2014-02-09, 19:20
Medlem
swehardrockers avatar
Det finns en kinesisk krigsfilm jag har velat se länge som heter city of life and death. Är det någon här som har sett den och är den sevärd?
Citera
2014-02-09, 19:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Strike
Ilo Ilo är riktigt fin. Inte så mycket för handlingen tycker jag, men miljöerna är galet snygga och den där slutet på 90-tals känslan känns klistrad på kameralinsen.

Ja, den var väldigt bra och gillade den mycket!
Citera
2014-02-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Det finns en kinesisk krigsfilm jag har velat se länge som heter city of life and death. Är det någon här som har sett den och är den sevärd?

Japp!

Rekommenderas ja
Citera
2014-02-09, 20:35
Medlem
Rakiis avatar
Nu finns det bättre undertexter ute till senaste Police Story, då kan jag se klart den senare ikväll!
Citera
2014-02-09, 21:46
Medlem
Rakiis avatar
Nu har jag sett färdigt det jag hade kvar av Police Story 2013 med bättre undertexter och filmen var precis som alprazolam_ redan konstaterat i tråden, ingen höjdare, verkligen inte alls. Oengagerande, trist och platt film där man väljer att ta säkra kort före osäkra, plus att den knappt påminner om de gamla filmerna i serien, men beror väl på att Jackie är till åren och man har försökt lägga på en mörkare ton. Det fungerade verkligen inte, i synnerhet då första timmen utspelar sig i en och samma byggnad med en gisslansituation, det leder verkligen ingenstans och hela filmen kändes som bortkastad tid att sitta framför. Vill man se en ny, modern film med Jackie Chan så rekommender jag Shinjuku Incident i stället.
Citera
2014-02-10, 13:15
Medlem
Rakiis avatar
Mitt marathon med Kim Ki-Duk fortsätter och senast såg jag Crocodile ifrån 1996 som även är hans debutfilm och blev den tolfte filmen av honom som jag såg. Här märker man tydligt vilken bana som regissör hans filmer kom att formas efter, det är nihilism, cynism och våld så det räcker och blir över. Allt kretsar kring tre hemlösa människor någonstans i Sydkorea, varav huvudpersonen Crocodile räddar en kvinna som hoppar mot döden ifrån en bro, och ser henne som sin egendom efter att han räddat henne.

Detta var verkligen en stor överraskning då jag inte direkt hade förväntat mig så mycket av hans debut och tänkte lite skeptiskt att han säkert blivit en bättre regissör med åren, men hade helt fel, väldigt fel. Det är mörkt och skitigt större delen av filmen, alla karaktärernas val de gör är enbart för egen vinning och ingen verkar alls se framåt och lever enbart för dagen, ingen har någon som helst framtid alls att prata om. Crocodile som är protagonisten är den värsta av dom alla, även om alla inblandade i dramat är minst lika stora skithögar, även barnet som bor med Crocodile och sin farfar på gatorna har lämnat barndomen bakom sig till förmån för att leva gatulivet med allt vad det innebär.

Som sagt, en mycket bra och stark skildring av utanförskap i ett modernt samhälle, jag gillade denna mycket!
Citera
2014-02-10, 14:16
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Håller faktiskt Blue Spring högre än Friend. Om man gillade Friend ska man spana in Monga!
Håller med dig, den är sjukt bra...
Citera
2014-02-10, 14:20
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Nu har jag sett färdigt det jag hade kvar av Police Story 2013 med bättre undertexter och filmen var precis som alprazolam_ redan konstaterat i tråden, ingen höjdare, verkligen inte alls. Oengagerande, trist och platt film där man väljer att ta säkra kort före osäkra, plus att den knappt påminner om de gamla filmerna i serien, men beror väl på att Jackie är till åren och man har försökt lägga på en mörkare ton. Det fungerade verkligen inte, i synnerhet då första timmen utspelar sig i en och samma byggnad med en gisslansituation, det leder verkligen ingenstans och hela filmen kändes som bortkastad tid att sitta framför. Vill man se en ny, modern film med Jackie Chan så rekommender jag Shinjuku Incident i stället.
Ja, dåligt med action var det och tråkig är väl ordet jag skullle använda. Gillar Jackie som fan, man hade hoppas på nåt bra, men där gick man bet.. Har inte ens orkat se klart den, sett en timme, blir det bättre framåt slutet?
Citera
2014-02-10, 14:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Har inte ens orkat se klart den, sett en timme, blir det bättre framåt slutet?

Nej, den blev bara sämre ju längre det gick, vilket är synd.
Citera
2014-02-10, 14:54
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Mitt marathon med Kim Ki-Duk fortsätter och senast såg jag Crocodile ifrån 1996 som även är hans debutfilm och blev den tolfte filmen av honom som jag såg. Här märker man tydligt vilken bana som regissör hans filmer kom att formas efter, det är nihilism, cynism och våld så det räcker och blir över. Allt kretsar kring tre hemlösa människor någonstans i Sydkorea, varav huvudpersonen Crocodile räddar en kvinna som hoppar mot döden ifrån en bro, och ser henne som sin egendom efter att han räddat henne.

Detta var verkligen en stor överraskning då jag inte direkt hade förväntat mig så mycket av hans debut och tänkte lite skeptiskt att han säkert blivit en bättre regissör med åren, men hade helt fel, väldigt fel. Det är mörkt och skitigt större delen av filmen, alla karaktärernas val de gör är enbart för egen vinning och ingen verkar alls se framåt och lever enbart för dagen, ingen har någon som helst framtid alls att prata om. Crocodile som är protagonisten är den värsta av dom alla, även om alla inblandade i dramat är minst lika stora skithögar, även barnet som bor med Crocodile och sin farfar på gatorna har lämnat barndomen bakom sig till förmån för att leva gatulivet med allt vad det innebär.

Som sagt, en mycket bra och stark skildring av utanförskap i ett modernt samhälle, jag gillade denna mycket!
Ah, du har sett den! Gillar den också väldigt mycket! På en hand så skulle ett finger vara Crocodile om jag skulle ranka mina favoriter.

Sett Birdcage Inn? Den gillade jag också som fan och minns även den som ganska mörk.
Citera
2014-02-10, 15:43
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Sett Birdcage Inn? Den gillade jag också som fan och minns även den som ganska mörk.

Har inte sett den ännu, men har den på datorn!
Citera
2014-02-10, 17:50
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Har inte sett den ännu, men har den på datorn!
Se den! Tror den kan falla dig i smaken faktiskt!

Här slås första Female Prisoner Scorpion på, hoppas på det bästa. Ganska tidigt började raljera för mig själv här hur jäkla bra den verkade, kollade på tiden och då hade jag sett mindre än fem minuter. Förväntar mig en väldigt bra film!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in