• 1
  • 2
2008-06-29, 10:53
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troligt
Den är inte identisk. Det är bara något som folk fått för sig.
Gör om gör rätt, oljan biltema säljer är tillverkad av statoil och det är ingen skräpolja som en del spån springer runt och ljuger om.
Är samma jävla olja som säljs svindyrt under andra märken med lite tillsatser i om man ska tro vissa personer som arbetar med leveranserna av oljan.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-06-29 kl. 10:58.
Citera
2008-06-29, 11:51
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
en massa saker som tjabo hört och som han inte borde uttala sig så tvärsäkert om om det inte är han själv som raffinerar och förpackar biltemas olja
Blabla bla bla
Det finns redan trådar om detta.

Ingen försöker hindra dig från att använda biltemaolja, så gör det för all del, men jag vill inte.
Citera
2008-06-29, 16:15
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Gör om gör rätt, oljan biltema säljer är tillverkad av statoil och det är ingen skräpolja som en del spån springer runt och ljuger om.
Är samma jävla olja som säljs svindyrt under andra märken med lite tillsatser i om man ska tro vissa personer som arbetar med leveranserna av oljan.

Kommer inte ihåg helt säkert men jag tror det var på saab's svenska forum där man diskuterade detta och trots att det precis som du säger kommer från samma ställe som samma olja som statoil säljer dyrt så är det vid analys inte samma olja.
Killen som påstod detta hade alltså gjort en riktig analys i sitt jobb.
Visst kan man säga att dom påminner om varandra med lite tillsatser men då är ju steget inte så lång till att säga att alla 5w30 oljor är lika och det vet vi ju inte är sant.

Har du någon koll på biltemas finest vs statoils lazer eller vad den heter. Har dom exakt samma klassning? Jag tror inte det iaf. Rätta mig gärna.
Citera
2008-06-29, 19:21
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Kommer inte ihåg helt säkert men jag tror det var på saab's svenska forum där man diskuterade detta och trots att det precis som du säger kommer från samma ställe som samma olja som statoil säljer dyrt så är det vid analys inte samma olja.
Killen som påstod detta hade alltså gjort en riktig analys i sitt jobb.
Att en analys säger att det inte är samma olja är inte vatten värd när man inte kan se exakt vad som skiljer sej, räcker att du har i lite mer tillsatser så är det olika oljor i praktiken.

Du får ursäkta men för mej låter fullkomligt idiotiskt att ett större välkänt oljebolag skulle tillverka en olja speciellt för biltema som är extra dålig.

Citat:
Visst kan man säga att dom påminner om varandra med lite tillsatser men då är ju steget inte så lång till att säga att alla 5w30 oljor är lika och det vet vi ju inte är sant.
Grejen är att dom tillsatser(förlänga livstiden och effektiviteten) som finns i dyrare oljor är förbannat överreklamerade om man kör runt med en standardbil(740, fiesta och dylikt) som en majoritet idag gör.
Tillsatserna har diskuterats i en annan tråd här på Flashback och där framkom det att dom börjar ta slut redan vid ~700mil så i praktiken kan det mycket väl va bättre att välja en billigare olja och byta lite oftare istället.

Citat:
Har du någon koll på biltemas finest vs statoils lazer eller vad den heter. Har dom exakt samma klassning? Jag tror inte det iaf. Rätta mig gärna.
Det där säger inte ett skit, det finns inget som säger att biltema valt att köpa in just den oljan.

Nä om nu biltema-oljan är så dålig som en del påstår så skulle det förekomma en j***a massa motorhaverier till både höger och vänster för att inte tala om tidningsrubriker med mera men jag väntar än idag på att få se ett motorhaveri där oljan är orsaken och inte handhavandefel eller materialfel.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-06-29 kl. 19:26.
Citera
2008-06-29, 23:15
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Att en analys säger att det inte är samma olja är inte vatten värd när man inte kan se exakt vad som skiljer sej, räcker att du har i lite mer tillsatser så är det olika oljor i praktiken.

Du får ursäkta men för mej låter fullkomligt idiotiskt att ett större välkänt oljebolag skulle tillverka en olja speciellt för biltema som är extra dålig.

Grejen är att dom tillsatser(förlänga livstiden och effektiviteten) som finns i dyrare oljor är förbannat överreklamerade om man kör runt med en standardbil(740, fiesta och dylikt) som en majoritet idag gör.
Tillsatserna har diskuterats i en annan tråd här på Flashback och där framkom det att dom börjar ta slut redan vid ~700mil så i praktiken kan det mycket väl va bättre att välja en billigare olja och byta lite oftare istället.

Det där säger inte ett skit, det finns inget som säger att biltema valt att köpa in just den oljan.

Nä om nu biltema-oljan är så dålig som en del påstår så skulle det förekomma en j***a massa motorhaverier till både höger och vänster för att inte tala om tidningsrubriker med mera men jag väntar än idag på att få se ett motorhaveri där oljan är orsaken och inte handhavandefel eller materialfel.

Det är ju ingen helt egen olja som biltema har utan det kommer ju ifrån princip samma ställe. Men att säga den är identisk med statoils det är ju ren lögn då det är bevisat att det inte är samma olja.

En motor behöver ju inte heller totalrasa för att man kör på biltema olja. Finns med all säkerhet väldigt många som åker runt med biltema olja, inte bara bland svenssons utan även inom vissa typer av racing. Men det är samtidigt inte ovanligt att en bil rullar in på jobbet med dålig olja, ofta från biltema med olika typer av missljud som försvinner i samma stund som man byter till en olja med bättre kvalitet.

Att säga hur länge någon tillsats kan vara verksam är ju lite svårt då mängden olja skiljer från bil till bil samt hur man kör.

Jag vill fortfarande veta vilka klassningar som dunken från biltema uppfyller vs statoils standard / finest och även mot andra oljor.
Citera
2008-06-29, 23:25
Medlem
CumBodjas avatar
Biltemas 5w-40 spec: API SL/CF, ACEA A3/B3/B4
Statoils Lazer spec: ACEA A3/B3/B4 , API SL/CF, VW 505.00/502.00,
MB 229.1,MB-approval 229.3 ,Opel GM-LL-B-025
BMW LL-98, Porsche
Citera
2008-06-30, 08:15
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Det är ju ingen helt egen olja som biltema har utan det kommer ju ifrån princip samma ställe. Men att säga den är identisk med statoils det är ju ren lögn då det är bevisat att det inte är samma olja.
Du säger alltså att statoil MEDVETET skulle sälja en olja som är extra dålig till biltema.

Och som jag skrev, dom bevisen att det inte skulle va samma olja är inte vatten värt om man inte vet vad som skiljer.

Citat:
En motor behöver ju inte heller totalrasa för att man kör på biltema olja.

Och det finns inte ett skit som säger att motorer skulle må dåligt av biltema-oljan, spekulationer antagen tror kanske hörsägen medmera är TOTALT ointressant.

Citat:
Men det är samtidigt inte ovanligt att en bil rullar in på jobbet med dålig olja,
Vet man inte varför oljan skulle va dålig så är det idioti att dra paralleler biltema-olja = skräpolja.
Kan ju likagärna va motorn som är slut, ägaren som inte sköter sina byten eller nåt annat fel som inte har med oljan att göra.

Citat:
ofta från biltema med olika typer av missljud som försvinner i samma stund som man byter till en olja med bättre kvalitet.
Och samma skit har jag hört om bl.a castrol och mobil1's oljor också så det är inget som är bundet till just biltema-oljan.

Citat:
Jag vill fortfarande veta vilka klassningar som dunken från biltema uppfyller vs statoils standard / finest och även mot andra oljor.
Och det är fortfarande totalt meningslöst om man inte med säkerhet vet att biltema säljer den oljan.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-06-30 kl. 08:22.
Citera
2008-06-30, 08:47
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Igensatt vevhusventilation någon?
Ja, eller dåliga kolvringar.
Citera
2008-06-30, 09:39
Moderator
MondoBizarros avatar
Nu blev detta en diskussion om Biltemas oljor, men eftersom det är intressant och delvis hör till ämnet klagar inte jag iaf.
Jag sökte lite på Google och hittade det här på passagen:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3000000000000008&conference=500 000000000074&posting=19500000001367031&view_mode=f lat#

oljor.

Sanningen är att Biltemas olja är ungefär lika bra som alla andra oljor med samma klassning!
Klassningssystemen är strikt styrda och har oljan en viss klass, har den automatiskt vissa egenskaper!

Dvs deras "uppdaterade" helsyntetiska 5W40-olja, med klassning ACEA A3/B3, API SJ/CF, är en bra olja.

Däremot är det mer tveksamt om jag skulle använda mig av deras helsyntetiska 5W50-olja, som bara har klassningen API SG/CE, vilket är en relativt gammal och (med dagens mått) låg klass!

Många olika oljebolag köper i många fall olika basoljor av varandra för att ha som del av basoljan i den egna motoroljan.

Oljeadditiv tillverkas av ett fåtal stora oljeadditivtillverkare i världen. Dessa tillverkare tar fram additivpaket som är i det närmaste standardiserade för att uppfylla vissa specifika API– och ACEA-krav om de används i oljebolagens basoljor som har vissa fastställda grundegenskaper. Dessa additivpaket köper ”alla” oljetillverkare in för att tillsätta i sina oljor. Alltså är additivinnehållen i oljor med samma klassning i det närmaste identiska oavsett vem som sätter sitt namn på oljeflaskans etikett. Vissa oljebolag köper dock en del ”skräddarsydda” additivpaket för vissa speciella oljeprodukter.

Klassificeringssystemen är så strikt standardiserade och stränga, att det automatiskt gör att oljor som skall uppfylla ett specifikt krav, också egenskapsmässigt blir väldigt lika.

Oljebolagen plöjer årligen ner gigantiska summor pengar på reklam som försöker få oss att köpa just deras produkter. Inte sällan försöker man spela på olika vällustkänslor hos den presumtiva kunden. Dessa känslor och argument säger egentligen inte något om oljans faktiska egenskaper!

Visserligen är inte alla oljor med samma klassing exakt lika i sina egenskaper, men de olika klasserna anger miniminivåer på oljans kvalitet som är mycket strikt specificerade genom olika typer av laboratorietester i bland annat olika testmotorer (olika motorer från olika tillverkare, efter ett noga angivet system).

Som sagt håller en olja en viss kvalitetstandard
så kan du byta mellan dem hur som helst, men
gå aldrig ner en kvalitetsklassning än vad din
motortillverkar anger.
Citera
2008-07-01, 01:19
Medlem
Fatiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Har någon hydralisk lyftare på audin som knackar ibland och tänkte först prova lite invändig motortvätt.
Nu är det dax för oljebyte så jag köpte en flaska crc motorflush på mekonomen, blir dock lite brydd på instruktionen på burken?

Det står: punkt 2. Öppna locket och häll i innehållet medan motorn är varm och går på tomgång .

Instinktivt så känns det ju som att om man öppnar oljepåfyllningslocket under tomgång så kommer det att skvätta lite olja där ur?
Kommer det att kunna skada motorn om man först varmkör bilen, häller i skiten och sedan startar bilen igen?

Gör 2 snabba byten med helsyntet olja ist.. Mobil1 hjälpte mina lyftare och har även ett "ester" addativ speciellt för hydraliska lyftare, Du bör byta olja direkt efter 2-300 mil om du inte kört på helsyntet innan! den tvättar ur motorn mkt effektivare än delsyntet... a gör inget "kulturberikar byte" dvs byt filter med båda ggr!
Citera
2008-07-01, 01:29
Medlem
Fatiis avatar
Citat:

En motor behöver ju inte heller totalrasa för att man kör på biltema olja. Finns med all säkerhet väldigt många som åker runt med biltema olja, inte bara bland svenssons utan även inom vissa typer av racing. Men det är samtidigt inte ovanligt att en bil rullar in på jobbet med dålig olja, ofta från biltema med olika typer av missljud som försvinner i samma stund som man byter till en olja med bättre kvalitet.

Att säga hur länge någon tillsats kan vara verksam är ju lite svårt då mängden olja skiljer från bil till bil samt hur man kör.

ang racing, typ dragrace/nitro bilar.. dom varmkör sina bilar på ex biltema skiten och häller i den dyra dunken när det är dax!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in