2011-08-11, 20:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det är som bekant Hiroshi Teshigahara som gjort den filmen. Jag skulle vilja påstå att Teshigahara är en av de bästa regissörer som verkat i Japan någonsin. Rekommenderar att du också ser följande filmer som alla är mästerverk av yttersta klass.

Han verkar ytterst intressant som regissör, någon på Cinemageddon skrev att just The face of another var en kombination av allting som denne älskade med Cronenbergs filmer och J.G. Ballards böcker. Blev helt såld på den beskrivningen och att filmen verkade riktigt intressant, Pitfall ligger nere på hårddisken nu med också.
Citera
2011-08-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
"Snubblade över" som i "hörde talas om" eller "såg"? Om det förra tycker jag att du bör leta upp en torrent!

Som i hittade när jag gick igenom någon obskyr lista på IMDB. Den verkar definitivt sevärd och kommer antagligen ses i sinom tid!

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Någon som har sett japanska The face of another?

http://www.imdb.com/title/tt0061065/

Det råkar faktiskt vara en av mina favoritfilmer! Estetiken och själva handlingen tilltalar mig enormt mycket och den påverkade mig verkligen djupt, mycket antagligen på grund av rent personliga anledningar, så jag kan inte garantera att den är nåt för alla, men sevärd - det är den i allra högsta grad! Jag har ännu inte sett fler av Teshigaharas filmer, men de andra två filmerna som SadEyes nämnde ska tydligen vara riktigt bra också. Notera också att alla tre är baserade på texter (böcker? noveller?) av Kobo Abe. Något att sätta tänderna i för den som intresserar sig för japansk litteratur (om jag inte missminner mig har jag sett flera rekommendera Kobo Abe i litteraturdelforumet...), med andra ord.
Citera
2011-08-11, 21:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Det råkar faktiskt vara en av mina favoritfilmer! Estetiken och själva handlingen tilltalar mig enormt mycket och den påverkade mig verkligen djupt, mycket antagligen på grund av rent personliga anledningar, så jag kan inte garantera att den är nåt för alla, men sevärd - det är den i allra högsta grad! Jag har ännu inte sett fler av Teshigaharas filmer, men de andra två filmerna som SadEyes nämnde ska tydligen vara riktigt bra också. Notera också att alla tre är baserade på texter (böcker? noveller?) av Kobo Abe. Något att sätta tänderna i för den som intresserar sig för japansk litteratur (om jag inte missminner mig har jag sett flera rekommendera Kobo Abe i litteraturdelforumet...), med andra ord.

Där ser man! Nu är jag inte helt beläst på japansk film före 1970 riktigt så det ska bli spännande och samtidigt kul att få se äldre japanska filmer då jag verkligen tycker om kulturen och japans historia till stor grad. Har inte läst någonting av Kobo Abe men då jag läst en del annan japansk litteratur så får jag sätta tänderna i hans (förmodar att det är en man) böcker sinom tid då.
Citera
2011-08-12, 00:33
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Där ser man! Nu är jag inte helt beläst på japansk film före 1970 riktigt så det ska bli spännande och samtidigt kul att få se äldre japanska filmer då jag verkligen tycker om kulturen och japans historia till stor grad. Har inte läst någonting av Kobo Abe men då jag läst en del annan japansk litteratur så får jag sätta tänderna i hans (förmodar att det är en man) böcker sinom tid då.
Ännu har jag inte sett fler av hans filmer än Woman in the dunes, men det räcker att se den för att förstå att denne herr Teshigahara var en mycket kompetent regissör. Det är ovanligt med så stämningsfulla och spännande filmer, och särskilt imponerande blir det med tanke på hur lite som faktiskt händer. Varje liten sak förstoras, så som jag tänker mig att de kan göra när man sitter isolerad i en liten grop i marken.
I övrigt verkan han ha inspirerats friskt av Camus, som jag vet att du tycker om.

Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Som i hittade när jag gick igenom någon obskyr lista på IMDB. Den verkar definitivt sevärd och kommer antagligen ses i sinom tid!
Jag misstänker att vi hittade den på samma lista.
Citera
2011-08-12, 01:25
Medlem
The Jacks avatar
Jag är väldigt svag för japansk film och framför allt sådan som tillhör japanska nya vågen. Teshigahara, som är på tal just nu, är en av mina favoritregissörer; Face Of Another och Woman in the Dunes är två av mina favoritfilmer och Pitfall är ett smärre mästerverk det också.

Men för att vara on-topic så var de senaste asiatiska filmerna jag såg The Love of Sumato The Actress (1947) och Lady Musashino (1951), båda två av Kenji Mizoguchi (som är en annan favorit) och båda två var mycket fina filmer om när det nya ställs på kant mot det gamla och som vanligt när Mizo är i farten så är det mycket eleganta, nyanserade och komplexa karaktärsporträtt och fantastiska hantverk.

Jag såg också tre stycken kortfilmer av Shuji Terayama (som också är fantastisk) igår, nämligen The Cage (1964), Paper-Scissors-Rock War (1971) och Butterfly Dress Pledge (1974). Den första och den sistnämnda var grymt suggestiva och fina och framför allt Butterfly var allting som jag älskar med Terayama komprimerat till tolv minuter. Paper-Scissors-Rock War var ojämn men hade en del fina grejer, bland annat i dess användning av ljud. Terayama känns dock lite som en regissör som gör sig bättre i långfilmsformat.
Citera
2011-08-13, 04:20
Medlem
The Yellow Sea, regissören till The Chaser, är det någon som har sett den? Skulle vara mycket intressant. Tror att jag drar ner den imorgon.

Vill förövrigt passa på att tacka saftad_burk om tipset! En bra film är en bra film oavsett språk, möjligtvis talar de lite saktare också i din rekommendation, vilket skulle glädja mig väldigt...
Citera
2011-08-13, 13:42
Medlem
NirvanAs avatar
Ser att Koreanska "Children" är ute nu, verkar ha fått bra reviews.
Citera
2011-08-13, 15:45
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ser att Koreanska "Children" är ute nu, verkar ha fått bra reviews.

Den var helt ok, men inte på långa vägar i samma klass som Memories of Murder (2003). Slutet kändes lite väl överkonstruerat för min smak.
Citera
2011-08-13, 15:50
Medlem
Citat:
Den var helt ok, men inte på långa vägar i samma klass som Memories of Murder (2003). Slutet kändes lite väl överkonstruerat för min smak.

Kan du ge lite andra heta tips på asiatisk film? Thriller, action, drama, skräck spelar ingen roll. Gärna filmer från högst 30 år tillbaka fast äldre går ju också bra.
Citera
2011-08-13, 15:56
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Hehe, låter som jag kan gilla den då, har inget emot "överkonstruerade/överdramatiska" scener, hade inget emot Cold Fish som de flesta tycker var överdriven.
Citera
2011-08-13, 15:56
Medlem
Seungris avatar
Ni vet Byung-hun Lee från I saw the Devil, A Bittersweet Life, The good, the bad, the weird, Joint Security Area osv?

Han var ju också med G.I. Joe, ni vet den amerikanska action filmen som var sådär.

Iaf, de håller på att spela in 2:an nu där Byung-hun Lee ska vara med igen tillsammans med Bruce Willis! och Dwayne Johnson. Byung-hun Lee ska spela Storm Shadow igen.

http://www.imdb.com/title/tt1583421/

Är det bara jag som ser fram emot denna filmen som fan? Tycker Byung-hun Lee är grym! Förhoppningsvis blir 2:an mycket bättre än 1:an
Citera
2011-08-13, 15:58
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Någon som har sett japanska The face of another?

http://www.imdb.com/title/tt0061065/

Riktigt bra film med en identitetskrisande Tatsuya Nakadai med mindervärdeskomplex som oroar sig för hur han uppfattas av omgivning och sin fru efter att han fått ansiktet förstört i en olycka på jobbet. När en psykolog (Mikijiro Hira) erbjuder honom ett nytt ansikte och anonymitet han kan utnyttja går saker inte riktigt som de tänkt sig. Med paralleller till ett efterkrigs-Japan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in