Speaking of Korean blockbusters!
The Terror Live
Sydkoreansk thriller/action från 2013
http://www.imdb.com/title/tt2990738/?ref_=fn_al_tt_1
Jung-woo Ha ( Shi Gan, The Chaser) spelar
Yeong-hwa Yoon som är ett nyhetsankare vars karriär är lite på dekis sen han likt Rickard Palm fått kicken från sin tjänst. Nu sitter han och gör radio i rummet bredvid tv-avdelningen.
Plötsligt blir han uppringd under radiosändningen av en okänd man som hotar att spränga närliggande bro om inte hans krav blir tillgodosedda.
Radiostationen förvandlas till en direktsänd tv-studio och jakten på tittarsiffrorna börjar samtidigt som terrorn väntar bakom hörnet.
Någon har beskrivit The Terror Live som den bästa Sydkoreanska filmen från 2013 och jag kan inte riktigt hålla med där utan jag tycker exempelvis Cold Eyes är en bättre film.
Hur som helst bjuder The Terror Live på konstant spänning och man sugs verkligen inne i historien från början till slut. Jung-woo Ha gör det hela trovärdigt och parallellerna kan närmast dras till Husby-attentaten och vad media är beredda att göra för att vara först på bollen. Bollandet mellan Jung Woo Ha och hans chef är vad som verkligen får denna film att tända till. Dock lider den lite av holllywoodsjuka då historien emellanåt känns väldigt överdriven och faktiskt på sina ställen förutsägbar. Slutfasen kan man reda lista ut efter en halvtimme och det är spektakulärt och det är helt enkelt för mycket hollywood för min smak. En annan detalj är kameraperspektiven som hela tiden skiftar från olika vinklar och visserligen skapar det den där dokumentära känslan och bygger spänning. Men det blir lite för mycket och nästan epilepsivarning när det blir tio olika vinklar inom loppet av 30 sekunder. Epitetet less is more hade knappast skadat i detta fall. Men The Terror Live är en underhållande film som trots sin förutsägbarhet är sevärd.
Betyg: 3 av 5. Folk som gillar Speedliknande actionthriller har nog en hel del att hämta i The Terror Live.