2018-02-18, 14:12
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Det är så alltså? Väldigt trist och hoppas verkligen att den trenden bryts...

Jag började kika lite på en film från 2016 igår kväll som heter Missing Woman. Har ännu inte sett klart den, men kommer återvända och skriva några rader om den så fort jag gjort det.

Jag hoppas fortfarande på lite bättre drag i tråden, även om jag inte är sådär jätteaktiv själv heller. Vet inte om jag inbillar mig, men tycker det verkar som hela detta delforum går på sparlåga nuförtiden. I alla fall jämfört med hur det var för 5-6 år sedan. Jag kommer ofta på mig själv med att drömskt sitta och tänka tillbaka på storhetstiden här i tråden 2009-2014. Det var ett väldigt bra drag i hela "Film: listor och rekommendationer", som jag minns det. Många av användarna från den tiden ser man tyvärr inte till längre. Men, fasen vad kul man hade! Betade av filmer och hängde här mest hela dagarna. Den tiden kommer jag alltid minnas med stor glädje som en av mina lyckligaste perioder i livet.

Missing Woman
http://www.imdb.com/title/tt6292996/?ref_=nv_sr_1

Svårt att få något drag när det inte kommer så mycket nytt värt att diskutera...Det mesta har ju redan tagits upp av fantaster som mer eller mindre har slutat vara aktiva här sedan länge. Men jag skall försöka skriva allt värt att nämna här som kommer.

Ja, den tiden var verkligen fin men allt har sin tid. Detsamma med forumet på filmtipset som mer eller mindre är dött nu också. Förhoppningsvis kommer det en ny våg med filmintresserade som kan dra upp draget här nu när många gamla rävar försvunnit. Intresset för min egen del har också dalat lite och tiden när jag satt och betade av 5-6 filmer på en dag ser jag inte komma tillbaka och både det generella biobesöket och turerna till Cinemateket har också minskat. Blev heller ingen tur till någon filmfestival förra året som jag brukar klämma in. Nu är det också Fotbolls VM i år, så juni/juli kommer det nog inte bli så mycket film heller.

Den filmen har jag missat, alltid kul med nya thrillers även fast kvalitén inte alltid är den bästa!
Citera
2018-02-18, 21:13
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Svårt att få något drag när det inte kommer så mycket nytt värt att diskutera...Det mesta har ju redan tagits upp av fantaster som mer eller mindre har slutat vara aktiva här sedan länge. Men jag skall försöka skriva allt värt att nämna här som kommer.

Ja, den tiden var verkligen fin men allt har sin tid. Detsamma med forumet på filmtipset som mer eller mindre är dött nu också. Förhoppningsvis kommer det en ny våg med filmintresserade som kan dra upp draget här nu när många gamla rävar försvunnit. Intresset för min egen del har också dalat lite och tiden när jag satt och betade av 5-6 filmer på en dag ser jag inte komma tillbaka och både det generella biobesöket och turerna till Cinemateket har också minskat. Blev heller ingen tur till någon filmfestival förra året som jag brukar klämma in. Nu är det också Fotbolls VM i år, så juni/juli kommer det nog inte bli så mycket film heller.

Den filmen har jag missat, alltid kul med nya thrillers även fast kvalitén inte alltid är den bästa!
Precis, speciellt inom asiatisk film verkar det ha fallerat de senaste åren. Men får hoppas att den trenden kommer vända snart. Exakt, det är många som försvunnit och jag är inte här själv så ofta längre heller, men jag har ju inte försvunnit helt och hållet. Många har försvunnit helt och hållet och sen verkar det inte fyllts på med så många nya. Det är ju bara att titta på hur det såg ut här i denna tråd för 6 år sedan. Många som var aktiva då som fallit bort en efter en.

Ja, jag tänker likadant som dig, allt har sin tid. Problemet ligger väl just i att det inte fyllts på med medlemmar som ersatt dom som försvunnit. Om man vill ha fler att diskutera med så får man söka sig till något engelskspråkigt forum antar jag. Filmtipset är bra för övrigt, hoppas på att det rycker upp sig lite.

Jag tror heller inte tiden när man satt i flera år och betade av fyra filmer om dagen kommer komma tillbaka, faktiskt. Intressant att du tar upp det. Jag gissar att många har någon sådan period i sitt liv där man under ett antal år kikar extremt mycket film eller kanske spelar tv-spel eller läser mycket böcker och låter sådant ta upp en väldigt stor del av sitt liv. Gissningsvis är det en period de flesta har i sina unga år. 18-28 eller något i den stilen. Inte heller jag tror den tiden kommer komma tillbaka, faktiskt. Möjligen vid något enstaka tillfälle kanske, men inte ihållande som förut.

Du är ju kvar här i alla fall, det tycker jag är riktigt skoj! En av få! =) Ska bli kul att se om det blir någon filmfestival nästa år istället då!

Den där filmen verkar sådär för att vara helt ärlig, den verkar inte jättegrym på något sätt. Skulle chansa på att den kommer landa på en trea som max, om man har riktig tur.

Edit: Eller vänta nu här, du har inte hängt här i tråden sen många år tillbaka såg jag nu, fasen vad märkligt. Jag hade en bestämd känsla av att du var en av dom som hängde här i tråden långt tillbaka runt kanske 2011-2012. Såg nu att du var reggad 2016, så det har du ju uppenbarligen inte gjort. Jäklar vad märkligt, kände mig helt säker på det.
Senast redigerad av alprazolam_ 2018-02-18 kl. 21:18.
Citera
2018-02-18, 21:50
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Precis, speciellt inom asiatisk film verkar det ha fallerat de senaste åren. Men får hoppas att den trenden kommer vända snart. Exakt, det är många som försvunnit och jag är inte här själv så ofta längre heller, men jag har ju inte försvunnit helt och hållet. Många har försvunnit helt och hållet och sen verkar det inte fyllts på med så många nya. Det är ju bara att titta på hur det såg ut här i denna tråd för 6 år sedan. Många som var aktiva då som fallit bort en efter en.

Ja, jag tänker likadant som dig, allt har sin tid. Problemet ligger väl just i att det inte fyllts på med medlemmar som ersatt dom som försvunnit. Om man vill ha fler att diskutera med så får man söka sig till något engelskspråkigt forum antar jag. Filmtipset är bra för övrigt, hoppas på att det rycker upp sig lite.

Jag tror heller inte tiden när man satt i flera år och betade av fyra filmer om dagen kommer komma tillbaka, faktiskt. Intressant att du tar upp det. Jag gissar att många har någon sådan period i sitt liv där man under ett antal år kikar extremt mycket film eller kanske spelar tv-spel eller läser mycket böcker och låter sådant ta upp en väldigt stor del av sitt liv. Gissningsvis är det en period de flesta har i sina unga år. 18-28 eller något i den stilen. Inte heller jag tror den tiden kommer komma tillbaka, faktiskt. Möjligen vid något enstaka tillfälle kanske, men inte ihållande som förut.

Du är ju kvar här i alla fall, det tycker jag är riktigt skoj! En av få! =) Ska bli kul att se om det blir någon filmfestival nästa år istället då!

Den där filmen verkar sådär för att vara helt ärlig, den verkar inte jättegrym på något sätt. Skulle chansa på att den kommer landa på en trea som max, om man har riktig tur.

Edit: Eller vänta nu här, du har inte hängt här i tråden sen många år tillbaka såg jag nu, fasen vad märkligt. Jag hade en bestämd känsla av att du var en av dom som hängde här i tråden långt tillbaka runt kanske 2011-2012. Såg nu att du var reggad 2016, så det har du ju uppenbarligen inte gjort. Jäklar vad märkligt, kände mig helt säker på det.

Hehe jodå jag hängde här fast med annat användarnamn
Citera
2018-02-18, 23:19
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Hehe jodå jag hängde här fast med annat användarnamn
Kände nästan på mig att jag skulle få det svaret. Misstänkte att det nog kunde vara så.
Citera
2018-02-20, 01:58
Medlem
Matsu-sans avatar
Paradox var en trevlig överraskning och lite komiskt att det var någon slags uppföljare till A Time for Consequences som man plöjde från något år sen. Greppande inte kopplingen mellan filmerna för ens jag insåg Tony Jaas minnesbild i Paradox.

Underhållande, hårdkokt och riktigt tight actionkoreografi av Chung Chi Li. En av de bättre filmerna från 2017.
Citera
2018-02-21, 00:41
Medlem
Hwals avatar
Har faktiskt kommit ut en ny intressant koreansk film precis.

Along with the Gods (2017) som är en action/fantasy-film. Blir nog att se den till helgen, verkar ganska häftig och Ha Jung-woo är en liten favorit.

http://www.imdb.com/title/tt7160070/
Citera
2018-02-21, 01:45
Medlem
BlackMetals avatar
Hong Sang-soo gjorde ju hela tre filmer förra året så det kommer åtminstone något från Korea med jämna mellanrum.
Citera
2018-02-23, 20:25
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Paradox var en trevlig överraskning och lite komiskt att det var någon slags uppföljare till A Time for Consequences som man plöjde från något år sen. Greppande inte kopplingen mellan filmerna för ens jag insåg Tony Jaas minnesbild i Paradox.

Underhållande, hårdkokt och riktigt tight actionkoreografi av Chung Chi Li. En av de bättre filmerna från 2017.
Låter intressant. Tackar för tipset.

Citat:
Har faktiskt kommit ut en ny intressant koreansk film precis.

Along with the Gods (2017) som är en action/fantasy-film. Blir nog att se den till helgen, verkar ganska häftig och Ha Jung-woo är en liten favorit.

http://www.imdb.com/title/tt7160070/
Tackar för den också, ska kollas upp.

Wish
https://www.imdb.com/title/tt3153634/?ref_=fn_al_tt_1

Har någon sett denna?
Citera
2018-02-23, 20:34
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Wish
https://www.imdb.com/title/tt3153634/?ref_=fn_al_tt_1

Har någon sett denna?
Yes, jag såg den i september.

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Har inga tips att ge, tror jag, men såg precis koreanska Hope (2013).

Tyvärr är filmen baserad på ett riktigt fall, där den 8-åriga dottern på väg till skolan blir tagen av en äldre (50+) man som våldtar henne så illa att hon nästan dör.

Bra film men inte direkt något man har lust att se om. Trots att de lyckligtvis inte har med några våldtäktsscener, eller ens anspelningar på det, alls; äcklet säger hej, sedan ser man en skadad hand ringa ambulans och därefter handlar filmen helt enkelt om dotterns fysiska och psykiska återhämtning, om hur familjen ska ta sig genom det, och även delvis om rättegången. Så, till största del är det ju en film med fokus på familjen, men jag har ju inte sett något av Koreeda eller andra så jag har ingen aning om det här är jämförbart eller över huvud taget i närheten av det BlackMetal efterfrågade. Första 20 minuterna är i alla fall mest en inblick i familjens vardag före händelsen. Sol Kyung-gu spelar fadern och gör det med bravur.

Någon annan som sett den här? Vad tyckte ni?
Citat:
... Intressant tips, kände inte till denna; faktiskt.
Citera
2018-02-23, 21:03
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Yes, jag såg den i september.
Aha, det där mindes jag inte! Vad hade du gett för betyg mellan 1-5 om du hade gett ett betyg?
Citera
2018-02-23, 21:14
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Aha, det där mindes jag inte! Vad hade du gett för betyg mellan 1-5 om du hade gett ett betyg?
3,5/5 fick den på Letterboxd, närmre 4 än 3. Tänkte skriva att jag kanske höjer den i framtiden men jag lär inte se om filmen, vilket jag dessutom såg att jag skrev i inlägget från i höstas.
Senast redigerad av Samizdat 2018-02-23 kl. 21:17.
Citera
2018-02-23, 21:23
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
3,5/5 fick den på Letterboxd, närmre 4 än 3. Tänkte skriva att jag kanske höjer den i framtiden men jag lär inte se om filmen, vilket jag dessutom såg att jag skrev i inlägget från i höstas.
Okej, tackar! Verkar gå i ungefärlig linje med det samlade betyget den har på IMDb då. Över medel. Ska boka in den framöver!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in