Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-26, 23:07
  #1
Medlem
pirates avatar
Hur tror ni att detta OS kommer att fungera ?
Kommer det att slå igenom och bli populärt bland folk som vägrar MS.
Är det nån som har använt det förresten och som kan ge oss en inblick i OS:et.
Citera
2008-06-26, 23:17
  #2
Medlem
unikums avatar
Nej. Det kommer inte att slå. Folk som vill köra annat än windows väljer inte en dåligt kopia utan istället nåt nytt som Linux eller Mac OX.
Citera
2008-06-26, 23:24
  #3
Medlem
Precis, måste ju ändå ge utvecklarna credits för vad de gör - i princip försöker de uppfinna Windows igen.
Citera
2008-06-26, 23:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Nej. Det kommer inte att slå. Folk som vill köra annat än windows väljer inte en dåligt kopia utan istället nåt nytt som Linux eller Mac OX.

Instämmer. Spännande initiativ, dock.

Installerade just ReactOS via VirtualBox på min macbook pro. Startade upp ett terminalfönster och pingade localhost. Försökte därefter döda fönstret genom att klicka på krysset och fick en fin BSOD. Så visst, det kan nog bli windows-kompatibelt
Citera
2008-06-26, 23:30
  #5
Medlem
Låter omständigt... Det är alltså som Wine fast inte som ett separat operativsystem om jag har fattat det hela rätt?
Citera
2008-06-26, 23:45
  #6
Medlem
linda skugges avatar
Jag tror aldrig det kommer bli klart, sorgligt men sant. De försöker ju skapa ett operativsystem som som inte är windows men som funkar exakt windows och de måste skriva allt från grunden vilket gör projektet till en fin tanke som vi aldrig kommer få se färdig (hmm, typ som richard stallmans operativsystem)

De hade spenderat tiden bättre genom att hoppa in i wine projektet och sikta på ett fullgott stöd för windowsprogram i linux istället....
Citera
2008-06-26, 23:49
  #7
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linda skugge
Jag tror aldrig det kommer bli klart, sorgligt men sant. De försöker ju skapa ett operativsystem som som inte är windows men som funkar exakt windows och de måste skriva allt från grunden vilket gör projektet till en fin tanke som vi aldrig kommer få se färdig (hmm, typ som richard stallmans operativsystem)

De hade spenderat tiden bättre genom att hoppa in i wine projektet och sikta på ett fullgott stöd för windowsprogram i linux istället....

Ja lite så känner jag oxå, det skriver en kernel från scratch vilket skulle kunna ta evigheter om man vill och sedan göra interfacet likt win är ju oxå ganska mkt jobb. Återstår att se hur långt de kan komma med projektet, fastän man kan köra vissa win-kompatibla program i ReactOS.
Citera
2008-06-27, 00:22
  #8
Medlem
Skummade lite på deras hemsida och visst använder de delar av WINE.

Citat:
Man bör kanske börja med att poängtera vad ReactOS inte är. Det är inte en wrapper baserad på Linux, som WINE. Det försöker inte och planerar inte att tävla med WINE. Faktum är att user mode-delen av ReactOS är i stort sett helt baserad på WINE och våra team är nära sammankopplade.


http://www.reactos.org/sv/about_whatisreactos.html
Citera
2008-06-27, 01:16
  #9
Medlem
rymdraketens avatar
Jag är skeptiskt till idén, det känns oerhört tråkigt att efterapa istället för att skapa någonting nytt med fokusering på användare som kräver stor användarvänlighet. Då borde det finnas nya idéer istället för att på något sätt försöka återskapa något mediokert.
Citera
2008-06-27, 07:47
  #10
Avstängd
urandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Hur tror ni att detta OS kommer att fungera ?
Kommer det att slå igenom och bli populärt bland folk som vägrar MS.
Är det nån som har använt det förresten och som kan ge oss en inblick i OS:et.


Testade ReactOS för ca 1-2 år sen och tycker mig inte se så stora skillnader mot den jag laddade ner idag, mer än kosmetiska saker.

Jag tror inte detta har någon framtid.
Citera
2008-06-27, 15:48
  #11
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cube
Instämmer. Spännande initiativ, dock.

Installerade just ReactOS via VirtualBox på min macbook pro. Startade upp ett terminalfönster och pingade localhost. Försökte därefter döda fönstret genom att klicka på krysset och fick en fin BSOD. Så visst, det kan nog bli windows-kompatibelt
Eftersom det fortfarande ligger i alpha-stadiet så kanske man inte ska förvänta sig för mycket.

Annars tycker jag att det verkar som ett väldigt intressant projekt, känns tyvärr som det kommer ta ett tag tills det blir färdigt.
Citera
2008-06-27, 17:40
  #12
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linda skugge
Jag tror aldrig det kommer bli klart, sorgligt men sant. De försöker ju skapa ett operativsystem som som inte är windows men som funkar exakt windows och de måste skriva allt från grunden vilket gör projektet till en fin tanke som vi aldrig kommer få se färdig (hmm, typ som richard stallmans operativsystem)

De hade spenderat tiden bättre genom att hoppa in i wine projektet och sikta på ett fullgott stöd för windowsprogram i linux istället....
Precis, typ som Richard Stallmas OS. Poängen är att den här typen av omvänd ingenjörskonst fungerade bra på den tiden - 70-talet. Nu är datorer för vanliga och OS-marknaden för stor och oligarkisk för att något dylikt ska kunna slå. Icke desto mindre ett intressant projekt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback