2013-07-16, 17:42
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Såg den japanska dokumentären Seki-lala ifrån 2006 nyss. Handlar om människor som är barn till koreanska invandrare i Japan och deras identitetssökande och delvis om porrbranschen i Japan. Jag fann dokumentären intressant och bra ur ett socialantropologiskt perspektiv hur pass rasistiska japaner egentligen är och att "gajins" inte har någon talan eller möjligheter till att göra karriär. Tragiskt att se kvinnorna som är tredjegenerationens invandrare till koreaner som hamnar i porrbranschen för att få någon form av erkännande och respekt som dom annars inte får ute i det japanska samhället. Som tur var är inte porrbiten i dokumentären så pass stor, utan det är mera följderna av att vara invandrare i Japan som tas upp.

http://www.imdb.com/title/tt0823652/
Det finns en väldigt bra spelfilm som tar upp det här ämnet också, About Love, Tokyo heter den, och handlar om tre kineser - två män och en kvinna - som åker till Japan för att leta jobb men möts av rasism och bara kan få jobb som japanerna inte vill ha. Till råga på allt så hamnar de i bråk med den japanska maffian också. En väldigt bra film som inte så många verkar ha sett, tyvärr. Den är från samma regissör som gjorde Godspeed You! Black Emperor, en annan av mina favoritfilmer.
Citera
2013-07-16, 18:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Nobody Knows och Still Walking är fantastiska.

Nobody Knows såg jag för en del år sedan då den kom ut på svensk DVD och hyrde den, har den inte alls färskt i minnet och borde se om den! Still Walking ska jag ta och se också, den ser verkligen riktigt bra ut på förhand efter att ha läst beskrivningen.

Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Det finns en väldigt bra spelfilm som tar upp det här ämnet också, About Love, Tokyo heter den, och handlar om tre kineser - två män och en kvinna - som åker till Japan för att leta jobb men möts av rasism och bara kan få jobb som japanerna inte vill ha. Till råga på allt så hamnar de i bråk med den japanska maffian också. En väldigt bra film som inte så många verkar ha sett, tyvärr. Den är från samma regissör som gjorde Godspeed You! Black Emperor, en annan av mina favoritfilmer.

Tack så mycket för tipsen, speciellt Goodspeed... ser lite ut som Scorpio Rising av Kenneth Anger förutom att detta är en dokumentär tydligen. Ska bli väldigt kul att få se båda, man har ju hört så pass mycket om den utbredda rasismen i Japan och även motorcykelgängen som härjar med sina hojjar som låter något utav bara helvete och stör den allmänna ordningen.
Citera
2013-07-16, 19:21
Medlem
Citat:
Still Walking ska jag ta och se också, den ser verkligen riktigt bra ut på förhand efter att ha läst beskrivningen.

Även om vi inte alltid synkar smakmässigt hoppas jag verkligen du kommer tycka om den. Har själv en femma på den.
Citera
2013-07-16, 19:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Även om vi inte alltid synkar smakmässigt hoppas jag verkligen du kommer tycka om den. Har själv en femma på den.

Tror att jag ska se den i morgon om allting går enligt planerna, kvällen ägnas åt Studio Ghibli och kanske någon japansk spelfilm också.
Citera
2013-07-16, 20:54
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Tack så mycket för tipsen, speciellt Goodspeed... ser lite ut som Scorpio Rising av Kenneth Anger förutom att detta är en dokumentär tydligen. Ska bli väldigt kul att få se båda, man har ju hört så pass mycket om den utbredda rasismen i Japan och även motorcykelgängen som härjar med sina hojjar som låter något utav bara helvete och stör den allmänna ordningen.
Godspeed You! Black Emperor är helt fantastisk, men om man förväntar sig hårda MC-gäng i stil med Hell's Angels så blir man nog missnöjd. De slåss med polisen ibland och begår säkert en del brott, men annars så verkar de mest vara illa omtyckta eftersom de inte passar in i det japanska samhället, inte för att de skulle vara särskilt grovt kriminella. Det är ju en rätt så gammal film (inspelad 1976), och jag kan tänka mig att pressen på ungdomarna att passa in i mallen var ännu större då än vad den är nu.

EDIT: Såg att hela filmen fanns på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=wG5d_eeGQxE
Senast redigerad av L.V.X. 2013-07-16 kl. 20:56.
Citera
2013-07-17, 18:51
Medlem
ConjureMes avatar
Vill ha tips på charmiga småtramsiga Japanska skräckisar såsom Ekusute och Uzumaki. Vad finns där för några som jag kan tänkas ha missat.
Citera
2013-07-17, 19:27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConjureMe
Vill ha tips på charmiga småtramsiga Japanska skräckisar såsom Ekusute och Uzumaki. Vad finns där för några som jag kan tänkas ha missat.

Hausu - http://www.imdb.com/title/tt0076162/
Happiness of the Katakuris - http://www.imdb.com/title/tt0304262/
Citera
2013-07-17, 19:57
Medlem
ConjureMes avatar
Citat:
Hausu - http://www.imdb.com/title/tt0076162/
Happiness of the Katakuris - http://www.imdb.com/title/tt0304262/

Hausu har jag sett men Miikes film har jag inte sett än så den tar jag! Har du förresten sett Nagai Yume av Uzumaki-regissören?
Citera
2013-07-17, 20:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Hausu har jag sett men Miikes film har jag inte sett än så den tar jag! Har du förresten sett Nagai Yume av Uzumaki-regissören?

Ett tips är att du ser The Quiet Family innan du ser Miikefilmen, då det är en remake, fast The Quiet Family är koreansk och du eftersökte japanska filmer. Jag har inte sett Nagai Yume men den ser klart sevärd ut.

Skulle du kunna tipsa om Ekusute till mig? Jag gillar vanligtvis inte det som Sion Sono gör i sina filmer, men trots det har jag nästan sett alla hans filmer.
Citera
2013-07-17, 20:13
Medlem
ConjureMes avatar
Citat:
Skulle du kunna tipsa om Ekusute till mig? Jag gillar vanligtvis inte det som Sion Sono gör i sina filmer, men trots det har jag nästan sett alla hans filmer.

Ja, den är ganska trevligt tidsfördriv och en okej film om än inte så mycket mer. Tror att filmen hade kunnat bli en jävligt schysst body-horror film i någons annans händer om man hade behandlat filmens monster (håret) annorlunda. Filmen är, tack och lov, av human längd också för att vara Sono, runt 100 minuter eller så.
Citera
2013-07-17, 20:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ja, den är ganska trevligt tidsfördriv och en okej film om än inte så mycket mer. Tror att filmen hade kunnat bli en jävligt schysst body-horror film i någons annans händer om man hade behandlat filmens monster (håret) annorlunda. Filmen är, tack och lov, av human längd också för att vara Sono, runt 100 minuter eller så.

Tack för feedbacken, jag ger den en chans då! De tre enda filmerna som jag har gillat utav Sono är Suicide Club, Noriko's Dinner Table och Cold Fish. Har givit Love Exposure tre chanser men den går verkligen inte hem hos mig, aldrig orkat ta mig igenom mera än typ åttio minuter av den.
Citera
2013-07-18, 03:07
Bannlyst
Departing Osaka Station at 0:00
Japanskt drama från 2006
http://www.imdb.com/title/tt1010333/?ref_=fn_al_tt_1

Klockan är 00.00 och då avgår ett tåg mot främmande destination. Ombord på tåget har vi olika personer med olika bakgrund. De har dock något gemensamt och det är att de är på flykt från något i livet.....Destinationen är okänd....men vad det inte vet är att målet kommer få en förändring i deras liv...

Departing Osaka Station var en trevlig överraskning för mig. Det här är ett lågmält drama med för mig relativt okända skådespelare. Visst är det lite tillrutat och aningen tillgjort, men det är såna här filmer som verkligen passar in att se under varma sommarnätter...
Extra intressant är att fokus läggs på fler kvinnliga karaktärer vilket inte är allt för vanligt i Japansk film. Tema storstad möter landsbygd fungerar alltid på något vis bättre i Japansk film.

Betyg: En stabil 3:a av 5. Lite djupare persongalleri och story så hade det trillat över till en 4:a.Rekommenderas för er som vill se fin sommareskapism med lite tearjerking...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in