Nu blev detta en diskussion om Biltemas oljor, men eftersom det är intressant och delvis hör till ämnet klagar inte jag iaf.
Jag sökte lite på Google och hittade det här på passagen:
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3000000000000008&conference=500 000000000074&posting=19500000001367031&view_mode=f lat#
oljor.
Sanningen är att Biltemas olja är ungefär lika bra som alla andra oljor med samma klassning!
Klassningssystemen är strikt styrda och har oljan en viss klass, har den automatiskt vissa egenskaper!
Dvs deras "uppdaterade" helsyntetiska 5W40-olja, med klassning ACEA A3/B3, API SJ/CF, är en bra olja.
Däremot är det mer tveksamt om jag skulle använda mig av deras helsyntetiska 5W50-olja, som bara har klassningen API SG/CE, vilket är en relativt gammal och (med dagens mått) låg klass!
Många olika oljebolag köper i många fall olika basoljor av varandra för att ha som del av basoljan i den egna motoroljan.
Oljeadditiv tillverkas av ett fåtal stora oljeadditivtillverkare i världen. Dessa tillverkare tar fram additivpaket som är i det närmaste standardiserade för att uppfylla vissa specifika API– och ACEA-krav om de används i oljebolagens basoljor som har vissa fastställda grundegenskaper. Dessa additivpaket köper ”alla” oljetillverkare in för att tillsätta i sina oljor. Alltså är additivinnehållen i oljor med samma klassning i det närmaste identiska oavsett vem som sätter sitt namn på oljeflaskans etikett. Vissa oljebolag köper dock en del ”skräddarsydda” additivpaket för vissa speciella oljeprodukter.
Klassificeringssystemen är så strikt standardiserade och stränga, att det automatiskt gör att oljor som skall uppfylla ett specifikt krav, också egenskapsmässigt blir väldigt lika.
Oljebolagen plöjer årligen ner gigantiska summor pengar på reklam som försöker få oss att köpa just deras produkter. Inte sällan försöker man spela på olika vällustkänslor hos den presumtiva kunden. Dessa känslor och argument säger egentligen inte något om oljans faktiska egenskaper!
Visserligen är inte alla oljor med samma klassing exakt lika i sina egenskaper, men de olika klasserna anger miniminivåer på oljans kvalitet som är mycket strikt specificerade genom olika typer av laboratorietester i bland annat olika testmotorer (olika motorer från olika tillverkare, efter ett noga angivet system).
Som sagt håller en olja en viss kvalitetstandard
så kan du byta mellan dem hur som helst, men
gå aldrig ner en kvalitetsklassning än vad din
motortillverkar anger.