Ursprungligen postat av EmmaF85
Jag bor inte i sthlm innerstad. jag bor mellan farsta och stan och jobbar i nynäshamn. cykla till jobbet känns inte som ett alternativ, och nej, jag tänkte inte ta körkort för att kollektivtrafiken inte funkar. Jag har varken råd eller vill (vissa tänker på miljön)

...således ett lätt offer för bussförarna som vill höja sin lön, och använder Dig som hävstång för att nå sitt mål. Inget ont i det, det är normal taktik. Så vi får väl se om det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in