2012-02-07, 10:08
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Himmel och helvete (Kurosawa)
Revolvern (Kurosawa)
Föräldrarna (Ozu)
Tre mycket bra filmer!

Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Vet inte om det intresserar herrskapet men slänger upp en artikel som snackar om kommande filmer i korea anno 2012. Artikeln behandlar ju bara en bråkdel av det som kommer släppas och en hel del är förmodligen gamla nyheter för en del av er.

http://www.hancinema.net/korean-film-in-2012-38189.html
Tackar tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hana-Bi
Kikujiro
Violent Cop
Jag slänger Gonin också!

http://www.imdb.com/title/tt0113194/
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-02-07 kl. 10:19.
Citera
2012-02-07, 10:49
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Asiatisk = koreansk, japansk eller kinesisk på Flashback.

Bollywood erbjuder många bra filmer, en seriös är "My Name Is Khan".
Ren action får man i filmer som Force och Don 1 & 2.
Citera
2012-02-07, 11:48
Medlem
alprazolam_s avatar
Har någon sett Helpless (1996) med Tadanobu Asano?

Storyline:

http://www.imdb.com/title/tt0116515/
Citera
2012-02-07, 16:00
Bannlyst
Quick

Något så ovanligt som koreansk Bikeraction i Speedanda!

Vi känner igen handlingen. Två vilsna huvudrollsinnehavare (en tjej och en kille med tidigare förflutet) som tvingas in i en extrem situation där de är tvungen att göra ett jobb för en hämndlysten galning. Samtidigt jagas det av en klumpig polismakt.

-De två huvudrollsinnehavarna är högljudda och bitvis irriterande som små förbannade knott
+Roliga och överdrivna poliser som droppar sköna oneliners (Dessutom en och annan homage till Matrix!) och spelar över å det grövsta.
Bra action och stunts! Hyfsad spänning.

Summa summarum. Helt okej actionfilm som är både charmig och smårolig.

Betyg: 3 av 5
Citera
2012-02-07, 16:12
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Har någon sett Helpless (1996) med Tadanobu Asano?

Storyline:

http://www.imdb.com/title/tt0116515/

Shinji Aoyamas debutfilm och den svagaste av honom som jag sett, Asano var 1996 inte heller den skådespelare han senare blev. Men fortfarande en helt okej film och första delen i Aoyama Kitakyushu-trilogi. Vissa av rollfigurerna från Helpless och Eureka knyts ihop i avslutande delen Sad Vacation som kom 2007.

För lite roligare (och bättre) tidig Aoyama rekommenderar jag Wild Life och Chinpira.
Senast redigerad av DumBeast 2012-02-07 kl. 16:16.
Citera
2012-02-07, 18:17
Medlem
Retroflexs avatar
Tack för tipsen! "Att se"-listan växer.

Glömde för övrigt att säga att jag även gillade All About Lily Chou-Chou. Så den får bli mitt tips till er.
Citera
2012-02-07, 19:18
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Shinji Aoyamas debutfilm och den svagaste av honom som jag sett, Asano var 1996 inte heller den skådespelare han senare blev. Men fortfarande en helt okej film och första delen i Aoyama Kitakyushu-trilogi. Vissa av rollfigurerna från Helpless och Eureka knyts ihop i avslutande delen Sad Vacation som kom 2007.

För lite roligare (och bättre) tidig Aoyama rekommenderar jag Wild Life och Chinpira.
Ännu några intressanta tips från dig! Jag tror jag tar och kollar lite närmre på allihop. Tackar för tipsen!

Citat:
Ursprungligen postat av Retroflex
Tack för tipsen! "Att se"-listan växer.

Glömde för övrigt att säga att jag även gillade All About Lily Chou-Chou. Så den får bli mitt tips till er.
Ja, "att se" listan börjar tamefan bli enorm för min del. Härligt! All About Lily Chou-Chou tyckte jag också var bra, men har för mig att den var ganska skum. Berättartekniken var konstig som jag minns det.
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-02-07 kl. 19:21.
Citera
2012-02-07, 23:20
Medlem
InternationalWOTs avatar
Jag såg I am a dad natten till idag. Var väll en ok rulle, kanske inga superförvåningar i handlingen men filmen höjer sig ändå tack vare skådespeleriet mellan de två manliga huvudkaraktärerna, har stött på båda två innan, passade på att kolla upp han som åker i fängelsets bio. Fick mig ett ordentligt WTF ögonblick när jag till min förvåning upptäckte att han är närapå 10 år ÄLDRE än sin 40 årige motspelare. Han såg ut att vara 30-35 i filmen. Vissa har bra gener...

Smärtan som skådisen som åker i fängelse lyckas förmedla filmen igenom är i mina ögon nästintill fysiskt närvarande, vilket i mina ögon var filmens höjdpunkt. Jag hade blivit galen om jag upplevt det där...

http://www.hancinema.net/korean_movie_I_Am_a_Dad.php
http://www.imdb.com/title/tt2009494/
Senast redigerad av InternationalWOT 2012-02-07 kl. 23:38.
Citera
2012-02-08, 00:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob

Dålig och otroligt enerverande film med en av världshistoriens mest jobbigaste huvudkaraktärer i min mening. Och Bollywood verkar inte alls vara i samma klass som japansk, kinesisk, indonesisk eller koreansk film.
Citera
2012-02-08, 00:43
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Asiatisk = koreansk, japansk eller kinesisk på Flashback.

Ren action får man i filmer som Force och Don 1 & 2.

Det är fritt fram för dig att starta en tråd om det, finns säkert de på flashback som är intresserade av det också, men denna tråden är, som du säger starkt influerad av östasiatisk film.

Är ogärna den som talar ner om olika filmer på det sättet, men är nog beredd att hålla med alprazolam_ här ovan om att bollywood filmer inte riktigt når upp i samma klass som exempelvis koreanska och japanska produktioner, har försökt se någon enstaka bollywood film men klarade faktiskt inte av det, var någon sjaskig version av stolthet och fördom och den var så dum, jobbig och färglad att jag fick ont i huvudet

Något annat som gör att jag har något emot bollywood filmer är det faktum att de bygger upp stora delar av sina produktioner på att sno hollywood storys mer eller mindre rakt av, medans mycket av det asiatiska i vart fall jag ser innehåller ett stort mått orginalitet alternativt en respektfull hyllning till något regissören själv beundrar, inte rent plagiat som bollywood många gånger sysslar med.
Senast redigerad av InternationalWOT 2012-02-08 kl. 00:49.
Citera
2012-02-08, 01:55
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Det är fritt fram för dig att starta en tråd om det, finns säkert de på flashback som är intresserade av det också, men denna tråden är, som du säger starkt influerad av östasiatisk film.

Är ogärna den som talar ner om olika filmer på det sättet, men är nog beredd att hålla med alprazolam_ här ovan om att bollywood filmer inte riktigt når upp i samma klass som exempelvis koreanska och japanska produktioner, har försökt se någon enstaka bollywood film men klarade faktiskt inte av det, var någon sjaskig version av stolthet och fördom och den var så dum, jobbig och färglad att jag fick ont i huvudet

Något annat som gör att jag har något emot bollywood filmer är det faktum att de bygger upp stora delar av sina produktioner på att sno hollywood storys mer eller mindre rakt av, medans mycket av det asiatiska i vart fall jag ser innehåller ett stort mått orginalitet alternativt en respektfull hyllning till något regissören själv beundrar, inte rent plagiat som bollywood många gånger sysslar med.
Måste bara påpeka att det var Rakii och inte jag som gjorde uttalandet om Bollywood...
Citera
2012-02-08, 05:57
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Dålig och otroligt enerverande film med en av världshistoriens mest jobbigaste huvudkaraktärer i min mening. Och Bollywood verkar inte alls vara i samma klass som japansk, kinesisk, indonesisk eller koreansk film.
Näe indisk film är inte särskilt känd för sina guro-tappningar av gamla asiatiska myter.
Citat:

Indien ligger i asien och behöver inte någon egen tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in