2011-03-17, 18:43
Medlem
crasheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Såg igår den första filmen i A Better Tomorrow trilogin av John Woo. Jag gillar i princip alla hans filmer ifrån slutet av 80-talet, början av 90-talet, så förväntningarna var ganska högt ställda.
Tyvärr får jag konstatera att filmen inte alls levde upp till förväntningarna eller det omotiverat höga IMDB betyget som filmen fått.

A Better Tomorrow kändes hafsigt gjord med löjeväckande dialoger och slapstick som kändes helt felplacerad i sammanhanget. Även aktionscenerna kändes blasé.

Är det ens någon mening med att se resterande två filmer i serien?
Det var visserligen länge sedan jag såg A Better Tomorrow, men jag kände precis som du men såg tvåan ändå. Jag minns den som att den var precis lika överskattad som ettan. John Woo har många bättre filmer än A better tomorrow-serien
Citera
2011-03-17, 19:00
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crashed
Det var visserligen länge sedan jag såg A Better Tomorrow, men jag kände precis som du men såg tvåan ändå. Jag minns den som att den var precis lika överskattad som ettan. John Woo har många bättre filmer än A better tomorrow-serien

Jag kommer säkert se alla tre filmerna till slut om jag känner mig själv. Lägger de dock åt sidan för tillfället. Kanske spolar jag mig igenom 2:an och ser showdownen som Raudsepp talade sig så varm om.
Citera
2011-03-17, 21:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jag kommer säkert se alla tre filmerna till slut om jag känner mig själv. Lägger de dock åt sidan för tillfället. Kanske spolar jag mig igenom 2:an och ser showdownen som Raudsepp talade sig så varm om.

Kollade faktiskt om showdownen nu på Youtube då det var sju år sedan eller mer sen jag såg de två första filmerna. Inte alls lika bra som jag minns, och antar att filmerna lär ha sjunkit i mina ögon om jag skulle se om dom, nu när man har mer perspektiv på film.

Om jag ska välja film av Woo blir det The Killer, Hard Boiled och Hard Target (visserligen inte från HK).
Citera
2011-03-17, 21:35
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Om jag ska välja film av Woo blir det The Killer, Hard Boiled och Hard Target (visserligen inte från HK).

Ovan nämnda filmer har jag såklart sett, och de är djävulskt bra alla tre. Den lättsammare Once a Thief gillar jag också skarpt.
Senast redigerad av SadEyes 2011-03-17 kl. 21:38.
Citera
2011-03-17, 22:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ovan nämnda filmer har jag såklart sett, och de är djävulskt bra alla tre. Den lättsammare Once a Thief gillar jag också skarpt.

Försökte tanka hem Once a thief tidigare idag då den utgått på svensk DVD och jag har bara sett snuttar ur den på TV tidigare. Tyvärr gick det inte så bra att få hem den, men en annan gång kanske.

Slutscenerna i The Killer och Hard Boiled knäcker slutet i A Better Tomorrow varje dag i veckan.
Citera
2011-03-17, 22:04
Medlem
Rakiis avatar
På tal om ingenting såg jag även Gozu i dag som jag skjutit på alltför länge, men den var klart över förväntan. Började lite långsamt för att sen eskalera i totala surrealistiska galenskaper, märks tydligt att Miike regisserade. Inte direkt någon vanlig Yakuza-film i Fukasakus och Suzukis stil, men trots en del små brister och sega passager var den bra.
Citera
2011-03-17, 22:11
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Slutscenerna i The Killer och Hard Boiled knäcker slutet i A Better Tomorrow varje dag i veckan.

Det håller jag fullständigt med dig om Rakii. Dock har inte ens slutscenerna i dessa gryma filmer något att sätt emot de sista tio minuterna i den löjligt förbisedda HK mästerverket Hong Kong Godfather (1985). Det är utan tvekan det överdjävligaste jag sett på film i genren. Tyvärr finns bara den klippta versionen på tuben, så det gör inte scenen helt rättvis.
http://www.imdb.com/title/tt0089293/

Senast redigerad av SadEyes 2011-03-17 kl. 22:13.
Citera
2011-03-17, 22:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Det håller jag fullständigt med dig om Rakii. Dock har inte ens slutscenerna i dessa gryma filmer något att sätt emot de sista tio minuterna i den löjligt förbisedda HK mästerverket Hong Kong Godfather (1985). Det är utan tvekan det överdjävligaste jag sett på film i genren. Tyvärr finns bara den klippta versionen på tuben, så det gör inte scenen helt rättvis.
http://www.imdb.com/title/tt0089293/

Tyvärr varken sett den eller hört talas om innan, men ska genast ändra på det. Först på senare tid som jag har börjat att se om på asiatisk film och inser samtidigt hur mycket som man har missat. Som tur är det en tröst att man har samlat på sig det mesta nya som verkar bra ifrån samtliga länder.
Citera
2011-03-19, 13:42
Medlem
crasheds avatar
Såg nyss den japanska filmen Hyakuman-en to nigamushi onna (One Million Yen and the Nigamushi Woman) http://www.youtube.com/watch?v=1mMU15_qXuE för andra gången. Är det någon annan som har sett den?
Citera
2011-03-20, 15:59
Medlem
soulreapers avatar
Frågor om vart man kan ladda ner filmer tas med fördel i Request-tråden i fildelningsforumet - MOD
Citera
2011-03-20, 18:14
Medlem
Rakiis avatar
Hong Kong Godfather var en helt okej film, lite för mycket skämt som kändes som tagna ur tidiga Jackie Chan-filmer, men en bra film.
Citera
2011-03-20, 18:17
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Hong Kong Godfather var en helt okej film, lite för mycket skämt som kändes som tagna ur tidiga Jackie Chan-filmer, men en bra film.

Den är högst medioker till de sista 10 minuterna. Det är dessa som höjer filmen över den gemene shaw brothers rullen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in