2017-08-14, 07:19
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Låter som en spirituell uppföljare till Bright Future...

Ja men lite så, ungefär som Babe är en spirituell uppföljare till Tetsuo, de är ju ändå i stan båda två... nej.
Citera
2017-08-14, 14:02
Medlem
Matsu-sans avatar
Läser man handlingen kan man tro att Tadanobu har kommit ut ur fängelset han satt i och är en förvirrad själ......
Citera
2017-08-14, 17:47
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Läser man handlingen kan man tro att Tadanobu har kommit ut ur fängelset han satt i och är en förvirrad själ......

Då förstår jag, jag trodde du skulle komma med något tunt. Men kan du inte se filmen istället och utveckla? Det vore intressant, men vi kanske måste flytta tråden till humor då.
Citera
2017-08-25, 11:18
Medlem
DumBeasts avatar
Någon här som kollat på Shin Godzilla än? Vad tyckte ni? Hur står den sig jämfört med tidigare filmer och hur pass mycket syns Hideaki Annos inflytande? Han har ju en lite egen stil när han gör live actionfilmer som jag inte är helt säker på passar Godzilla. Är det ett avsnitt av Evangelion fast med en stor ödla? Är det en spirituell uppföljare till Love & Pop?
Citera
2017-08-27, 09:06
Medlem
chessjamts avatar

Omgång B
#10 No Mercy (2010), SYDKOREA

Professorn Kang Min-ho (Kyoung-gu Sul) är en av Sydkoreas ledande obducenter och hjälper polisen med brottsutredningar tack vare sin expertis. När en av offren hittas styckmördade leder spåren till en miljörättsaktivist. Men när Kangs dotter samtidigt blir kidnappad tvingas han till desperata metoder för att rädda livet på henne.

Farlig film att spoila sönder, men jag ska försöka undvika att gå in alltför mycket i handlingen. No Mercy är en thriller med fokus på polisarbete och bakomliggande hämndmotiv. Handlingen är faktiskt rätt så fängslande med ett par drivande karaktärer som gör det intressant att titta på. Huvudrollsinnehavaren Kyoung-gu Sul passar perfekt till rollen som en lite halvcool, avslappnad stjärnobducent som sedermera blir stressad och pressad att utföra diverse saker under en väldigt kort tid. Jag kan inte klaga något på hans prestation. En snubbe att hålla koll på framöver.

Däremot så kändes birollerna både dåligt skrivna och inte så vidare bra castat. Vi har dels den nya ambitiösa rookien som spelas av en kvinna, Hye-jin Han. Hon är snygg men sättet hon spelar karaktären på är ibland som en triggered bimbo och ibland som en näsvis know-it-all. I vissa scener glimtar hon till och är riktigt bra medan i andra verkar hon spela rollen som en missnöjd tonåring. Men på det stora hela är hon väl okej. Största problemet är dock den misogyna polisgrisen spelad av Ji-ru Sung som verkligen inte kan tolerera att den nya kvinnliga rookien tar plats utan måste göra ner henne vid varje tillfälle. Så jävulskt tröttsamt och störande. Det ska väl iofs inte skådisen klandras för då han bara spelar rollen så bra han kan, men manusförfattaren borde pryglas. Filmen hade mått så mycket bättre om man skrivit om karaktären och tagit bort alla hans repliker.

Tekniskt sett så kändes filmen inte helt fullfjädrad, som att klippningen och fotot saknade en extra fingertoppskänsla, men den fungerar ändå helt klart för att berätta historien. Ljudet la jag extra märke till vid vissa av obducentscenerna. Nästan för bra ljudarbete så att man tappade matlusten.

För att en thriller ska lyckas så gäller det att de slutar på ett hyfsat bra sätt och här tycker jag faktiskt att No Mercy gör ett bra jobb att knyta ihop säcken och får till ett minnesvärt avslut. Mer än så vill jag inte riktigt säga utan lämnar med att den får en solid trea. Några småbrister som hos birollerna/karaktärerna gör att jag inte riktigt kan ge den ett högre betyg men en sevärd thriller skulle jag ändå klassa den som.

Betyg: 3/5
Senast redigerad av chessjamt 2017-08-27 kl. 09:17.
Citera
2017-08-27, 10:18
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

Omgång B
#10 No Mercy (2010), SYDKOREA

Professorn Kang Min-ho (Kyoung-gu Sul) är en av Sydkoreas ledande obducenter och hjälper polisen med brottsutredningar tack vare sin expertis. När en av offren hittas styckmördade leder spåren till en miljörättsaktivist. Men när Kangs dotter samtidigt blir kidnappad tvingas han till desperata metoder för att rädda livet på henne.

Farlig film att spoila sönder, men jag ska försöka undvika att gå in alltför mycket i handlingen. No Mercy är en thriller med fokus på polisarbete och bakomliggande hämndmotiv. Handlingen är faktiskt rätt så fängslande med ett par drivande karaktärer som gör det intressant att titta på. Huvudrollsinnehavaren Kyoung-gu Sul passar perfekt till rollen som en lite halvcool, avslappnad stjärnobducent som sedermera blir stressad och pressad att utföra diverse saker under en väldigt kort tid. Jag kan inte klaga något på hans prestation. En snubbe att hålla koll på framöver.

Däremot så kändes birollerna både dåligt skrivna och inte så vidare bra castat. Vi har dels den nya ambitiösa rookien som spelas av en kvinna, Hye-jin Han. Hon är snygg men sättet hon spelar karaktären på är ibland som en triggered bimbo och ibland som en näsvis know-it-all. I vissa scener glimtar hon till och är riktigt bra medan i andra verkar hon spela rollen som en missnöjd tonåring. Men på det stora hela är hon väl okej. Största problemet är dock den misogyna polisgrisen spelad av Ji-ru Sung som verkligen inte kan tolerera att den nya kvinnliga rookien tar plats utan måste göra ner henne vid varje tillfälle. Så jävulskt tröttsamt och störande. Det ska väl iofs inte skådisen klandras för då han bara spelar rollen så bra han kan, men manusförfattaren borde pryglas. Filmen hade mått så mycket bättre om man skrivit om karaktären och tagit bort alla hans repliker.

Tekniskt sett så kändes filmen inte helt fullfjädrad, som att klippningen och fotot saknade en extra fingertoppskänsla, men den fungerar ändå helt klart för att berätta historien. Ljudet la jag extra märke till vid vissa av obducentscenerna. Nästan för bra ljudarbete så att man tappade matlusten.

För att en thriller ska lyckas så gäller det att de slutar på ett hyfsat bra sätt och här tycker jag faktiskt att No Mercy gör ett bra jobb att knyta ihop säcken och får till ett minnesvärt avslut. Mer än så vill jag inte riktigt säga utan lämnar med att den får en solid trea. Några småbrister som hos birollerna/karaktärerna gör att jag inte riktigt kan ge den ett högre betyg men en sevärd thriller skulle jag ändå klassa den som.

Betyg: 3/5

Var länge sedan jag såg den men jag kommer ihåg No Mercy som en av Sol Kyung Kul sämre filmer. Med det inte sagt att den är dålig, men han är ojämn. Även hans bättre filmer nu för tiden kommer inte i närheten av hans prestationer från början/mitten av 2000-talet. För mer Sol Kyung Ku rekommenderar jag Peppermint Candy, Oasis, Silmido och Public Enemy-filmerna. Jail Breakers är ganska festlig och han är bra i Rikidozan också även om filmen är rätt trist.
Citera
2017-08-27, 11:22
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Var länge sedan jag såg den men jag kommer ihåg No Mercy som en av Sol Kyung Kul sämre filmer. Med det inte sagt att den är dålig, men han är ojämn. Även hans bättre filmer nu för tiden kommer inte i närheten av hans prestationer från början/mitten av 2000-talet. För mer Sol Kyung Ku rekommenderar jag Peppermint Candy, Oasis, Silmido och Public Enemy-filmerna. Jail Breakers är ganska festlig och han är bra i Rikidozan också även om filmen är rätt trist.

Aha okej. Jag tyckte han framstod som en av de mer lysande ljusglimtarna i filmen i kontrast med de andra skådisarna. Dubbelkollade huvudlistan en gång till men såg inte ut som att jag hade några av de filmerna du nämner tyvärr. Men jag kan definitivt försöka spana in dem senare.
Citera
2017-08-27, 11:47
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Aha okej. Jag tyckte han framstod som en av de mer lysande ljusglimtarna i filmen i kontrast med de andra skådisarna. Dubbelkollade huvudlistan en gång till men såg inte ut som att jag hade några av de filmerna du nämner tyvärr. Men jag kan definitivt försöka spana in dem senare.

Han är ju absolut bra, en av de bästa koreanska skådespelarna tycker jag. Men han väljer filmer att medverka i lite slarvigt och har försvunnit lite ur strålkastarljuset internationellt jämfört med till exempel Song Kang Ho. Vet inte hur stor han är hemma just nu men han har haft några hits de senaste åren. Någon annan som är mer uppdaterad på Sydkoreansk film får gärna rätta/fylla i.
Citera
2017-08-30, 05:25
Bannlyst
Nagon som sett nya Lucid Dream pa netflix? Sprillans ny thriller fran korea
Citera
2017-08-30, 17:42
Medlem
Herkulesbigs avatar
Million Yen Women

En story om en misslyckad författare. Han blir överraskad av hitta en okänd kvinna i sin lägenhet. Hon påstår vilja hyra ett rum. Det slutar med 5 st kvinnor i hans lägenhet betalar 1 miljon zen i månadshyra/person. 5 st kvinnor med olika bakgrunder kan bara sluta på ett sätt. De har regler.. Han får inte ställa några frågor, han får inte beträda deras rum.. bland annat.

En japansk kort serie med halvtimma avsnitt. Jag gav den 8/10 just för den var så fascinerad, inte långtråkig, humor och en inblick av japans värld.

Serien går på Netflix.

https://www.youtube.com/watch?v=phzEWzjHd_A
Citera
2017-09-07, 09:33
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nu minns jag tyvärr inte namnet på en koreansk actionfilm som jag antar hade realease mellan 08-11 som jag har sett ett par gånger, men som jag tänkte att du kanske kan hjälpa till med att komma underfund med titeln på, så att vi kan gemensamt tipsa han/hon där uppe som du svarade till. I korta drag handlade det om en hitman som var stum, förmodar att han inte hade någon tunga och det var en USP i filmen som förde handlingen vidare. Någon form av actionkomedi med lite rödgrått omslag och protagonisten ler stort på omslaget iklätt ett linne och med pilotsolglasögon på sig. Filmens titel gick i typ blodrött tvärs över omslaget.

Du, eller någon annan för den delen har ingen hum om vilken film det är? För den minns jag som otroligt bra och rolig!
Tjena! Det var inte igår! Allt väl?

Har sett filmen men det var många år sedan, kom inte på vilken det var du menade ens, men såg att du fått svar snabbt på detta i alla fall. Kanske skulle ta och sen om den vid något tillfälle själv faktiskt.

Har du några nya guldkorn att rekommendera möjligen?
Citera
2017-09-09, 01:33
Medlem
aomames avatar
Såg precis I Am a Hero, japansk zombiefilm. Är inte bekant med källmaterialet då den tydligen är baserad på en manga så jag satt inte och skrek betrayal över att alla detaljer inte var 100%, men jag njöt helhjärtat av filmen. Mycket blod och gore precis som jag hoppades, och en handling som inte blir mjäkig utan bara kör. Kompetent zombiefilm för alla som vill ha mer av de odöda.

http://www.imdb.com/title/tt3775202/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in