2008-07-01, 20:29
Medlem
Fatskulls avatar
Om man nu inte orkar göra frukost tycker jag oxå att smoothies är ett bra alternativ. Skillnaden är att jag har bananer och havregryn i, så det blir trots allt en riktig frukost, även om jag inte behöver tugga...
Citera
2010-04-19, 17:37
Bannlyst
två deciliter mjölk, två matskedar oboy och två nävar frosties så har man frukosteen klar
Citera
2010-11-11, 07:48
Medlem
Ostomelett.

Blanda ägg med en skvätt vatten, salt och peppar, stek på skiten, på med ost, vik ihop, vänta ett slag och sen ät.

Smält ost i mitten på en omellet är nice.
Citera
2010-11-11, 08:01
Medlem
Havegryn och mjölk är snabbt och billigt. Mättar länge och fibrer får man också i sig.

Den ultimata frukosten på stående fot..

.
Citera
2010-11-11, 09:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Havegryn och mjölk är snabbt och billigt. Mättar länge och fibrer får man också i sig.

Den ultimata frukosten på stående fot..

.

Fan, det levde man ju på under högstadiet och gymnasiet. (Ofta med en klick sylt på)
Citera
2010-11-11, 13:55
Medlem
Petruccianis avatar
Havregrynsgröt i micron ser jag att en del redan nämnt och det förstår jag; rekommenderar också det, dock så gör jag den på mjölk och ej vatten, tycker det blir godare så... är det galet på något sätt btw?

Därefter drar man gärna i en banan och massa kanel också; (inget jekla socker/sylt/äpplemos-slisk dock, sockernarkomaner ) och sen va're klart. Om man orkar och hinner så är ett par kokta ägg med trocomare inte fel heller. Så brukar det se ut minst 90% av morgnarna iaf...

Huvudorsaker/argument:
På morgonen är man trött som ett lik, de flesta iaf... hade gärna stått och gjort lite mer varierat och fancy stuff om man orkat men havregrynsgröt är ENKELT främst, snabbt att laga samt både nyttigt och billigt. De andra två tunga argumenten alltså. Så there; 75% av de viktigaste punkter till en bra frukost enligt mig är täckta.

Fjärde: smaken är kanske inte himmelsk men det är ändå hyfsat gott, och jag hade ätit det ändå även om det var bra mycket äckligare p.ga. ovan nämnda orsaker. Ibland blir jag ju kanske trött på att äta det varenda dag men då brukar jag inte ha mkt bättre fantasi än att jag bara äter lite fil med ordentlig müsli med lite nötter i istället...

Någon nutritionist som kan beskriva vad som saknas i havregrynsfrukosten btw? får man i sig ägg också så är man väl pretty much covered, måste man tvinga i sig ett glas juice/frukt eller nåt också kanske? vill ju gärna ha en så optimal start på dagen som det går så att den dödliga tröttheten släpper så snabbt som möjligt...
Citera
2010-11-11, 14:33
Medlem
Jag kan inte äta fil & flingor, gröt osv till frukost utan det måste vara något mer kryddstarkt, fil & flingor äter jag till lunch . Brukar äta typisk lunchmat till frukost och typisk frukost till lunch, är det något fel i detta förutom att det kanske är lite konstigt?
Citera
2010-11-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbeh
Jag kan inte äta fil & flingor, gröt osv till frukost utan det måste vara något mer kryddstarkt, fil & flingor äter jag till lunch . Brukar äta typisk lunchmat till frukost och typisk frukost till lunch, är det något fel i detta förutom att det kanske är lite konstigt?

Nej! Allt handlar bara om vad man själv gillar, näringsvärdet och gamla ingrodda föreställningar.

Min morsa brukade gräla på mig för att jag ett par gånger gav lillgrabben sockerkaka och mjölk till lunch för att ha tjatade. Men då jag frågade om det gjorde någon skillnad mot att han fick pannkakor med sylt så blev det så småningom tyst på tjattret..

.
Citera
2010-11-11, 22:52
Medlem
T.B.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Huvudorsaker/argument:
På morgonen är man trött som ett lik, de flesta iaf... hade gärna stått och gjort lite mer varierat och fancy stuff om man orkat men havregrynsgröt är ENKELT främst, snabbt att laga samt både nyttigt och billigt. De andra två tunga argumenten alltså. Så there; 75% av de viktigaste punkter till en bra frukost enligt mig är täckta.

Fjärde: smaken är kanske inte himmelsk men det är ändå hyfsat gott, och jag hade ätit det ändå även om det var bra mycket äckligare p.ga. ovan nämnda orsaker. Ibland blir jag ju kanske trött på att äta det varenda dag men då brukar jag inte ha mkt bättre fantasi än att jag bara äter lite fil med ordentlig müsli med lite nötter i istället...

Kunde inte skrivit det bättre själv.

Inte för att jag äter frukost, men om jag gjorde det skulle jag resonera exakt som Petrucciani.
Citera
2010-11-12, 00:12
Medlem
Jans0ns avatar
Ett stort glas med 1,5 dl havregryn. Fyll upp med mjölk och micra i en till en och en halv minut. Kör i lite äppelmos eller annan sylt, om ni är beroende av sötma. Till det brukar jag käka två ostknäckemackor eller två ägg. Detta ackompanjeras ofta med ett äpple.

Känns så jävla sunt.
Citera
2010-11-21, 20:18
Medlem
persiflages avatar
Fyll upp en halv tallrik med filmjölk, jag tycker själv att mellanfilmjölken fungerar bäst och är neutralast hehe. Efter filmjölken så öser du upp ett torn med müsli, ta en som innehåller bra med fibrer så att din mage får en bra dag. Till detta kan du ha ett glas juice, jag använder brämhults.

Detta är väldigt enkelt och relativt nyttigt. Smitidgt om du exempelvis ska till jobbet och ha frukostfika 2-3 timmar senare (som i mitt fall) för då klarar du dig på en tallrik filmjölk med müsli och ett glas juice.

Tummen upp för att börja dagen med C-vitamin och fibrer.
Citera
2013-01-06, 11:08
Medlem
Vad lite många äter!
Jag äter alltid:
- En tallrik havregrynsgröt med äppelmos/sylt ev. lite russin i och mjölk ELLER yoghurt med müslit/allbran
- En macka med smör, pålägg, grönsaker
- En kopp te

Om jag är mer hungrig så tar jag antingen en macka till eller en frukt.

Detta är den rekommenderade frukosten för en ung kvinna. Så är du man så bör du äta lite mer.

mvh, soelas.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in