2012-08-31, 14:49
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Såg om Heavenly forest för ett par dagar sedan och grät i vanlig ordning som en liten flicka. Fick ett litet ryck of skaffade hem ett par av Aoi Miyazakis rullar som jag fortfarande inte sett. Först ut blev så inatt First love (aka Hatsukoi).

Filmen var kanske inget speciellt egentligen, ganska konventionell story. Den utspelar sig under slutet av 60 talet så naturligtvis är ett bakomliggande tema studentkravallerna som var högpolitiskt aktuellt under denna tiden. Det finns inslag av just detta invävt i filmen men det har inte någon egentlig betydelse (även om det är närvarande i bra mycket högre grad än i förfärliga Norwegian Wood).

Finns inte särskilt mycket att ta upp och analysera egentligen, hyfsat vackert fotografi men inget speciellt, tyvärr finns det en hel del storytrådar som inte följs upp över huvud taget vilket gör att historien ger intrycket av att fiska lite väl brett. Jag valde ganska snabbt att helt enkelt koncentrera mig på Miyazakis karaktär vilket fungerade alldeles utmärkt.

Slutbetyget hamnar nog på 3 av 5 finns bättre melodramer där ute men jag är väldigt svag för just Miyazaki vilket kanske färgar av sig lite i min bedömning. Kan inte bestämma mig för om hennes hetsmognad under den senare delen av hennes karriär är något jag gillar eller ej. Gillar henne som vintagehippie.

http://www.imdb.com/title/tt0809925/
Nu är det snart dax för dig att tipsa vidare om melodramer igen. Har fortfarande ett gäng att se, kommer inte ihåg alla just nu, men bla Lovers Concerto och Sad Movie. Kan dom funka att gå vidare med?
Citera
2012-08-31, 16:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Nu är det snart dax för dig att tipsa vidare om melodramer igen. Har fortfarande ett gäng att se, kommer inte ihåg alla just nu, men bla Lovers Concerto och Sad Movie. Kan dom funka att gå vidare med?

Sad Movie verkar bra och fin, så jag drog hem den själv nyss på måfå!
Citera
2012-08-31, 16:46
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Sad Movie verkar bra och fin, så jag drog hem den själv nyss på måfå!
Okej! Då blir det nästa melodram jag ser, när jag kommer på humör för en sådan vill säga.

Det vore fint att få lite tips på Japanska melodramer också, jag har nästan uteslutande sett koreanska...
Citera
2012-08-31, 16:47
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Okej! Då blir det nästa melodram jag ser, när jag kommer på humör för en sådan vill säga.

Drog även hem My Sassy Girl som många har talat varmt om, har du sett den?
Citera
2012-08-31, 17:47
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:

Den är ju nästan ett måste att se, oehört vass på alla sätt och vis!

Sad movie är även den bra. Lite småkomiskt namn har den dock, lämnar inte mycket åt fantasin när det kommer till storyn kanske, men icke desto mindre är det en väldigt sevärd film den också.
Citera
2012-08-31, 18:06
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ja, ganska nyligen också då många skriver goda ord om den. Vettefan om jag tyckte att den var så bra faktiskt. Jag hade enorma förväntningar på den. Den var inte dålig, men jag störde mig en del på den kvinnliga huvudrollen. Tyckte hon var väldigt dryg överlag. Inte den typen av tjej jag skulle toffla efter hur snygg hon än må vara.

InternationalWOT - Är det inte samma tjej som har den kvinnliga huvudrollen i Windstruck? Jag minns mycket väl hur dryg du uppfattade den karaktären i den filmen. En återkommande tanke när jag såg My Sassy Girl var att hon var - enligt mig - ännu mer dryg i My Sassy Girl.

Kanske får ta och se om den vid något tillfälle... En 3/5 är väl vad jag skulle sätta, men hade förväntat mig en stark 4/5

Ska bli kul att höra vad du tycker Rakii!
Citera
2012-08-31, 18:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Den är ju nästan ett måste att se, oehört vass på alla sätt och vis!

Hur mycket lagd är den åt det romantiska komedihållet, eller är det också drama inbakad?
Citera
2012-08-31, 19:34
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ja, ganska nyligen också då många skriver goda ord om den. Vettefan om jag tyckte att den var så bra faktiskt. Jag hade enorma förväntningar på den. Den var inte dålig, men jag störde mig en del på den kvinnliga huvudrollen. Tyckte hon var väldigt dryg överlag. Inte den typen av tjej jag skulle toffla efter hur snygg hon än må vara.

InternationalWOT - Är det inte samma tjej som har den kvinnliga huvudrollen i Windstruck? Jag minns mycket väl hur dryg du uppfattade den karaktären i den filmen. En återkommande tanke när jag såg My Sassy Girl var att hon var - enligt mig - ännu mer dryg i My Sassy Girl.

Kanske får ta och se om den vid något tillfälle... En 3/5 är väl vad jag skulle sätta, men hade förväntat mig en stark 4/5

Ska bli kul att höra vad du tycker Rakii!

Visst de är relativt lika om man bara ser till ytan, men det är framför i mångt och mycket settingen som gör att slutresultatet blir så förkrossande annorlunda, jag har inte suttit och klockat screentime men jag vill ha det till att man dessutom får "se mer" av kvinnan i windstruck, vilket bara förstärker bara något som redan är trasigt.

I my sassy girl är ju båda personerna universitetsstuderande, de innehar ingen auktoritär eller genusstämplat plats i samhället, vilket gör historien i vart fall i mina ögon mer accepterad. I my sassy girl får du som tittare djupa psykologiska anledningar till varför kvinnan är som hon är dessutom. De saker hon gör är på någon sätt "oskyldiga" och fungerar för henne som en försvarsmekanism för att kontrollera hennes sociala omgivning.

I Windstruck försöker man ju reprisera detta konceptet, men man gör det helvrickat, man sätter kvinnan i ett maskulint yrke, nämligen som polis. Du får inga bakomliggande orsaker till varför hon är som hon är. Och i mina ögon är hon mest en fullständigt samvets lös mobbare utan någon somhelst förmåga att reflektera över sitt betteende som emellanåt skrämmer mig när hon gång på gång begår direkta tjänstefel i sitt yrke utan att någon i omgivningen ens protesterar. Istället tycks både killen och kollegorna i det närmaste hylla henne för hennes "handskande med 15 åringar" med attityd där hon klår upp dem och dessutom hotar de med pistol.

I my sassy girl försöker killen förstå och hjälpa kvinnans djupt sårade sinne, i windstruck ser det snarare ut som om man uppmuntrar ett direkt skadligt och sjukligt beteende.

Det är väll dessa saker jag snackar om ovan som gör att jag har sånna enorma problem med windstruck, satt triumferande och nickade mumlandes "karma is a bitch" när den fullständigt förtvivlat idiotiske pojkvännen blev skjuten.

Citat:
Hur mycket lagd är den åt det romantiska komedihållet, eller är det också drama inbakad?

Det är en ganska hälsosam mix av alltihopa, vilet är det som gör filmen så pass bra tycker jag. Det är framför allt en lek med könsroller i samhället. Oehört underhållande och intressant att titta på.
Citera
2012-08-31, 19:49
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Visst de är relativt lika om man bara ser till ytan, men det är framför i mångt och mycket settingen som gör att slutresultatet blir så förkrossande annorlunda, jag har inte suttit och klockat screentime men jag vill ha det till att man dessutom får "se mer" av kvinnan i windstruck, vilket bara förstärker bara något som redan är trasigt.

I my sassy girl är ju båda personerna universitetsstuderande, de innehar ingen auktoritär eller genusstämplat plats i samhället, vilket gör historien i vart fall i mina ögon mer accepterad. I my sassy girl får du som tittare djupa psykologiska anledningar till varför kvinnan är som hon är dessutom. De saker hon gör är på någon sätt "oskyldiga" och fungerar för henne som en försvarsmekanism för att kontrollera hennes sociala omgivning.

I Windstruck försöker man ju reprisera detta konceptet, men man gör det helvrickat, man sätter kvinnan i ett maskulint yrke, nämligen som polis. Du får inga bakomliggande orsaker till varför hon är som hon är. Och i mina ögon är hon mest en fullständigt samvets lös mobbare utan någon somhelst förmåga att reflektera över sitt betteende som emellanåt skrämmer mig när hon gång på gång begår direkta tjänstefel i sitt yrke utan att någon i omgivningen ens protesterar. Istället tycks både killen och kollegorna i det närmaste hylla henne för hennes "handskande med 15 åringar" med attityd där hon klår upp dem och dessutom hotar de med pistol.

I my sassy girl försöker killen förstå och hjälpa kvinnans djupt sårade sinne, i windstruck ser det snarare ut som om man uppmuntrar ett direkt skadligt och sjukligt beteende.

Det är väll dessa saker jag snackar om ovan som gör att jag har sånna enorma problem med windstruck, satt triumferande och nickade mumlandes "karma is a bitch" när den fullständigt förtvivlat idiotiske pojkvännen blev skjuten.

Det är en ganska hälsosam mix av alltihopa, vilet är det som gör filmen så pass bra tycker jag. Det är framför allt en lek med könsroller i samhället. Oehört underhållande och intressant att titta på.
Jag tror jag kan ha varit i helt fel läge och sinnesstämning när jag såg filmen. Tror det var directors cut versionen jag såg. Tyckte vissa grejer var ganska löjliga och andra grejer var bra. Kände mig väldigt ambivalent när jag försökte bestämma mig för vad jag tyckte om den. Det kan också vara så att mina förväntningar var extremt höga också, och det är alltid bättre ju lägre förväntningar man har på en film.

Jag ska ge den en chans till, men det lär dröja ett tag eftersom det var alldeles nyligen jag såg den.

Håller med om att Windstruck var en betydligt sämre film. Inget snack om den saken...
Citera
2012-08-31, 21:39
Medlem
Har nu snurrat in på några regissörer att prova på min första film med, mest trolig för en titt redan ikväll är nog Ann Hui. Någon som har något att säga om henne?
Citera
2012-08-31, 21:53
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Har nu snurrat in på några regissörer att prova på min första film med, mest trolig för en titt redan ikväll är nog Ann Hui. Någon som har något att säga om henne?

Kinesisk film är inte mitt område, har många gånger svårigheter att uppskata de ganska hårt partireglerade filmerna de så flitigt producerar. Men A simple life har vi ju snackat om tidigare i tråden och jag tycker den ser ganska lovande ut, jag såg de inledande minuterna men jag har för mig att undertexterna vid tillfället var lite halvtaskiga. Du får gärna se den och återkomma.
Citera
2012-08-31, 22:00
Medlem
Citat:
Kinesisk film är inte mitt område, har många gånger svårigheter att uppskata de ganska hårt partireglerade filmerna de så flitigt producerar. Men A simple life har vi ju snackat om tidigare i tråden och jag tycker den ser ganska lovande ut, jag såg de inledande minuterna men jag har för mig att undertexterna vid tillfället var lite halvtaskiga. Du får gärna se den och återkomma.

Samtidigt tycker jag att det måste poängteras att skillnaden mellan kinesisk och Hong Kong-film under tiden före 90-talet är enorm, då det var mycket friare tyglar där (i och med att det var brittisk koloni). Hon är trots allt Hong Kong-regissör, och har gjort film som är anti-kommunistisk redan på 80-talet. Kommer definitivt se A Simple Life, men börjar troligen med någon äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in