2012-12-19, 19:10
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den har ett par bra scener och duger att se på i brist på annat.
Tack. Då lägger jag den på min lista, får se när jag ser den.
Citera
2012-12-19, 20:18
Medlem
SiSeniors avatar
Vad säger ni som sett Audition, sevärd? Lite läskig i alla fall?
Citera
2012-12-19, 20:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior

Sevärd men inte det minsta läskig, inte en av Miikes bästa filmer.
Citera
2012-12-20, 06:44
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior

Läskig är inte en passande beskrivning. Stundtals obehaglig, särskilt i kontrast till att den i stora drag är ett drama med socio-politiska kommentarer kring kärlek och relationer i det japanska samhället. Jag håller den definitivt som en av Miikes allra bästa filmer där hans svängningar mellan sin sedvanliga stilistiska absurditet och humoristiskt relationsdrama fungerar i en perfekt harmoni där de förstärker varandras intryck. Personligen håller jag den väldigt högt och rekommenderar den till fullo.
Citera
2012-12-20, 07:20
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Läskig är inte en passande beskrivning. Stundtals obehaglig, särskilt i kontrast till att den i stora drag är ett drama med socio-politiska kommentarer kring kärlek och relationer i det japanska samhället. Jag håller den definitivt som en av Miikes allra bästa filmer där hans svängningar mellan sin sedvanliga stilistiska absurditet och humoristiskt relationsdrama fungerar i en perfekt harmoni där de förstärker varandras intryck. Personligen håller jag den väldigt högt och rekommenderar den till fullo.
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Sevärd men inte det minsta läskig, inte en av Miikes bästa filmer.

Lite delade meningar med andra ord. Får bli att kolla den i mellandagarna och göra en egen bedömning. Tack för svar.
Citera
2012-12-20, 12:20
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Muzan e, är den något att se?
Jag tycker helt klart du ska se den. Den har några scener som var ganska vidriga faktiskt. Nästan så det vände sig i magen på en... Jag tyckte den var bra faktiskt! Lite vidrig och obehaglig som sig bör. Den var faktiskt över förväntan, jag tror att jag möjligen tyckte den var lite bättre än Rakii gjorde. Den var inte speciellt lång vill jag minnas. Klockade in på en dryg timme eller nåt sånt, så se den själv och gör en egen bedömning!

Angående Audition så är det en bra film! Jag håller här med Rakii om att den inte är speciellt läskig. Jag tycker faktiskt inte den är läskig överhuvudtaget, snarare obehaglig. Mycket bra film iaf! Skulle nog dock kategorisera den som drama/thriller och inte skräck eller rysare som de flesta verkar tro...
Citera
2012-12-20, 22:02
Medlem
mishimas avatar
SVT2 visar kl. 22.45 Det röda fältet, Zhang Yimous filmatisering av nobelpristagaren Mo Yans mest kända roman. Passar på om ni inte har sett.
Citera
2012-12-20, 22:07
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
SVT2 visar kl. 22.45 Det röda fältet, Zhang Yimous filmatisering av nobelpristagaren Mo Yans mest kända roman. Passar på om ni inte har sett.
Engelsk samt originaltitel?
Citera
2012-12-21, 10:34
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Engelsk samt originaltitel?

http://www.imdb.com/title/tt0093206/

Betraktas väll om jag inte minns helt fel som Gong Lis genombrottsfilm. Helt klart en av de råare politiska filmerna jag sett som behandlar den japanska ockupationen av Kina, de brukar väll snarare skildra vad som hände i städerna, som exempelvis the flowers of war, vilken behandlar massakern i Nanking. Här Får vi istället se en väldigt torftig lantmiljö. Gong är oehört bra.

-

Vidare har jag slutligen fått sett Architecture 101 som någon tog upp dussintals sidor bak i tråden, drog mig länge för att se den pga. den tämligen svaga casten. Det var någon som letade efter helt ok romantiska filmer och denna passar faktiskt in i det facket alldeles utmärkt. Storyelementen är inte jättesvåra att dekonstruera för tittaren. Man tar till ganska billiga trick för att få en att förstå hur bra de båda huvudpersonerna passar ihop i ung ålder. de säger till varandra att de endast är "vänner" men vilka vänner av motsatta könet tillbringar all vaken tid tillsammans, tittar på familjefoton samt åker på ganska uppenbart romantiska utflykter.

Sjävla ramberättelsen är förutsägbar, då denna faktiskt berättas i en flashback. Det finns en del intressanta scener i "nutiden" men det som höjde betyget för min del är när den manlige karaktären slutligen ställs inför ett vägval. Den nya fästmön, eller den gamla nyfunna kärleken? Det kontrollerade vs det impulsiva. Hade gärna sett detta utvecklas lite mer.

Överlag en klart sevärd romantisk drama 3 av 5. Snygga kläder samt miljöer. Skådespeleriet var väll inget speciellt, samma roller har gjorts tusen gånger tidigare.

http://www.imdb.com/title/tt2337981/

----

Snubblade även över en film vid namn Ichi, en kvinnlig tagning på Zatoichi - den blinde svärdsmästaren. Filmen var inte så mycket bra som intressant. Tämligen uselt skådespeleri där Ichi - den blinde svärdskvinnan mest hasar sig fram i uppenbart stadgat trasiga kläder och tänker på sina emotionella ärr, och den manlige hoppar omkring och ojar sig över sina. Buhu...

Det jag tyckte var så oerhört intressant är hur man tar den mytomspunne, alltid lika starke/manlige zatoichi och översätter det till en kvinna. Man tillåter henne inte att vara stark utan hon måste tvunget motiveras av djupa trauman. Och trots att hon är tänkt att vara en hysteriskt duktig svärdsmästare så tillåts hon enligt storyn inte att vara bättre än vår dåraktige huvudkaraktär, som inte ens kan dra sitt svärd. Istället besegrar han henne i en pinnduell! :S

Jag tycker det är trist hur man så uppenbart medvetet degraderar en så traditionell filmkaraktär för att passa in i någon typ av standardilserad könsnorm där kvinnan som spelar, inte tillåts erhålla någon verklig styrka utan istället måste förlita sig på männen. Detta blir alltmer uppenbart allteftersom filmen fortskrider.

De positiva aspekterna är väll förmodligen att hon som spelar Ichi ser jävligt snygg ut. Finns även en rad riktigt snygga tagningar. Inför den traditionsenliga showdownen har vi en filmestetik som för tankarna till showdowns i gamla västernfilmer där man filmar den tomma staden och de goda som väntar på de onda, allt akopanjerat av en svag vind som för med sig små sandmoln. Själva snittet på kläder osv är även de hyfsat snygga med många vackra färger. Att de inte ser särledes passande ut för settingen är väll en annnan sak

2 av 5. landar i vart fall betyget på

http://www.imdb.com/title/tt1060256/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2012-12-22, 02:39
Medlem
3ans avatar
Battle Royale!
har ett hungergames-koncept och håller bra standard, även då den har några år på nacken
Citera
2012-12-22, 03:10
Medlem
InternationalWOTs avatar
Kamikaze Taxi har äntligen dykt upp på asiatorrents vill jag låta meddela. Har velat se den sedan pieter bruegel postade länken till en del av soundtracket för många månader. Blir till att se i det snaraste.
Citera
2012-12-22, 12:56
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Kamikaze Taxi har äntligen dykt upp på asiatorrents vill jag låta meddela. Har velat se den sedan pieter bruegel postade länken till en del av soundtracket för många månader. Blir till att se i det snaraste.
Denna du menar?
http://www.imdb.com/title/tt0113523/?ref_=fn_al_tt_1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in