2008-06-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaF85
Jag bor inte i sthlm innerstad. jag bor mellan farsta och stan och jobbar i nynäshamn. cykla till jobbet känns inte som ett alternativ, och nej, jag tänkte inte ta körkort för att kollektivtrafiken inte funkar. Jag har varken råd eller vill (vissa tänker på miljön)

Det där måste vara en otroligt lång sträcka för någon som bor söder om dalälven ,)

Att vara utan körkort kan verkligen ställa till det när liknande saker händer. Som tur var så är jag lyckligt lottad att ha tillgång till både körkort samt bil när bussarna inte går. Men det är knappast ekonomiskt att ta bilen när man kan ta bussen samma sträcka för 20 kronor ,) (Längre sträcka än du pendlar dagligen)
Citera
2008-06-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det där måste vara en otroligt lång sträcka för någon som bor söder om dalälven ,)

Att vara utan körkort kan verkligen ställa till det när liknande saker händer. Som tur var så är jag lyckligt lottad att ha tillgång till både körkort samt bil när bussarna inte går. Men det är knappast ekonomiskt att ta bilen när man kan ta bussen samma sträcka för 20 kronor ,) (Längre sträcka än du pendlar dagligen)
Otroligt lång sträcka om man ska gå/cykla, annars är det ju ingen fara nej.
Citera
2008-06-26, 18:37
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Jag bor inte i sthlm innerstad. jag bor mellan farsta och stan och jobbar i nynäshamn. cykla till jobbet känns inte som ett alternativ, och nej, jag tänkte inte ta körkort för att kollektivtrafiken inte funkar. Jag har varken råd eller vill (vissa tänker på miljön)

Kolla med arbetskamraterna om det är någon som pendlar med bil och bor så att de kan plocka upp dig på t.ex. en pendeltågsstation.
Citera
2008-06-26, 18:44
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Vad innebär en skattestrejk och vem ingår i den?
Att man vägrar betala skatt. Det är ju så man kan klämma åt offentlig sektors intäkter och göra cheferna och politikerna där nervösa.

Man skulle kunna utvidga strejkrätten till en rätt att vägra betala skatt, liksom man idag har rätt att vägra arbeta trots anställningsavtal, som ett sätt för (för offentliganställda löntagare) att utöva påtryckningar mot offentlig sektor som arbetsgivare.

Och det skulle ju inte drabba t.ex. busstrafikanter eller sjukhuspatienter, om personalen skattestrejkar istället för att arbetsstrejka. Det borde vara ett mycket "samhällsnyttigare" förfarande än dagens.
Citera
2008-06-26, 19:01
Medlem
Aristotélēss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Att man vägrar betala skatt. Det är ju så man kan klämma åt offentlig sektors intäkter och göra cheferna och politikerna där nervösa.

Man skulle kunna utvidga strejkrätten till en rätt att vägra betala skatt, liksom man idag har rätt att vägra arbeta trots anställningsavtal, som ett sätt för (för offentliganställda löntagare) att utöva påtryckningar mot offentlig sektor som arbetsgivare.

Och det skulle ju inte drabba t.ex. busstrafikanter eller sjukhuspatienter, om personalen skattestrejkar istället för att arbetsstrejka. Det borde vara ett mycket "samhällsnyttigare" förfarande än dagens.
Varför skulle politikerna göra detta? Utformningen är redan perfekt.
Citera
2008-06-26, 19:55
Medlem
Busschaufförerna är för högt betalda redan. De ska inte ha högre än en sjuksköterska. De kan gott ha max 17000 i lön med den attityd de har.

Inga busschaufförer kör ju lagligt heller
Citera
2008-06-26, 23:13
Medlem
mesopalmens avatar
Citat:
Jag hittar absolut ingen information om strejken. Hur hade dom tänkt sig? Tunnelbanan är avstängd och jag har inget körkort så om strejken går igenom så har jag ingen aning om hur jag ska ta mig någonstans. Jag tvivlar på att dom betalar taxiresor under strejken, men samtidigt så kan dom väl inte säga "synd för dig, stanna hemma"? Betalar dom isåfall mig sedan när jag får sparken från mitt jobb?
Bussförare kör inte tunnelbana, de är inte heller med i samma fack. Dessutom rör strejken de privata bussbolagen. Prova sök på bussförarstrejk.
Senast redigerad av mesopalmen 2008-06-26 kl. 23:17.
Citera
2008-06-27, 22:57
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Nja, onödigt blir de väl inte om dom skulle vara tvungna att betala extra för att lösa det? Det är på tok för långt att cykla.
Hur långt från din arbetsplats bor du? Jag cyklar drygt 25 km per dag (tur och retur) året runt och det fungerar utmärkt. Jag vet många cykelpendlare som cyklar betydligt längre än vad jag gör och det är inga som helst problem. I början är det kämpigt men sen blir det en vanesak.
Citera
2008-06-27, 23:04
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Hur långt från din arbetsplats bor du? Jag cyklar drygt 25 km per dag (tur och retur) året runt och det fungerar utmärkt. Jag vet många cykelpendlare som cyklar betydligt längre än vad jag gör och det är inga som helst problem. I början är det kämpigt men sen blir det en vanesak.

Precis, en mil slöcyklar man på 35-40 min utan att ens bli svettig. Och då behöver man inte passa några busstider eller bli irriterad över förseningar eller strejker.
Citera
2008-06-27, 23:05
Medlem
Zog Ruless avatar
Förhoppningsvis kommer strejken inte gälla ersättningsbussar, exempelvis bussarna som ersätter gröna linjen. Det är skillnad på att tredje part drabbas och att stora delar av samhället står still. Känns även rätt surt att betala fullt pris på SL-kort om strejken drar ut på tiden. Även surt att bensinen har gått upp så jäkla mycket, det är inte ett roligt alternativ.
Citera
2008-06-28, 01:18
Medlem
Det är väl bra för miljön? Ingen kollektivtrafik inga utsläpp! Inga transporter till förvaring/sysselsättning = ingen lön till de som inte har råd att åka taxi/köra bil till alla viktiga möten med höga arvoden som betalas med skatter, se politiker och andra åsiktsmaskiner. Lycka till!
Citera
2008-06-28, 08:11
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det är ungefär 4 mil fågelvägen mellan Farsta och Nynäshamn så jag vet inte hur sugen hon är på att cykla den sträckan varje dag.
Sen ser det i dagsläget ut som att även ersättningsbussarna drabbas av strejken. Extra roligt för de som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. De som bor i Farsta och jobbar runtom i Stockholm kan väl alltid ta sig till Farsta Strand och dess pendeltåg och därifrån in till stan dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in