Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
My Way var en mäktig upplevelse och spännande äventyr, den hade sina likheter med Brotherhood of War men var ändå olik på samma sätt. Det har inte kommit direkt många krigsfilmer från Korea men varenda en som jag sett håller extremt hög klass, hatten av. Je-kyu Kang kan det här med spännande filmer.
Stod att den var baserad/inspirerad på verkliga händelser, i sådana fall väldigt coolt

I vart fall jag tar alltid sånna uttalanden med en rejäl nypa salt. Särskilt när något är "inspirerat" då kan du mer eller mindre ge dig katten på att 90 % är uppdiktat
----
Lovers concerto
Melodram med oehört vass skådespelarensamble som alla är(var, då Lee Eun-ju begick självmord något år senare, oehört trist med tanke på hennes oehörda skådespelartalang) oehört stabila skådespelare, vilket är det som faktiskt räddar filmen. Det är ju tänkt att vara en snyftarhistoria men den lyckades inte få min uppmärksamhet på det planet. Mestadels för att uppbyggnaden av narrativet är på det sättet att du mer eller mindre redan från början vet att det kommer gå käpprätt åt skogen. En annan faktor är väll att själva storyn, dialog inräknat är lite väl ostig för att tillåta annat än lite småtrötthet. Den typ av dialog jag emellanåt hittade i denna filmen är sånt man kan hitta i de allra värsta K-dramorna, vilket är ett ganska nedslående faktum.
Det som räddar filmen är väll det jag skrev inledningsvis, skådespelarna ger rakt igenom väldigt gedigna framföranden.
Naturligtvis innehåller filmen de obligatoriska piggyback resorna, även de semiobligatoriska eldflugorna får lite utrymme.
2 av 5