Citat:
Ursprungligen postat av
DumBeast
Det är förstås sant. Jag håller med dig om att den inte är särskilt bra också, den blir för repetitiv i och med att utmaningarna de möter inte är så avancerade. Hela filmen efter inledningen känns mest som transportsträcka, tycker jag. Den har en del att säga om vår avtrubbade syn på våld men det blir sagt inom den första kvarten.
Kul att se dig i tråden igen och ursäkta att jag inte svarat i PM; är inte särskilt frekvent på forumet och i längre PM föredrar jag kvalitet framför kvantitet så svar kan dröja.
Angående den horribelt usla Miike-filmen som diskuteras så går det inte ens försvara Miike med att han leker om våra föreställningar om våld och hur vi reagerar på den. Han dedikerade en hel film till detta nyligen i form av
Lessons Of The Evil och hans poäng är ganska smart utlagt i den filmen men det är också en av få ljusglimtar i en väldigt medioker film. Det andra bra exempel där Miike använder grafiskt våld för att manipulera våra förväntningar men jag tycker att ovannämnda film är mest intressant för detta eftersom det dels är den enda(?) egna adaptionen av ett manus från Miike samt att den är ganska ny, vilket gör skräp som
As The Gods Will överflödig. Sammankopplat med att den både är oerhört fånig och extremt dålig så är det en av de sämre filmer jag sett på länge.
Jag tycker att Miike borde fundera på om han vill göra subtila sociala kommentarer eller om hans faktiskt vill göra film som man orkar titta på. Han har sjunkit som en sten i mitt tycke och jag börjar oroa mig över att han aldrig var så bra som jag trodde.
Jag hoppas att han hittar den formen han hade för några år sedan när han gjorde en mycket bra remake på
Harakiri: Death Of A Samurai och den ännu bättre
13 Assassins. När Miike inte försöker kommentera om våld i samhället och satsar på film och underhållning i synergi så blir det riktigt bra. Han kanske borde tänka på det en extra gång för mannen har gått från en ljusglimt i mörkret till en dyngspridare i etern fort.