2011-11-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Har du sett Happy Together av Wong kar wai? Den är mycket bra. Har förresten för mig att 2046 är en uppföljare till nån annan film. Det kan ha varit In the mood for love, inte helt säker dock...

Tycker även att du borde se 3-Iron och Breath av kim ki duk. Dom är fantastiska!

Oj, kanske vände jag på namnen? Happy Together lät helt klart intressant och 3-Iron har jag sett nämnas innan i tråden. Blir nog 3-Iron först och främst, får hoppas att den är i klass med Livets hjul!
Citera
2011-11-25, 19:23
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Oj, kanske vände jag på namnen? Happy Together lät helt klart intressant och 3-Iron har jag sett nämnas innan i tråden. Blir nog 3-Iron först och främst, får hoppas att den är i klass med Livets hjul!
Nä, det var säkert korrekt.

Happy Together är väldigt bra. Och 3-Iron tycker jag är minst lika bra som Livets Hjul, om inte snäppet bättre. Förbered dig på att det nästan inte är någon dialog alls. Men det pratas väl inte så friskt i Livets Hjul heller om jag minns rätt. Breath måste du se också sen! Jag minns att jag slog på den ganska sent på kvällen och jag var väldigt trött. Skulle bara kolla lite i början och se hur den verkade, och inte gick det att sluta kolla när man väl börjat.

Den handlar om en tjej/kvinna som bestämmer sig för att besöka en farlig ökänd brottsling i fängelset. Hon tar med sig tapeter och grejer och dekorerar och sjunger för honom i besöksrummet. Dom dras snart allt närmre och närmre varandra...

Inte heller i denna är det särkilt mycket dialog, men väldigt bra film!
Citera
2011-11-25, 20:07
Medlem
InternationalWOTs avatar
3 iron inehåller mer eller mindre ingen dialog alls, filmen är i det närmaste en konstfilm och du måste hela tiden vara uppmärksam på och reflektera över de handlingar karaktärerna gör osv för att förstå de psykologiska undertonerna som pågår i filmen. Jag personligen var kanske inte något jättefan av den men IMDB användarna tycker annorlunda...

Jag är osäker på om det tipsats om den innan, men Ill mare som jag såg för en tid sedan var väldigt intressant och stimulerande att titta på, det har gjorts någon halvsunkig remake med sandra bullock och keanou reeves i huvudrollerna häromåret. Gillar ni avancerat berättande är detta filmen för er. Många trevliga tagningar och utmärkt skådespeleri hela vägen dessutom.
Citera
2011-11-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Det är just det som är problemet med många kinesiska filmer iaf jag sett. Dom tenderar att vara skrytbyggen utan någon i mina ögon egentlig substans. :S

90 miljoner antar jag är fruktansvärt mycket pengar på en film även i Kina. Samt att Zhang Yimou är en väletablerad och prisad regissör. Jag håller tummarna.
Citera
2011-11-25, 22:00
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
90 miljoner antar jag är fruktansvärt mycket pengar på en film även i Kina. Samt att Zhang Yimou är en väletablerad och prisad regissör. Jag håller tummarna.

Jo det är absurda summor när vi talar i Yen. Men man undrar hur mycket som gick rakt ner i Bales ficka samtidigt

Är på avsnitt 23 i Queen of Revivals och det finns risk att det blir ett uppbrott i kärnfamiljen, en extrem ovanlighet i den filmiska världen. Håller verkligen tummarna för att så sker, men är tveksam till att det blir på det sättet i slutändan...
Citera
2011-11-26, 01:19
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Det är just det som är problemet med många kinesiska filmer iaf jag sett. Dom tenderar att vara skrytbyggen utan någon i mina ögon egentlig substans. :S
Du kanske skulle ge Not One Less en chans. Riktigt fin film! Annars kan jag tipsa om en film som heter The King of Masks aka Bian Lian, också den ett fint drama såvitt jag kan minnas.

Jag kan även dra mig till minnes att jag tyckte Emperor and the Assassin var helt fantastisk när jag var inne i en period då jag rökte ganska mycket hasch dagligen. En välgjord, ganska lång och påkostad film, och jag har sett den flera gånger.

Not One Less
http://www.imdb.com/title/tt0209189/

King of Masks
http://www.imdb.com/title/tt0115669/

Emperor and the Assassin
http://www.imdb.com/title/tt0162866/

Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Ja, hoppas att den är lika fet som den verkade i trailern!
Senast redigerad av alprazolam_ 2011-11-26 kl. 01:29.
Citera
2011-11-26, 17:35
Medlem
GetAReps avatar
Vill tipsa om A Brighter Summer Day som Edward Yang har regisserat, sjukt bra är den enda motiveringen jag kan frambåda.
Citera
2011-11-27, 01:09
Medlem
alprazolam_s avatar
Har nu sett A Better Tomorrow 2 och Pistol Opera

A Better Tomorrow 2 höll väl i princip samma standard som den första filmen. Jäklar vilken action! Mycket automat eld och explosioner på sina ställen. Folk dör som flugor och säkert dör kanske hundra pers innan filmen är slut...

Pistol Opera Ja, vad ska man säga om den. Om jag säger att den är skum så är det en grov underdrift. Till och från så känns det som man sitter och tittar på ett konstverk och inte en film. Visuellt så är den fantastisk! Det finns en hel del fina tagningar och den är verkligen en fröjd för ögat, med mycket färger och psykedeliska inslag och även musiken i filmen var bra.

Var den bra då? Ja enligt mig så var den suverän! Den var rolig och underhållande, och detta är troligen en film som jag kommer se om flera gånger i framtiden. Lita inte på betyget på IMDB...

http://www.imdb.com/title/tt0285906/

Ska kolla upp hans tidigare filmer, helt klart! Har någon nåt tips så hojta!
Senast redigerad av alprazolam_ 2011-11-27 kl. 01:13.
Citera
2011-11-27, 02:17
Medlem
The Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_

Ska kolla upp hans tidigare filmer, helt klart! Har någon nåt tips så hojta!

Hans stora mästerverk Branded To Kill (som Pistol Opera är en tematisk uppföljare till) får man inte missa. Den är alldeles fantastisk. Bortsett ifrån den så är mina favoriter Tokyo Drifter, Youth of the Beast, Detective Bureau 2-3: Go To Hell Bastards och Yumeji.

Det mesta är dock sevärt och riktigt underhållande. Av de 15 filmer som jag har sett så var det bara A Tale Of Sorrow and Sadness som jag inte tyckte om.

På tal om Yimou så kan hans nya film säkert ha en god chans till att vinna en Oscar. Jag tycker det känns som att han ofta verkar göra tomma, fåniga och på tok för pampiga filmer, vilket är precis vad Oscars-galan tycker om. Jag gillar dock Vägen Hem och Not One Less som han har gjort, och jag misstänker att några av hans tidiga 90-talsfilmer är bra.
Senast redigerad av The Jack 2011-11-27 kl. 02:20.
Citera
2011-11-27, 03:39
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Jack
Hans stora mästerverk Branded To Kill (som Pistol Opera är en tematisk uppföljare till) får man inte missa. Den är alldeles fantastisk. Bortsett ifrån den så är mina favoriter Tokyo Drifter, Youth of the Beast, Detective Bureau 2-3: Go To Hell Bastards och Yumeji.

Det mesta är dock sevärt och riktigt underhållande. Av de 15 filmer som jag har sett så var det bara A Tale Of Sorrow and Sadness som jag inte tyckte om.

På tal om Yimou så kan hans nya film säkert ha en god chans till att vinna en Oscar. Jag tycker det känns som att han ofta verkar göra tomma, fåniga och på tok för pampiga filmer, vilket är precis vad Oscars-galan tycker om. Jag gillar dock Vägen Hem och Not One Less som han har gjort, och jag misstänker att några av hans tidiga 90-talsfilmer är bra.
Jo, jag satt faktiskt och funderade på om jag skulle se Branded to Kill först. Men sen pallade jag inte rota rätt på den. Men jag ska se den är det tänkt. Youth of the Beast hade jag också på listan sen tidigare, men de andra filmerna du nämner ska jag syna närmre och se om de verkar intressanta!
Citera
2011-11-27, 12:43
Medlem
MeTaLRubEuSs avatar
Fyfan för asiatiska filmer. Framförallt japanska, har verkligen skrämt skiten ur en med all psykologisk terror som sker hela tiden. The Grudge 2, The Ring och One Missed Call är fortfarande de värsta så det är mina tips.
Citera
2011-11-27, 14:49
Medlem
InternationalWOTs avatar
Blev klar med Queen of Reversals Inatt men mina tankar fick vänta fram tills nu pga, alltför omfattande mängder alkohol i blodet

Tyckte serien var väldigt trevlig och den skiljde sig ganska mycket från många av de andra koreanska dramaserier jag tittat på sedan jag började intressera mig för asiatiska produktioner. Precis som i majoriteten av de andra shower jag tittat på innehåller denna förvisso ett lite barnsligt underelement, vilket jag inte har några somhelst problem med, detta närmade av delar av handligen gör serien betydligt mer tittarvänlig än den annars skulle vara. Det märks nämligen att målgruppen är en lite äldre och mognare befolkning.

Serien slår effektivt hål på den barnsliga övertygelse du finner i många andra serier att allt människor behöver är kärlek och att denna kärlek skulle "vinna" och "triumfera" över allt. Andra saker som även de tas upp är problem i karriären, problem i familjen, man skämtar lite om ålderskriser tidvis också.

På det stora hela är detta en väldigt seriös serie som jag tror äldre personer kan identifiera sig mer med, av de 4 huvudskådisarna är det endast huvudaktrisen som jag inte sett tidigare i något verk, alla levererar väldigt bra prestationer även om den ena kvinnan i serien brister lite i sin karisma för att verkligen kunna leverera 100 % tyvärr.

Särskilt slutet tyckte jag var väldigt bra och passande... Vill inte spoila något utan om ni känner för det får ni se efter själva . Även det faktum att "epilogen" är en full timme lång tyckte jag var riktigt sweet eftersom det ger tittaren möjlighet att i detalj få veta vad som händer med de olika karaktärerna efter det att huvudstoryn "tagit slut".

Även miljöer och kläder var väldigt fint uppstyrt serien igenom och det var en fröjd för ögat att titta på serien igenom.

Ska jag nämna en brist så skulle det förmodligen vara att trots att 2 av seriens huvudkaraktärer har ett barn tillsammans så läggs inte alltför stor vikt vid detta, något jag finner lite orealistiskt men fullt acceptabelt eftersom det iaf i mina ögon skulle påverka storylinen negativt om man började med en massa avkommetrams hela tiden. Jag upplevde serien dessutom som tidvis lite väl utdragen kanske med sina 31 1 timmesavsnitt... Man borde utan några större problem ha kunnat banta ner serien iaf en del avsnitt pga att storyn tidvis stannade av lite under mittenakten. Både inledning och slut var dock top notch.

Särskilt huvudkvinnan i serien gjorde ett väldigt bra jobb. Hon Separerar sig väldigt bra från de klyshiga sterotyperna som oftast dyker upp i koreanska serier och gör ett väldigt starkt porträtt av den karriärsinriktade familjekvinnan och de svårigheter som denna livsstil innebär för dennes levene.

http://www.koreandrama.org/?p=4188
http://wiki.d-addicts.com/Queen_of_Reversals
Senast redigerad av InternationalWOT 2011-11-27 kl. 14:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in