2014-01-05, 03:28
Bannlyst
Den förstnämnda regissören tillhör en av de mest överskattade regissörerna och ja bägge två är nämna ett hundratal gånger.
Citera
2014-01-05, 03:46
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Den förstnämnda regissören tillhör en av de mest överskattade regissörerna och ja bägge två är nämna ett hundratal gånger.

Varför är Park så överskattad då? Om vi tar Old Boy som exempel så tycker jag att den har bra skådespelare, bra manus, bra ljus och ljud, bra musik. Dessutom är den berättad på ett snyggt sätt med bra kameravinklar, klippning, snygg koreografi osv. Men du håller väl inte med om något av det?
Citera
2014-01-05, 04:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Varför är Park så överskattad då? Om vi tar Old Boy som exempel så tycker jag att den har bra skådespelare, bra manus, bra ljus och ljud, bra musik. Dessutom är den berättad på ett snyggt sätt med bra kameravinklar, klippning, snygg koreografi osv. Men du håller väl inte med om något av det?

För mig är Park bra på en sak och det är att göra snygga filmer. Tyvärr är ganska kass på att bygga karaktärer, skapa djup i karaktärerna och få mig att bli intresserad. Har haft mina duster mot folk här gällande Old Boy men tycker inte den är mycket att hänga i granen i jämförelse med vilka bra Sydkoreanska filmer det finns där ute. Dessutom finns det betydligt bättre regissörer från det landet. Park är bara den som fått mest genomslag och är mainstream.
Citera
2014-01-05, 10:46
Medlem
Den här gången är jag med PieterBruegel på båda punkter, Park har tidigare diskuterats och jag håller helt med i den kritiken och vad gäller Sydkorea går det att se en klar Hollywoodtrend.
Citera
2014-01-05, 16:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Är väl kanske inte så konstigt med tanke på att det inte finns något annat land i världen som är så influerad av USA...

Just detta faktumet märktes väldigt tydligt och var hela tiden påträngande i The Flu som jag såg nyss, väldigt mycket påkostade och storslagna scener med pampig musik i katastrofmiljö medan man följde Hollywoods mallar nästan uteslutande, men det var ingen dålig film för det. Gillade den första timmen väldigt mycket då smittan började att sprida sig, sen blev det lite stiltje i en halvtimme och fram till slutet som var så där USA-aktigt så levererade den någorlunda bra. Hade däremot gärna sett mera utav masshysterin och folk som raidar affärer och bunkrar upp med mat dock, blev en trea i betyg från min sida.
Citera
2014-01-05, 18:18
Medlem
alprazolam_s avatar
Ska försöka se Imamura's The Ballad of Narayama idag. The Eel är fortfarande ohotad 1:a!
Citera
2014-01-05, 18:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Ska försöka se Imamura's The Ballad of Narayama idag. The Eel är fortfarande ohotad 1:a!

Skoj, en regissör som jag inte sett någonting av ännu trots att jag varit sugen på att se The Eel i flera år! Själv drar jag hem lite taiwanesiska filmer av Tsai Ming-liang.
Citera
2014-01-05, 18:47
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Skoj, en regissör som jag inte sett någonting av ännu trots att jag varit sugen på att se The Eel i flera år! Själv drar jag hem lite taiwanesiska filmer av Tsai Ming-liang.
Jaha, men Ålen ska du givet se, den är riktigt bra! Annars en ganska ojämn regissör så långt jag kommit. Har hållit på att beta av olika regissörer nu ett tag, och det är riktigt skoj! Tsai Ming-Liang har jag tagit hem massa filmer som jag har i en mapp med massa olika regissörer, men just nu så betar jag endast av det jag har i fysiska dvd/bd kopior. Köpte ett gäng MoC Imamura i julklapp åt mig själv. The Insect Woman var en besvikelse, den kan du undvika...
Citera
2014-01-05, 18:51
Bannlyst
Speaking of Korean blockbusters!

The Terror Live
Sydkoreansk thriller/action från 2013
http://www.imdb.com/title/tt2990738/?ref_=fn_al_tt_1

Jung-woo Ha ( Shi Gan, The Chaser) spelar Yeong-hwa Yoon som är ett nyhetsankare vars karriär är lite på dekis sen han likt Rickard Palm fått kicken från sin tjänst. Nu sitter han och gör radio i rummet bredvid tv-avdelningen.
Plötsligt blir han uppringd under radiosändningen av en okänd man som hotar att spränga närliggande bro om inte hans krav blir tillgodosedda.
Radiostationen förvandlas till en direktsänd tv-studio och jakten på tittarsiffrorna börjar samtidigt som terrorn väntar bakom hörnet.

Någon har beskrivit The Terror Live som den bästa Sydkoreanska filmen från 2013 och jag kan inte riktigt hålla med där utan jag tycker exempelvis Cold Eyes är en bättre film.
Hur som helst bjuder The Terror Live på konstant spänning och man sugs verkligen inne i historien från början till slut. Jung-woo Ha gör det hela trovärdigt och parallellerna kan närmast dras till Husby-attentaten och vad media är beredda att göra för att vara först på bollen. Bollandet mellan Jung Woo Ha och hans chef är vad som verkligen får denna film att tända till. Dock lider den lite av holllywoodsjuka då historien emellanåt känns väldigt överdriven och faktiskt på sina ställen förutsägbar. Slutfasen kan man reda lista ut efter en halvtimme och det är spektakulärt och det är helt enkelt för mycket hollywood för min smak. En annan detalj är kameraperspektiven som hela tiden skiftar från olika vinklar och visserligen skapar det den där dokumentära känslan och bygger spänning. Men det blir lite för mycket och nästan epilepsivarning när det blir tio olika vinklar inom loppet av 30 sekunder. Epitetet less is more hade knappast skadat i detta fall. Men The Terror Live är en underhållande film som trots sin förutsägbarhet är sevärd.

Betyg: 3 av 5. Folk som gillar Speedliknande actionthriller har nog en hel del att hämta i The Terror Live.
Citera
2014-01-05, 18:54
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Speaking of Korean blockbusters!

The Terror Live
Sydkoreansk thriller/action från 2013
http://www.imdb.com/title/tt2990738/?ref_=fn_al_tt_1

Jung-woo Ha ( Shi Gan, The Chaser) spelar Yeong-hwa Yoon som är ett nyhetsankare vars karriär är lite på dekis sen han likt Rickard Palm fått kicken från sin tjänst. Nu sitter han och gör radio i rummet bredvid tv-avdelningen.
Plötsligt blir han uppringd under radiosändningen av en okänd man som hotar att spränga närliggande bro om inte hans krav blir tillgodosedda.
Radiostationen förvandlas till en direktsänd tv-studio och jakten på tittarsiffrorna börjar samtidigt som terrorn väntar bakom hörnet.

Någon har beskrivit The Terror Live som den bästa Sydkoreanska filmen från 2013 och jag kan inte riktigt hålla med där utan jag tycker exempelvis Cold Eyes är en bättre film.
Hur som helst bjuder The Terror Live på konstant spänning och man sugs verkligen inne i historien från början till slut. Jung-woo Ha gör det hela trovärdigt och parallellerna kan närmast dras till Husby-attentaten och vad media är beredda att göra för att vara först på bollen. Bollandet mellan Jung Woo Ha och hans chef är vad som verkligen får denna film att tända till. Dock lider den lite av holllywoodsjuka då historien emellanåt känns väldigt överdriven och faktiskt på sina ställen förutsägbar. Slutfasen kan man reda lista ut efter en halvtimme och det är spektakulärt och det är helt enkelt för mycket hollywood för min smak. En annan detalj är kameraperspektiven som hela tiden skiftar från olika vinklar och visserligen skapar det den där dokumentära känslan och bygger spänning. Men det blir lite för mycket och nästan epilepsivarning när det blir tio olika vinklar inom loppet av 30 sekunder. Epitetet less is more hade knappast skadat i detta fall. Men The Terror Live är en underhållande film som trots sin förutsägbarhet är sevärd.

Betyg: 3 av 5. Folk som gillar Speedliknande actionthriller har nog en hel del att hämta i The Terror Live.
Tackar! Drar alltid hem dina tips!
Citera
2014-01-05, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_

Warm Water under red bridge är nästan i klass med Unagi. Självklart med Koji Yakusho i rodret.
Citera
2014-01-05, 19:14
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Warm Water under red bridge är nästan i klass med Unagi. Självklart med Koji Yakusho i rodret.
Den såg jag för ett tag sen, gillade den! Grisar och Slagskepp var bra också!

Edit: Vet inte om jag pallar Imamura ikväll... Jag har både Sabu och Koreeda att beta av också, ej sett nåt av nån av dessa.

Har någon nåt litet tips på vad jag kan börja med?
Senast redigerad av alprazolam_ 2014-01-05 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in