Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-25, 15:06
  #8965
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Det är väl både CMPC och Sony som är ansvariga? Den som släpptes senare är väl bara en uppdaterad version.

Kan faktiskt inte minnas att det var några problem med den jag såg. Tror jag såg en lite äldre version dock. Om du inte köpte den, då antar jag att du såg samma version (om det nu inte finns fler versioner där ute på internet) Men som sagt, det ska, om jag ska lite på en diskussion jag läste på ett annat forum, vara samma undertexter som på den som släpptes 2010.

Jag såg nysläppet som gavs ut 2015. Bildmässigt är den nya 1080p, medan den äldre är 1080i, så vitt jag förstår. Om det bara är en uppdaterad version av den som släpptes drygt fyra år tidigare antar jag att samma problem finns på den äldre utgåvan, samtidigt som DVDBeaver menar att undertexterna är klart sämre på Sino-DVD:n.

Ser nu att även den bild DVDBeaver har på undertexterna innehåller ett språkfel. http://www.dvdbeaver.com/film3/blu-r...bs_blu-ray.jpg

Noterade för övrigt att HHH inte skrivit filmen. Det var en aning förvånande, måste jag säga (och en liten besvikelse). Så manusförfattaren är huvudrollsinnehavaren i Yi Yi? Det var ju lustigt.
__________________
Senast redigerad av timseb 2016-05-25 kl. 15:46.
Citera
2016-05-25, 18:24
  #8966
Medlem
timsebs avatar
Bommerang-DVD:n hade ännu värre undertexter, så det är nog den senare Blu-rayen man bör hålla sig till, inte bara av bildskäl.
Citera
2016-05-25, 20:56
  #8967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Noterade för övrigt att HHH inte skrivit filmen. Det var en aning förvånande, måste jag säga (och en liten besvikelse). Så manusförfattaren är huvudrollsinnehavaren i Yi Yi? Det var ju lustigt.

Varför är det en besvikelse?

Ja, Wu Nien-jen var ju med redan från början. Han samarbetade ofta med bland annat Hou och gjorde också två stycken filmer själv, som tydligen ska vara väldigt bra.
Dust in The Wind är hans minnen och hans personliga historia. Precis som hur A Summer at Grandpa's är Hous andra manusförfattares (Chu Tien Wen, som fortfarande skriver år honom) historia.
__________________
Senast redigerad av dickpUmp 2016-05-25 kl. 20:58.
Citera
2016-05-25, 21:13
  #8968
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Varför är det en besvikelse?

Ja, Wu Nien-jen var ju med redan från början. Han samarbetade ofta med bland annat Hou och gjorde också två stycken filmer själv, som tydligen ska vara väldigt bra.
Dust in The Wind är hans minnen och hans personliga historia. Precis som hur A Summer at Grandpa's är Hous andra manusförfattares (Chu Tien Wen, som fortfarande skriver år honom) historia.

Jag har mer respekt för filmmakare som både skriver och regisserar sina verk.
Citera
2016-05-25, 21:20
  #8969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Jag har mer respekt för filmmakare som både skriver och regisserar sina verk.

Varför? Du får ju fortfarande en auteurs personlighet och åsikter i filmen. Det är ju fortfarande hans film och hans teman. Han har självklart kontroll över alla sina filmer, även om inte han alltid skriver.

Han skriver även manus till flera av sina andra filmer. Det gör dock som sagt ingen skillnad; De är alltid lika personliga oavsett om han gör det eller inte.
__________________
Senast redigerad av dickpUmp 2016-05-25 kl. 21:24.
Citera
2016-05-25, 21:27
  #8970
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Varför? Du får ju fortfarande en auteurs personlighet och åsikter i filmen. Det är ju fortfarande hans film och hans teman. Hans syn på livet och historia, som är ett tema som du kan hitta i nästan allt han har gjort, finns där oavsett vem som skriver filmerna. Och han har självklart kontroll över dem, även om inte han skriver.

Han skriver även manus till flera av sina andra filmer. Det gör dock som sagt ingen skillnad; De är alltid lika personliga oavsett om han gör det eller inte.

Lika personliga kan de omöjligt vara. Personliga, absolut, men knappast lika mycket som en film som är helt och hållet skriven och regisserad av samma person. Jag påstod aldrig att jag inte är imponerad av regissörer (eftersom jag självfallet är det).

Det har inte heller så mycket att göra med resultatet. Resultaten kan bli precis lika bra i båda fall.
__________________
Senast redigerad av timseb 2016-05-25 kl. 21:30.
Citera
2016-06-19, 15:58
  #8971
Medlem
NirvanAs avatar
Har det kommit några bra japanska filmer från 2014 och framåt (ej anime)?

Tycker Japsarna är dåliga med marknadsföringen....
Citera
2016-06-19, 16:20
  #8972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Har det kommit några bra japanska filmer från 2014 och framåt (ej anime)?

Tycker Japsarna är dåliga med marknadsföringen....

Inte hunnit se den än, men Kiyoshi Kurosawas senaste släpptes nyss på blu-ray. Sågades en hel del i den engelskspråkiga pressen, men de verkar älska den i Frankrike. Är väl iofs inte ovanligt, att många ogillar hans filmer, så för mig så betyder då det inget.

Annars om du läser här i tråden så kan du se att vi har nämnt bland annat Koreeda och Kawases senaste. Inte sett Kawases, som ser ointressant ut. Jag har dock sett Koreedas, och den var medioker.

Kitano hade också en film ute 2015, som typ ingen såg eller brydde sig om. Jag har inte heller sett den. Kanske kan vara något.
Citera
2016-07-21, 00:33
  #8973
Medlem
Hwals avatar
Wow här är det verkligen dött? :/ Inte varit bra på att skriva här själv men asiatisk film känns verkligen inte hett här längre som för några år sedan..

Men såg i vart fall The Wailing (2016) idag, av Na Hong-jin, mannen bakom The Chaser och The Yellow Sea och jag måste säga att The Wailing är hans bästa hittills.

Den börjar ganska trevande, nästan lite humoristisk och många dumma, skrikande poliser. Men ge den lite tid, för jävla vad det brakar lös sen. Brutalt våld, spya, blod och koreanska shaman-ritualer är verkligen värd all väntan. Sedan har den också den där riktigt sköna koreanska lantkänslan som vi finner i t.ex. Bedevilled och Mother. Blev överraskad av denna då jag inte var jätteövertygad av hans tidigare filmer trots hyllningar. Men The Wailing är helt klart min favorit!

156 minuter lång dock, så man måste lägga en kväll på den

4/5

http://www.imdb.com/title/tt5215952/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2016-07-21, 06:45
  #8974
Medlem
aomames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Wow här är det verkligen dött? :/ Inte varit bra på att skriva här själv men asiatisk film känns verkligen inte hett här längre som för några år sedan..


Själv har jag en hög filmer som skall ses, Journey to the Shore av Kiyoshi Kurosawa och Memories of the Sword bl.a, men har blivit sämre med att titta på asiatiskt. Måste bättra mig för jag saknar det som fan.

Ska tanka filmen du skrev om också.
Citera
2016-07-21, 08:59
  #8975
Medlem
jonesy.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Wow här är det verkligen dött? :/ Inte varit bra på att skriva här själv men asiatisk film känns verkligen inte hett här längre som för några år sedan..

Men såg i vart fall The Wailing (2016) idag, av Na Hong-jin, mannen bakom The Chaser och The Yellow Sea och jag måste säga att The Wailing är hans bästa hittills.

Den börjar ganska trevande, nästan lite humoristisk och många dumma, skrikande poliser. Men ge den lite tid, för jävla vad det brakar lös sen. Brutalt våld, spya, blod och koreanska shaman-ritualer är verkligen värd all väntan. Sedan har den också den där riktigt sköna koreanska lantkänslan som vi finner i t.ex. Bedevilled och Mother. Blev överraskad av denna då jag inte var jätteövertygad av hans tidigare filmer trots hyllningar. Men The Wailing är helt klart min favorit!

156 minuter lång dock, så man måste lägga en kväll på den

4/5

http://www.imdb.com/title/tt5215952/?ref_=fn_al_tt_1

Gött. Hur har jag missat detta? Tack för tipset!
__________________
Senast redigerad av jonesy. 2016-07-21 kl. 09:38.
Citera
2016-07-21, 14:55
  #8976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Wow här är det verkligen dött? :/ Inte varit bra på att skriva här själv men asiatisk film känns verkligen inte hett här längre som för några år sedan..
Jag ser nog överlag mer asiatiskt nu än vad jag gjort tidigare. Får bli bättre på att skriva om det och göra det i den här tråden istället för Vilken film såg du senast?-tråden.

För att hålla mig till ämnet ska jag se klart A Brighter Summer Day ikväll. Fick förhinder och kunde bara se halva igår, men hittills är jag väldigt imponerad av vad Yang lyckas åstadkomma. Tyngden i bilderna och den episkt svepande ramberättelsen i kombination med intima relationer för tankarna till Coppolas sjuttiotal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback