2012-02-08, 08:48
Medlem
The Jacks avatar
Jag är inte heller något Bollywoodfan (men jag kan inte heller påstå att jag har sett så mycket), men man bör ha i åtanke att inte all indisk film är Bollywoodfilm.

Jag såg exempelvis en indisk film som hette Mushrooms på Stockholms Filmfestival förra året, som jag tyckte mycket om. Den påminde väldigt mycket om den thailändska filmregissören Apichatpong Weerasethakuls filmer.

Sedan kan man ju inte tala om Indien utan att nämna Satyajit Ray (som förövrigt var en av Akira Kurosawas favoritregissörer), vars filmer är mycket vackra och humana. Mina två favoriter är Nayak (1966) och Mahanagar (1963). Den förstnämnda påminner till stor del om Smultronstället med en filmstjärnas inre resa som symboliseras av en yttre resa; under en tågresa så tänker han över sin karriär och sina val i livet, drömscener blandas med tillbakablickar och det blir ett jäkligt snyggt karaktärsporträtt och en intressant diskussion kring film och dess roll i samhället. Mahanagar i sin tur är en skildring av familjelivet i 60-talets Indien, där kvinnan i familjen tar ett jobb för att de skall tjäna lite mer pengar, vilket inte uppskattas av hennes konservativa svärföräldrar. Det är en mycket fin och väldigt mänsklig film om när traditionella värderingar ställs på kant i kollisionen mellan det nya och det gamla.

Rays mest kända filmer är dock Apu-trilogin. Där får man följa en pojkes liv ifrån det att han var en fattig pojk ute på Indiens landsbygd, till en aspirerande författare i Calcutta. Också sevärda och fina filmer, där den italienska neorealismens influenser tydligt lyser igenom.

Så är man intresserad av att se indisk film som inte har med Bollywood att göra, så kan jag varmt rekommendera Satyajit Rays filmer.
Citera
2012-02-08, 09:53
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Asiatisk = koreansk, japansk eller kinesisk på Flashback.

Bollywood erbjuder många bra filmer, en seriös är "My Name Is Khan".
Ren action får man i filmer som Force och Don 1 & 2.
Även filmer från Thailand, Vietnam och Taiwan har diskuterats i tråden.

Tyckte personligen inte att just My Name is Khan verkade speciellt intressant...

Citat:
Ursprungligen postat av The Jack
Jag är inte heller något Bollywoodfan (men jag kan inte heller påstå att jag har sett så mycket), men man bör ha i åtanke att inte all indisk film är Bollywoodfilm.

Jag såg exempelvis en indisk film som hette Mushrooms på Stockholms Filmfestival förra året, som jag tyckte mycket om. Den påminde väldigt mycket om den thailändska filmregissören Apichatpong Weerasethakuls filmer.

Sedan kan man ju inte tala om Indien utan att nämna Satyajit Ray (som förövrigt var en av Akira Kurosawas favoritregissörer), vars filmer är mycket vackra och humana. Mina två favoriter är Nayak (1966) och Mahanagar (1963). Den förstnämnda påminner till stor del om Smultronstället med en filmstjärnas inre resa som symboliseras av en yttre resa; under en tågresa så tänker han över sin karriär och sina val i livet, drömscener blandas med tillbakablickar och det blir ett jäkligt snyggt karaktärsporträtt och en intressant diskussion kring film och dess roll i samhället. Mahanagar i sin tur är en skildring av familjelivet i 60-talets Indien, där kvinnan i familjen tar ett jobb för att de skall tjäna lite mer pengar, vilket inte uppskattas av hennes konservativa svärföräldrar. Det är en mycket fin och väldigt mänsklig film om när traditionella värderingar ställs på kant i kollisionen mellan det nya och det gamla.

Rays mest kända filmer är dock Apu-trilogin. Där får man följa en pojkes liv ifrån det att han var en fattig pojk ute på Indiens landsbygd, till en aspirerande författare i Calcutta. Också sevärda och fina filmer, där den italienska neorealismens influenser tydligt lyser igenom.

Så är man intresserad av att se indisk film som inte har med Bollywood att göra, så kan jag varmt rekommendera Satyajit Rays filmer.
Kanske tar och kollar om jag gillar några av dessa filmer någon gång då.
Citera
2012-02-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Näe indisk film är inte särskilt känd för sina guro-tappningar av gamla asiatiska myter.

Indien ligger i asien och behöver inte någon egen tråd.

Onödig konflikt att starta, du är givetvis välkommen att tipsa om indisk film här inne men du kan inte förvänta dig att det per automatik gör användarna intresserade av det. Här inte diskuteras framförallt sydostasiatisk film, oavsett trådnamnet. Vi diskuterar sällan indisik film, på samma vis som vi sällan diskuterar kazakisk, afghansk och omansk film.
Citera
2012-02-08, 12:35
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Onödig konflikt att starta, du är givetvis välkommen att tipsa om indisk film här inne men du kan inte förvänta dig att det per automatik gör användarna intresserade av det. Här inte diskuteras framförallt sydostasiatisk film, oavsett trådnamnet. Vi diskuterar sällan indisik film, på samma vis som vi sällan diskuterar kazakisk, afghansk och omansk film.
Hehe, tänkte samma sak. Har en känsla av att h*n kommer att få diskutera Indisk film med sig själv...
Citera
2012-02-08, 12:43
Medlem
Numes avatar
Någon annan som blev, någonstans, galet exhalterad när ni såg Tokyo Fist?
Hur man snabbt och enkelt ska beskriva den filmen vet jag inte..någon annan kanske vet.
Citera
2012-02-08, 13:11
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Startar ingen konflikt utan gav svar på tal. Tydligen passade det inte vissa att man rekommenderar filmer från andra asiatiska länder än just Japan, Korea och Kina. Man ansåg att jag skulle starta en separat tråd för endast indisk film istället.

Att inte så många andra diskuterat indisk film bör ju inte göra tipsen mindre välkomna i en tråd som heter just "Tips på asiatisk film".
Citera
2012-02-08, 14:06
Bannlyst
Overheard
Starring:Ching Wan Lau, Louis Koo och Daniel Wu

Minns ni den briljanta Mad Detective? Ching Wan Lau hade huvudrollen i den skruvade thrillern.
Nu är han tillbaka och spelar en av de ledande poliserna som utreder ekobrottslighet i Hongkongkinesiska polisfilmen Overheard.
Polisen har vidtagit extrema åtgärder och övervakar på alla tänkbara sätt ett börsnoterat företag i jakten på information om att eventuella insideraffärer begås. Problemet är att det inte bara är folk inom företaget som utnyttjar situationen utan även pengahungriga poliser i systemet. Vem går det att lita på och vem blåser vem?

Overheard är en härlig nagelbitare och är en av de bättre polisfilmerna och thrillers jag sett från 2000-talet. Den når inte riktigt upp till genrens bästa film Assasin, men den står helt klart på egna ben med sitt starka skådespeleri främst från Ching Wan Lau och den härliga spänningen som genomsyrar handlingen.

Betyg: 4 av 5 ...rekommenderas för dig som gillar polisfilmer med övervakning som tema....

....nästa projekt...Overheard 2!
Citera
2012-02-08, 15:52
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Overheard
Starring:Ching Wan Lau, Louis Koo och Daniel Wu

Minns ni den briljanta Mad Detective? Ching Wan Lau hade huvudrollen i den skruvade thrillern.
Nu är han tillbaka och spelar en av de ledande poliserna som utreder ekobrottslighet i Hongkongkinesiska polisfilmen Overheard.
Polisen har vidtagit extrema åtgärder och övervakar på alla tänkbara sätt ett börsnoterat företag i jakten på information om att eventuella insideraffärer begås. Problemet är att det inte bara är folk inom företaget som utnyttjar situationen utan även pengahungriga poliser i systemet. Vem går det att lita på och vem blåser vem?

Overheard är en härlig nagelbitare och är en av de bättre polisfilmerna och thrillers jag sett från 2000-talet. Den når inte riktigt upp till genrens bästa film Assasin, men den står helt klart på egna ben med sitt starka skådespeleri främst från Ching Wan Lau och den härliga spänningen som genomsyrar handlingen.

Betyg: 4 av 5 ...rekommenderas för dig som gillar polisfilmer med övervakning som tema....

....nästa projekt...Overheard 2!
Härligt! Den hade jag ingen aning om... Fixar hem den med detsamma tror jag.

Såg Reign of Assassins med Michelle Yeoh igår. Tyckte det var en helt okej och underhållande martial arts-film. Är man på humör för att se en film av den här typen så var denna ganska bra faktiskt. Man behövde inte se speciellt många minuter för att veta ungefär vad man hade att förvänta sig.
Citera
2012-02-08, 16:17
Medlem
DelGriffiths avatar
Koreanska Hello Schoolgirl rekommenderas. 9/10 i min bok.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hello,_Schoolgirl
Citera
2012-02-08, 16:45
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelGriffith
Koreanska Hello Schoolgirl rekommenderas. 9/10 i min bok.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hello,_Schoolgirl

Ser sweet ut, har velat se mer av främst Lee Yeon-hee sedan jag såg henne i A millioneres first love för ett bra tag sedan. Yoo Ji-tae är man ju också bekant med... Chae Jung-An är något av ett wildcard i mina ögon dock, hon funkar inte i alla roller direkt men som melancholisk karriärskvinna är hon alldels utmärkt kan jag tänka mig . Drar ner han direkt
Citera
2012-02-08, 17:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Tyckte personligen inte att just My Name is Khan verkade speciellt intressant...

Det är den inte heller, överdrivet jobbig och sentimental historia.
Citera
2012-02-09, 01:35
Medlem
Retroflexs avatar
Känner inte för att sova idag, så jag slog på Love Exposure. Är cirka halvvägs in, och tycker att den är övervägande bra. Helt flippad film... Kan tänka mig att många skulle ha svårt för den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in