2012-08-21, 13:52
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Nån som sett Doomsdays book? Regissören är ju välbekant och gjort bra filmer tidigare, dock har den fått taskiga reviews och verkar lite skum när man tittar på trailern
Jag har sett den, tyckte den var alldeles utmärkt tbh, det är lite synd att det är en segmentfilm där varje del endast är 25-30 minuter lång då de olika delarna defenitivt kunnat gynnas av att vara lite längre då det är ganska tunga ämnen som exempelvis religionens plats i ett allt mer teknologiskt samhälle som behandlas. Jag är inte överdrivet insatt i segmentfilmer i stort men jag tror inte heller den gynnas av att delarna inte riktigt har något genomgående tema utan snarare tycks vara enskiljda instanser som får ge uttryck åt den aktuelle regissörens tankar. Tyckte i vart fall den var klart sevärd och intressant ändå. Rekommenderar den faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av wdmd
battle royale - en skolklass med ungdomar blir kidnappade och placeras på en ö med vars ett vapen och med utopin att döda varandra. Endast den sista överlevande får åka från ön. Väldigt underhållande och får en att tänka "hur skulle jag reagerat i den situationen????
"
The hunger games 2012 har kritiserats för att vara lik battle royale. Jag har inte sätt the hunger games men utifrån vad jag har hört ser jag likheter.
" The hunger games 2012 har kritiserats för att vara lik battle royale. Jag har inte sätt the hunger games men utifrån vad jag har hört ser jag likheter.
Ser man endast till synopsisarna som ligger ute på nätet kan jag förstå den kritik som lagts fram om eventuella likheter. Men tematik osv är väldigt annorlunda i filmerna och jag tycker egentligen inte de har några alltför omfattande likheter med varandra mer än att det är ungdomar som mördar varandra.
Sedan är det väll en annan femma att jag tycker att the hunger games är en ganska slätstruken mainstreamfilm som för att sälja fler biografbiljetter gick den lätta, okontroversiella pg 13 vägen i hopp om att bli "nästa Twilight". Allt filmat av en kameraman som att döma av de konstanta rörelserna med kameran förmodligen var kroniskt berusad under inspelningen.
------
Har grävt ner mig lite i animeträsket på sistone så har inte hunnit se så mycket fim tyvärr.
Såg iaf japanskaHalfway lite halvt per impuls igår och tyckte väll den var sådär. Fanns en del vackra fotografsekvenser men ganska intetsägande handling om ett ämne som tål att tänkas på; vad är viktigt för individen att värdera inför valet av sin framtid.
Hade lite hobbyprojekt stämpel över sig, tydligen ska mycket av manuset varit improviserat. Inga alltför avancerade scener, mycket var taget i en och samma tagning, ganska återkommande miljöer men helt ok skådespeleri (om än irriterande karaktärer :P).
2 av 5
http://www.imdb.com/title/tt1382627/
Började även se GO! (tror jag fick den härifrån?) innan jag totaldäckade pga för lite sömn och för mycket jobb den senaste tiden.
Såg kanske en timme men vet inte riktigt vad jag skulle tycka om den. Visst togs det upp en del intressanta frågor om identitet, nationalitet och globalisering. Men tycker inte att handlingen riktigt följer upp de inledande frågorna utan den tycks ganska snabbt gräva ner sig i "märkligheter" som i vart fall jag kan tycka emellanåt är fallet i japanska filmer. I exempelvis postman blues skänker de absurda delarna av ploten filmen extra eftertryck iaf i mina ögon. Här känns det mest som att de är där just för att de är märkliga, och de tycks sakna förankring i urspungshandlingen
http://www.imdb.com/title/tt0299937/