2013-09-03, 18:53
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Såg Kakera häromdagen och gillade den! Handlar om tjejen Haru som har problem med en pojkvän som endast utnyttjar henne för sex, en dag så närmar sig tjejen Riko henne och visar intresse.

Charmig film! Såg den som en stark 3/5, var nästan inne på en svag fyra också. Kanske ändras i framtiden. Tror InternationalWOT gav den en fyra om jag minns rätt. Tackar för tipset förresten WOT!

Lite kort utlåtande, men definitivt sevärd! Kolla upp den om ni är lite sugna på en japansk film som förde tankarna lite åt Fucking Åmål men ändå inte. Inga fjortis-karaktärer på samma sätt, men handlingen påminner en smula om den...

http://www.imdb.com/title/tt1512184/?ref_=fn_al_tt_1

Jag kan förstå liknelsen med Fucking Åmål då båda filmerna gav mig ungefär samma känsla. En känsla av att någonting otroligt falskt framställs som sanning (nu säger jag inte att det var filmskaparnas syfte, bara att det var min känsla av historierna). Men jag tycker Kakera fortfarande är intressant då regissören Momoko Ando vill göra film som kvinna utan att härma män eller försöka bräcka dem utan genom att göra en film som bara en kvinna skulle kunna göra utan att göra någon slags feministisk poäng av det. Och särskilt med japanska mått mätt så lyckas hon visa och underminera de förväntningar som män ofta har på kvinnor och skådespelerskor.

Jag har inte sett den sen den släpptes, jag borde se om den.
Citera
2013-09-03, 19:36
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Såg Kakera häromdagen och gillade den! Handlar om tjejen Haru som har problem med en pojkvän som endast utnyttjar henne för sex, en dag så närmar sig tjejen Riko henne och visar intresse.

Verkar att påminna lite om Nana.

http://www.imdb.com/title/tt0471834/
Citera
2013-09-03, 20:00
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Utspelar sig typ inte Tokyo Drifter av Suzuki under vintern också,
Om det är Mannen från Tokyo så ja, åtminstone till viss del.
Citera
2013-09-03, 20:26
Medlem
NirvanAs avatar
Blev lite sugen att se Kim Ki-duks Moebius, undra när den släpps för allmänheten?

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle17403881.ab
Citera
2013-09-03, 22:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Om det är Mannen från Tokyo så ja, åtminstone till viss del.

Minns att det fanns scener som involverade snö, vinter och järnvägsspår.
Citera
2013-09-03, 22:31
Medlem
Ni verkar diskutera vinterfilmer. Poppoya med Ken Takakura utspelar sig på vintern.
Citera
2013-09-03, 23:14
Medlem
DumBeasts avatar
På tal om vinterfilmer kan jag rekommendera Shinji Somais mästerverk Kaza-Hana med Tadanobu Asano och Kyoko Koizumi i huvudrollerna. Den utspelar sig till stor del på ett snöigt Hokkaido.

Koki Mitanis The Uchouten Hotel tar plats under en nyårsafton på ett stort hotell där Koji Yakusho får reda ut alla gästers och sina egna problem.
Senast redigerad av DumBeast 2013-09-03 kl. 23:17.
Citera
2013-09-04, 00:40
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Jag kan förstå liknelsen med Fucking Åmål då båda filmerna gav mig ungefär samma känsla. En känsla av att någonting otroligt falskt framställs som sanning (nu säger jag inte att det var filmskaparnas syfte, bara att det var min känsla av historierna). Men jag tycker Kakera fortfarande är intressant då regissören Momoko Ando vill göra film som kvinna utan att härma män eller försöka bräcka dem utan genom att göra en film som bara en kvinna skulle kunna göra utan att göra någon slags feministisk poäng av det. Och särskilt med japanska mått mätt så lyckas hon visa och underminera de förväntningar som män ofta har på kvinnor och skådespelerskor.

Jag har inte sett den sen den släpptes, jag borde se om den.

Intressanta tankar. Jag satt själv och funderade på just de feministiska dragen i filmen vill jag minnas när jag såg den. Vilket är förtvivlat längesedan vid det här laget. Jag fick upp ögonen för huvudaktrisen, Hikari Mitshushima efter hennes briljanta insats i Love Exposure och började kolla upp hennes filmografi. Såg att just denna film turnerat på diverse filmfestivaler och tyckte att handlingen lät tämligen intressant. Handlingen är, som du säger, verkligen inte genusbunden, då liknande filmer gjorts av män otaliga gånger. Dock tycker jag (om jag minns rätt) att regissören i just detta fall, tillsammans med skådespelerskorna, lyckas lyfta fram någon typ av "djupare" psykologiskt lidande i just denna film. Till skillnad från exempelvis taiwanesiska The most distant course, vars ena handlingslinje skildrar en älskarinna situation.

Att jag tar upp just The most distant course är lite småironiskt, då det(till skillnad från kakera) är en av mina personliga favoritfilmer, pga. dess tämligen deprimernade, melankoliska ,lite lätt existentiella handling samt hälsosamma dos arthouse.
Citera
2013-09-04, 10:52
Medlem
Rakiis avatar
På tal om vinterfilmer, vad heter den där filmen ifrån Japan (tror jag) som handlar om en präst som ska hämnas och reser till stan där det var vinter-OS ett år, någon som vet?
Citera
2013-09-05, 14:36
Medlem
Magnet83s avatar
Jag har sett Old Boy, Sympathy for Mr. Vengeance och Memories of Murder och har funderat på att kolla in Chaser, Sympathy for Lady Vengeance, Brotherhood of War, Ajeossi, A Bittersweet Life och Mother som låter sevärda vilka jag hittat med hjälp av IMDB:s lista:

Highest Rated Korean-Language Feature Films With At Least 10,000 Votes
http://www.imdb.com/search/title?lan...er_rating,desc

Är det några andra sydkoreanska filmer som är närmast oumbärliga?
Citera
2013-09-05, 15:44
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Jag har sett Old Boy, Sympathy for Mr. Vengeance och Memories of Murder och har funderat på att kolla in Chaser, Sympathy for Lady Vengeance, Brotherhood of War, Ajeossi, A Bittersweet Life och Mother som låter sevärda vilka jag hittat med hjälp av IMDB:s lista:

The Man from Nowhere var riktigt bra och spännande. Trevlig action! New World tål också att kollas in då den är mycket trevlig. A Dirty Carnival borde också ses.
Citera
2013-09-05, 16:10
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83

Bedevilled och No Mercy for the Rude är två favoriter från min sida som du inte nämnt i din post.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in