2008-06-28, 17:19
Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
Okej.. Jag är inte 100% på detta men sökte på den dator som jag hört ska ha legat som inspirationskälla för startknappen. Det var Perq som var en av de första datorer med ett utvecklat grafiskt gränssnitt. Som sagt var.. Jag är ingen expert på detta område men fann denna i alla fall http://toastytech.com/guis/perquispy.jpg
I princip så kommer alla moderna grafiska användarmiljöer från en och samma konceptdator. Utvecklad av Xerox PARC (Palo Alto Research Center).
Nästan alla koncept inom moderna GUIs kommer därifrån. Grafisk miljö med skrivbord, mappar, menyer, ikoner you name it.
Plus objektorienterad systemutveckling, laserskrivare, ethernet ...
Det finns en riktigt bra bok om hela historian.
"Fumbling the Future: How Xerox Invented, Then Ignored, the First Personal Computer" ISBN 1-58348-266-0
För övrigt så slutade hela "look-n-feel" rättegången mellan Apple och Microsoft (och diverse andra inblandade) med att samtliga inblandade la till en fin liten rad som "baserat på tekniker utvecklade av Xerox" och slöt fred.
Citat:
Precis.
Övrigt så kommer A: C: från opperativsystemet CP/M som var förlagan till DOS. Bill köpte DOS (hette egentligen QDOS 'Quick and Dirty Operating System men det kom ju inte jag ihåg när jag skrev mitt tidigare inlägg) för ganska så mycket pengar men det har ju visat sig vara en bra affär.
QDOS (eller senare 86-DOS) skrevs som ett snabbhack för att sälja Intel 8086 baserade CPU-kort genom att återskapa API:et från CP/M så nära som möjligt. (CP/M var skrivet för lillebror 8080 och dess kompisar).
Microsoft köpte, bit för bit, QDOS/86-DOS (och anställde killen som skrivit det) för totalt typ 75.000 USD. Historien brukar dock glömma att Microsoft la ner ett attans arbete på att förvandla ett synnerligen grovt hack till något som IBM var villiga att licensiera.
Åtskilliga år senare, och en stökig rättegång, så betalade Microsoft 1 M USD till som plåster på såren till firman som låg bakom orginalhacket.
Citat:
Microsoft har tagit fram Opperativsystem före DOS så det var inte helt baserat på andras produkter. Första systemet hette Xenix och såldes helt och hållet till ett företag som tog över produktion och utveckling.
Xenix var en portning av AT/T Unix (Sys V (eller var det 7?)) till 8086.
Viss komik finns att finna i att Microsofts första OS alltså var en tidigt Linux

Dom båda förenades dock väldigt snart.
Den som har haft det tvivelaktiga nöjet att använda sig av programmeringshandböckerna till MS-DOS 2 och 3 upptäcker snart att det finns 2 parallella APIer.
Ett klassiskt CP/M-liknande, och ett som känns väldigt Unix.
I något av dom (minns inte vilket) så kunde man sätta en variabel som hette "switchchar" till "-", och plöstsligt så betedde sig tolken som en Un*xtolk.
Dvs "-" innan parametrar till kommandon, och den bytte själv till / istället för \ som katalogavgränsare.