2004-12-28, 11:23
Medlem
Sun Ras avatar
Några tips:

- Alive. Kille skall avrättas för brutala mord, men får välja mellan döden eller livstid instängd i en fönsterlös håla. Han väljer det senare, vilket visar sig vara ett misstag...

- Dead or alive. Mycket, mycket skum film. Knarket flödar, japanska horor får lavemang i barnpool, folk skjuter med granatgevär. Inget för den äckelmagade.

- Versus. Uppgörelse i skogen mellan de goda och de onda. Svärdfighter, pistoldueller och dystopier i mängder.

- Infernal affairs. Den kanske bästa film jag sett. Huvudrollsinnehavarna är strålande och man kan inte annat än älska storyn: Polis som går undercover som gangster, gangster som går undercover som polis. Båda misstänker varandras existens- men de är inte säkra....

- Purple Storm. Röda khmerer planerar jordens undergång, jordens enda hopp är en av terroristerna som drabbats av minnesförlust och som luras av säkerhetstjänsten att han är en av dem.
Citera
2004-12-28, 11:33
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ra
- Infernal affairs. Den kanske bästa film jag sett. Huvudrollsinnehavarna är strålande och man kan inte annat än älska storyn: Polis som går undercover som gangster, gangster som går undercover som polis. Båda misstänker varandras existens- men de är inte säkra....
Kan ju lugnt säga att vi skiljer oss på den här punkten. Tyckte inte att skådespelarna var särskilt bra och historien blev en enda soppa till slut. Planerar inte att se de andra delarna...
Citera
2005-07-20, 13:07
Medlem
Harry_Krishnas avatar
Om man ska nämna några bra asiatiska filmer får man absolut inte glömma "Azumi 1 och 2". Handlar om en grupp assasins. Filmerna är både brutala och vackra.

Sen så har vi ju "Bang Rajan" som handlar ome n by som försvarar sig mot en invasions styrka 100 gånger större än dom. Mycket brutal film.

En annan bra Thailändsk film är "Beutiful Boxer". Handlar om en kille som thaiboxas för att få råd till att kunna operera om sig till kvinna.

Vill man se våld från början till slut ska man se "IZO". Handlar om en demon som dödar allt och alla.

"Aragami" är också värd att nämnas. mycket dialog men också mycket fighting.

"Saulabi" handlar om samurajer. lite långsam men bra fighting.
Citera
2005-07-20, 14:14
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
ok ett par tips då:

"Footloose" Tokdans film med starka Akiro Kurosawa referenser

Fan, vad jag måste se Footloose. Kevinu Baconu-san i sitt esse
Citera
2005-07-20, 18:04
Medlem
Lumows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Krishna
Om man ska nämna några bra asiatiska filmer får man absolut inte glömma "Azumi 1 och 2". Handlar om en grupp assasins. Filmerna är både brutala och vackra.

Själv tyckte jag verkligen inte Azumi var mycket att ha. Inte sett tvåan än men planerar att göra det pga Aya Ueto och Chiaki Kuriyama.

En film jag kan rekommendera är The Taste of Tea (http://www.imdb.com/title/tt0413893/), en långsam dramafilm om en familj, bland annat med Tadanobu Asano.
Samma regisör (Katsuhito Ishii) har också gjort Shark Skin Man and Peach Hip Girl, riktigt skön actionkomedi. Den är långt ifrån perfekt, men helt klart sevärd och underhållande.

En helt klart annorlunda film är "Ritual" (http://www.imdb.com/title/tt0269856/), regiserad av Hideaki Anno. Handlar om en regisör som stöter på en tjej sittandes på ett järnvägsspår, som varje dag säger att hennes födelsedag är imorgon. Mycket bra film!

The Road Home (http://www.imdb.com/title/tt0235060/) är en romantisk dramafilm med Ziyi Zhang i unga år. Stillsam, snygg film och så förstås Ziyi.
Citera
2005-10-13, 14:20
Medlem
koreansk film

Någon mer än jag som har upptäckt det mest spännnande filmlandet av alla nu?? Syd korea. Det görs så fruktansvärt bra film där nu.. Filmer som memories of murder och old boy är ju helt sagolikt bra =)
Citera
2005-10-13, 14:35
Medlem
Yields avatar
Jag håller med.

Friend (Chingoo), My Sassy Girl (Yeopgijeogin geunyeo), A Tale of Two Sisters och Chan-wook Parks (Oldboy) andra rullar, är några du borde se om du inte redan gjort det.
Citera
2005-10-13, 14:52
Medlem
dIRe_s avatar
På bara 10 år har korea gått från ingenting till att bli en av världens mest intressanta filmnationer. De verkligen pumpar ut högkvalitativa filmer i genrerna action, horror, drama. Korea är det nya japan.

Fler bra koreanska filmer:
Brotherhood (Taegukgi hwinalrimyeo)
Musa the Warrior (Musa)
Tell Me Something (Telmisseomding)
Volcano High (Whasango)
Fighter in the Wind (Baramui Fighter)
Memento Mori (Yeogo goedam II)
Phone
Swiri

Jag håller med om att Chan-wook Park är en av de mest spännande regissörerna på senare tid.
Citera
2005-10-13, 15:48
Medlem
Glöm inte Ki-duk Kim! Minst lika intressant som Park med underbara filmer som The Isle, 3-Iron och Samaria!

När det gäller film är Sydkorea verkligen hett just nu, jag undrar vart denna boom egentligen kom från. Någon som vet?
Citera
2005-10-13, 16:42
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankthebunny
När det gäller film är Sydkorea verkligen hett just nu, jag undrar vart denna boom egentligen kom från. Någon som vet?
En av anledningarna är att det kom en lag på att 40% av alla filmer som går på bio måste vara producerade i korea. En rätt osjyst taktik marknadsekonomiskt sett, men en jävligt effektiv katalysator.

Nu för tiden är över 50% av biofilmerna i korea inhemska.
Citera
2005-10-13, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
En av anledningarna är att det kom en lag på att 40% av alla filmer som går på bio måste vara producerade i korea. En rätt osjyst taktik marknadsekonomiskt sett, men en jävligt effektiv katalysator.

Nu för tiden är över 50% av biofilmerna i korea inhemska.

Aha! En klassiker, med andra ord. De flesta brittiska regissörerna av den gamla skolan, exempelvis Hitchcock och David Lean fick sin praktiska skolning då England använde sig av samma lag någon gång på 30-talet. Kanske vore något för Sverige att införa...
Citera
2005-10-13, 17:23
Bannlyst
är infernal affairs en hong-kong rulle? vilket fall som helst så är den grym
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här