Omgång B
#10 No Mercy (2010), SYDKOREA
Professorn Kang Min-ho (Kyoung-gu Sul) är en av Sydkoreas ledande obducenter och hjälper polisen med brottsutredningar tack vare sin expertis. När en av offren hittas styckmördade leder spåren till en miljörättsaktivist. Men när Kangs dotter samtidigt blir kidnappad tvingas han till desperata metoder för att rädda livet på henne.
Farlig film att spoila sönder, men jag ska försöka undvika att gå in alltför mycket i handlingen.
No Mercy är en thriller med fokus på polisarbete och bakomliggande hämndmotiv. Handlingen är faktiskt rätt så fängslande med ett par drivande karaktärer som gör det intressant att titta på. Huvudrollsinnehavaren Kyoung-gu Sul passar perfekt till rollen som en lite halvcool, avslappnad stjärnobducent som sedermera blir stressad och pressad att utföra diverse saker under en väldigt kort tid. Jag kan inte klaga något på hans prestation. En snubbe att hålla koll på framöver.
Däremot så kändes birollerna både dåligt skrivna och inte så vidare bra castat. Vi har dels den nya ambitiösa rookien som spelas av en kvinna, Hye-jin Han. Hon är snygg men sättet hon spelar karaktären på är ibland som en triggered bimbo och ibland som en näsvis know-it-all. I vissa scener glimtar hon till och är riktigt bra medan i andra verkar hon spela rollen som en missnöjd tonåring. Men på det stora hela är hon väl okej. Största problemet är dock den misogyna polisgrisen spelad av Ji-ru Sung som verkligen inte kan tolerera att den nya kvinnliga rookien tar plats utan måste göra ner henne vid varje tillfälle. Så jävulskt tröttsamt och störande. Det ska väl iofs inte skådisen klandras för då han bara spelar rollen så bra han kan, men manusförfattaren borde pryglas. Filmen hade mått så mycket bättre om man skrivit om karaktären och tagit bort alla hans repliker.
Tekniskt sett så kändes filmen inte helt fullfjädrad, som att klippningen och fotot saknade en extra fingertoppskänsla, men den fungerar ändå helt klart för att berätta historien. Ljudet la jag extra märke till vid vissa av obducentscenerna. Nästan för bra ljudarbete så att man tappade matlusten.
För att en thriller ska lyckas så gäller det att de slutar på ett hyfsat bra sätt och här tycker jag faktiskt att
No Mercy gör ett bra jobb att knyta ihop säcken och får till ett minnesvärt avslut. Mer än så vill jag inte riktigt säga utan lämnar med att den får en solid trea. Några småbrister som hos birollerna/karaktärerna gör att jag inte riktigt kan ge den ett högre betyg men en sevärd thriller skulle jag ändå klassa den som.
Betyg: 3/5