• 20 267 online
  • 1 123 180 medlemmar
  • 58 307 298 inlägg
2017-09-19, 19:13
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Ja okej, då var jag inte helt fel ute i alla fall. Nej precis, den är ju en aning dyster vill jag minnas, men ändå inte samma mörker som brukar kunna manifestera sig i Kim Ki-Duk's filmer, typ familjemedlemmarna våldför sig sexuellt på varandra, osv. Nej precis, jag håller med, Japanerna verkar vara de som gör det temat bäst, men som du säger så borde det ändå finnas ett gäng med tanke på hur mycket filmer det ändå måste gjorts genom åren. Poesi är den film som spontant dyker upp i tankarna, det är den stilen jag känner att du söker även om temat inte stämmer till 100%. Kan det stämma?
Precis. En film som Moebius må vara ett familjeporträtt men jag skulle inte riktigt vilja klassa det som ett realistiskt sådant. Poetry är mer vad jag letar efter i utförandet även om den som du säger inte helt passar på temat. Det är ändå nästan nära nog för min del, tar vad jag kan få och ett drama av liknande kvalitet är alltid välkommet som tips.
Citera
2017-09-19, 19:38
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Precis. En film som Moebius må vara ett familjeporträtt men jag skulle inte riktigt vilja klassa det som ett realistiskt sådant. Poetry är mer vad jag letar efter i utförandet även om den som du säger inte helt passar på temat. Det är ändå nästan nära nog för min del, tar vad jag kan få och ett drama av liknande kvalitet är alltid välkommet som tips.
Ja exakt, det var den jag tänkte på och sen Pieta var åt ungefär samma håll också. Jag redigerade medans du skrev, Secret Sunshine och This Charming Girl dök upp som tänkbara alternativ, den senare har jag inte sett själv men haft ögonen på den under ganska många år. Kanske är tiden kommen för att göra slag i saken nu?

På tal om ingenting, har tråden kommit igång lite mer nu på senaste?
Citera
2017-09-19, 21:56
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ja exakt, det var den jag tänkte på och sen Pieta var åt ungefär samma håll också. Jag redigerade medans du skrev, Secret Sunshine och This Charming Girl dök upp som tänkbara alternativ, den senare har jag inte sett själv men haft ögonen på den under ganska många år. Kanske är tiden kommen för att göra slag i saken nu?

På tal om ingenting, har tråden kommit igång lite mer nu på senaste?
Ah, missade redigeringen. Secret Sunshine har jag haft ögonen på men inte sett så jag får ta tag i det. This Charming Girl var helt ny för mig. Den är som sagt inte på familjetemat men låter ganska underbar på pappret så det är något vi båda får spana in då!

Det verkar så och det är ju trevligt! Var riktigt dött i den här tråden ett tag i Rakii's frånvaro.
Citera
2017-09-19, 22:34
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ah, missade redigeringen. Secret Sunshine har jag haft ögonen på men inte sett så jag får ta tag i det. This Charming Girl var helt ny för mig. Den är som sagt inte på familjetemat men låter ganska underbar på pappret så det är något vi båda får spana in då!

Det verkar så och det är ju trevligt! Var riktigt dött i den här tråden ett tag i Rakii's frånvaro.
Secret Sunshine hade jag nåt minne av att jag sett och gillade och det visade sig stämma när jag susade in på filmtipset, den hade nämligen förärats med hela tre Nordkoreanska medeldistansmissiler av fem möjliga; så man får anta att jag gillade den då det begav sig. This Charming Girl har jag velat se länge, den brukar ofta poppa upp som liknande eller rekommendation i samband med Secret Sunshine vilket lett till att jag ofta blandar ihop de två.
Ja, vi får göra det!

Mitsuko Delivers - Gillade Sawako Decides, denna var dock inte alls lika bra och mer av ett sömnpiller. Inget grep riktigt tag i en och den gick inte på djupet överhuvudtaget. Inga direkta anmärkningar på skådespelarna men det hjälper föga när filmen som sig var slätstruken. Smårolig och goofy mellan varven som bäst. 2/5

Såg också Under körsbärsträden och Efter stormen, även om det var ett bra tag sedan nu. Bägge dessa var fina filmer som landade på svaga fyror. Mycket vackra filmer och då speciellt Under körsbärsträden, vilken hade en smått fantastisk scenografi.
Senast redigerad av alprazolam_ 2017-09-19 kl. 22:37.
Citera
2017-09-19, 23:46
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Såg också Under körsbärsträden och Efter stormen, även om det var ett bra tag sedan nu. Bägge dessa var fina filmer som landade på svaga fyror. Mycket vackra filmer och då speciellt Under körsbärsträden, vilken hade en smått fantastisk scenografi.
Gillade också båda dessa. Efter Stormen gjorde mig ganska rörd då den lyckades träffade något från min barndom som inte gjorde mig till den manligaste av karlar en stund efter. Gav den därför ett väldigt starkt betyg precis efteråt men med lite mer objektiva ögon så var det kanske inte en av Koreeda's allra starkaste. Fortfarande bra.

Har du sett mycket av Kawase angående Under Körsbärsträden? En av mina japanska favoriter som är aktiva idag.
Citera
Igår, 08:12
Medlem
Samizdats avatar
Har inga tips att ge, tror jag, men såg precis koreanska Hope (2013).

Tyvärr är filmen baserad på ett riktigt fall, där den 8-åriga dottern på väg till skolan blir tagen av en äldre (50+) man som våldtar henne så illa att hon nästan dör.

Bra film men inte direkt något man har lust att se om. Trots att de lyckligtvis inte har med några våldtäktsscener, eller ens anspelningar på det, alls; äcklet säger hej, sedan ser man en skadad hand ringa ambulans och därefter handlar filmen helt enkelt om dotterns fysiska och psykiska återhämtning, om hur familjen ska ta sig genom det, och även delvis om rättegången. Så, till största del är det ju en film med fokus på familjen, men jag har ju inte sett något av Koreeda eller andra så jag har ingen aning om det här är jämförbart eller över huvud taget i närheten av det BlackMetal efterfrågade. Första 20 minuterna är i alla fall mest en inblick i familjens vardag före händelsen. Sol Kyung-gu spelar fadern och gör det med bravur.

Någon annan som sett den här? Vad tyckte ni?
Citera
Idag, 00:22
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Gillade också båda dessa. Efter Stormen gjorde mig ganska rörd då den lyckades träffade något från min barndom som inte gjorde mig till den manligaste av karlar en stund efter. Gav den därför ett väldigt starkt betyg precis efteråt men med lite mer objektiva ögon så var det kanske inte en av Koreeda's allra starkaste. Fortfarande bra.

Har du sett mycket av Kawase angående Under Körsbärsträden? En av mina japanska favoriter som är aktiva idag.
Håller med om att den inte är bäst, men ändå kändes det svårt att motivera ett lägre betyg än en fyra. Trevligt att den lyckades träffa dig på det nostalgiska planet, nostalgi är en känsla som det är svårt att lämnas oberörd av. Galet stabil regissör kan jag tycka, hur som helst, som i princip alltid lyckas träffa rätt med känslan i sina filmer.

Kawase verkar också vara en sådan, även om jag knappt sett någon. Nanayo har jag sett, det är den enda jag kan minnas nu, den var bra. Jag har planer på att försöka se fler då jag har positiva vibbar av henne som regissör. Känner på mig att jag liksom dig kan finna en favorit i henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Har inga tips att ge, tror jag, men såg precis koreanska Hope (2013).

Tyvärr är filmen baserad på ett riktigt fall, där den 8-åriga dottern på väg till skolan blir tagen av en äldre (50+) man som våldtar henne så illa att hon nästan dör.

Bra film men inte direkt något man har lust att se om. Trots att de lyckligtvis inte har med några våldtäktsscener, eller ens anspelningar på det, alls; äcklet säger hej, sedan ser man en skadad hand ringa ambulans och därefter handlar filmen helt enkelt om dotterns fysiska och psykiska återhämtning, om hur familjen ska ta sig genom det, och även delvis om rättegången. Så, till största del är det ju en film med fokus på familjen, men jag har ju inte sett något av Koreeda eller andra så jag har ingen aning om det här är jämförbart eller över huvud taget i närheten av det BlackMetal efterfrågade. Första 20 minuterna är i alla fall mest en inblick i familjens vardag före händelsen. Sol Kyung-gu spelar fadern och gör det med bravur.

Någon annan som sett den här? Vad tyckte ni?
Intressant tips, kände inte till denna; faktiskt.
Senast redigerad av alprazolam_ Idag kl. 00:27.
Citera