• 1
  • 2
2008-06-28, 15:45
Medlem
Har någon hydralisk lyftare på audin som knackar ibland och tänkte först prova lite invändig motortvätt.
Nu är det dax för oljebyte så jag köpte en flaska crc motorflush på mekonomen, blir dock lite brydd på instruktionen på burken?

Det står: punkt 2. Öppna locket och häll i innehållet medan motorn är varm och går på tomgång .

Instinktivt så känns det ju som att om man öppnar oljepåfyllningslocket under tomgång så kommer det att skvätta lite olja där ur?
Kommer det att kunna skada motorn om man först varmkör bilen, häller i skiten och sedan startar bilen igen?
Citera
2008-06-28, 16:02
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Har någon hydralisk lyftare på audin som knackar ibland och tänkte först prova lite invändig motortvätt.
Nu är det dax för oljebyte så jag köpte en flaska crc motorflush på mekonomen, blir dock lite brydd på instruktionen på burken?

Det står: punkt 2. Öppna locket och häll i innehållet medan motorn är varm och går på tomgång .

Instinktivt så känns det ju som att om man öppnar oljepåfyllningslocket under tomgång så kommer det att skvätta lite olja där ur?
Kommer det att kunna skada motorn om man först varmkör bilen, häller i skiten och sedan startar bilen igen?

Det skvätter knappt någonting om du öppnar locket. MEn för all del, stäng av och starta igen efter du har hällt i undermedlet.
Citera
2008-06-28, 16:11
Medlem
Fuzzs avatar
Så bör man helst ha ny olja i motorn. Då den gammla är skitig och inte för bort smutsen lika bra.
Citera
2008-06-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Det skvätter knappt någonting om du öppnar locket. MEn för all del, stäng av och starta igen efter du har hällt i undermedlet.

Ja ja jag vet att det är ett"undermedel" som troligtvis gör liten nytta, men jag chansar gärna med tanke på vad det skulle kosta att byta 20st lyftare + arbete
Senast redigerad av putteT 2008-06-28 kl. 16:18.
Citera
2008-06-28, 17:35
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Ja ja jag vet att det är ett"undermedel" som troligtvis gör liten nytta, men jag chansar gärna med tanke på vad det skulle kosta att byta 20st lyftare + arbete
jag körde med sån på en gammal bil, sen tömde jag i feltema-olja, spolade runt i 20 minuter till, sen bytte jag till riktig olja. Blev väsentlig skillnad på knacket faktiskt i mitt fall.

Sen så lyckades inte jag hälla i medlet vid tomgång, eftersom det blåste ut och jag fick mer motortvätt i nyllet än vad som kom ner i ventilkåpan.
Jag tömde i och startade sen.
Citera
2008-06-28, 17:45
Medlem
CumBodjas avatar
http://www.engineflush.biz/
Gör det ordentligt, du kommer uppleva vilken otrolig skillnad!
Citera
2008-06-28, 20:16
Medlem
Nu är det flushat och ja det spratt lite grann från en kammnock som var precis under locket.
Resultatet var dock en besvikelse, knackningarna kommer och går på tomgång fortfarande.
Men jag hade inte hoppats på så mycket heller.
Ska prova ett annat sk "mirakelmedel" innan jag ger upp: wynns hydralic valve lifter tretmeant (stavning?), funkar inte det så tror jag att jag skiter i det.
Bilen är inte värd så mycket pengar+ att rosten har fattat tycke för den så det känns inte som att jag vill lägga pengar på 20st nya lyftare+jobb.

Det kan ju också vara så simpelt som att byta till en tjockare olja, kör med castrol slx 5w-40 helsyntet idag.
Citera
2008-06-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CumBodja

Då känns det nog bättre att lägga pengarna på nya lyftare.
Men som sagt jag skiter nog i det om jag inte får till det.
Citera
2008-06-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Sen så lyckades inte jag hälla i medlet vid tomgång, eftersom det blåste ut och jag fick mer motortvätt i nyllet än vad som kom ner i ventilkåpan.

Igensatt vevhusventilation någon?
Citera
2008-06-29, 09:15
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
sen tömde jag i feltema-olja,
Du menar STATOIL-olja....
Citera
2008-06-29, 10:25
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Du menar STATOIL-olja....

Den är inte identisk. Det är bara något som folk fått för sig.
Citera
2008-06-29, 10:32
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CumBodja

Fast allt handlar ju om pris!
Vad går en motorsköljning på idag?
När jag kollade för några år sen tog de flesta runt 1500:- och det kan upplevas lite dyrt, även om poängen med det är lättförstådd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in