Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-06-26, 20:18
Medlem
Tankishs avatar
Precis som topic lyder, varför är det just C: och inte S: eller A: som oftast är standard som första hårddisk. Något jag kom o tänka på bara...
Citera
2008-06-26, 20:22
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankish
Precis som topic lyder, varför är det just C: och inte S: eller A: som oftast är standard som första hårddisk. Något jag kom o tänka på bara...

A: och B: var för diskettstationen C: blev alltså första tillgängliga för hårddisken.

Och du behöver inte installera på C: du kan använda S: om du vill.
Senast redigerad av cammo 2008-06-26 kl. 20:25.
Citera
2008-06-26, 20:24
Medlem
Jospans avatar
Jag har ingen diskettstation borde inte min C:\ vara A:\ då?
Citera
2008-06-26, 20:24
Medlem
Dreass avatar
Cammo har rätt, så enkelt är det.
Citera
2008-06-26, 20:36
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jospan
Jag har ingen diskettstation borde inte min C:\ vara A:\ då?

Nej, A och B är reserverade av BIOS.
Citera
2008-06-26, 20:42
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Nej, A och B är reserverade av BIOS.
Det där tror jag inte på. Varför skulle BIOS bestämma vad Windows kallar enheterna‽
Citera
2008-06-26, 20:58
Medlem
CaptenMärtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Det där tror jag inte på. Varför skulle BIOS bestämma vad Windows kallar enheterna‽
Maila Microsoft och fråga
Citera
2008-06-26, 21:07
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
I bios har du fortfarande val för diskettstation även om du inte har någon installerad således så blir inte huvuddisken A för bios bestämmer det. Och varför det är så...ptja...maila microsoft
Citera
2008-06-26, 21:50
Bannlyst
Jag mailade Bill Gates, men han hade gått i pension

http://www.sweclockers.com/nyhet/7908-bill_gates_gar_i_pension/
Citera
2008-06-26, 21:53
Medlem
Siouxsies avatar
Det går att fippla till så A: eller B: går att använda som andra diskar, men av tradition är de reserverade för floppys av olika storlekar.
Citera
2008-06-26, 22:14
Medlem
SysGhosts avatar
Windows är från start baserad på DOS på den gamla goda tiden då allt fungerade.

DOS utnyttjade bokstäver att beteckna enheter med och A: var då första stationen, dem lite lyxigare och dyrare maskinerna hade smått otroliga två stycken stationer.

A: respektive B:

Operativsystemet, t.ex DOS laddades in från en floppy/diskett, sedan bytte man floppy/diskett och laddade in programmet man ville arbeta med, därefter en tredje floppy/diskett för dem dokument man ville jobba med.

För att förenkla hanteringen kunde man ha två stationer, varav A: höll operativsystemet, B: programmet och dokumenten.

Detta höll sig några år och sedan kom ett snille på det här med hårddisken.
Dem lite nyare datorerna hade då smått ofantliga 5 Megabyte hårddisk. Detta oändligt massa utrymme skulle med all säkerhet räcka för all framtid.
Hårddiskar hade då på den tiden en partition som standard (tror inte äldre DOS-versioner 1.0 2.0 osv, stödde flera partitioner i alla fall)
Hårddisken landade då på C:

IBM (och säkerligen en del Microsoft på senare tid) är dem ansvariga för att A: respektive B: är reserverade för floppy/diskett-enheter.

Windows 1.0 var helt enkelt bara ett grafiskt skal till DOS och ålydde helt enkeld A:, B:, C: strukturen
Likaså Windows 2.0, 3.0, 3.1, 3.11

Till och med Windows 95, Windows 98 och Windows ME var alla baserade på DOS i grunden.

Sedan snodde Microsoft lite OS/2 struktur från IBM och skapade på det Windows NT, men fortfarande ville man behålla den gamla A:, B:, C: strukturen eftersom detta var vad alla var vana med, så varför ändra på ett vinnande koncept.

Största orsaken var nog att många program som installeras installerades oftast mot C: och kunde inte välja A: eller B: som installationsmål, så man beslöt att behålla hårddisken på C: för bakåt-kompatibilitetens skull.

Kortfattat: Bakåt-kompatibilitet är orsaken.
A: och B: är 'löst' reserverade för kompatibilitetens skull.
Dem går på en modernare dator att använda till annat, men som nämnts så ligger en gammal bit kvar sedan stenåldern: A: och B: är reserverade redan i BIOS, få moderkortstillverkare har valt att släppa lös det där lite grann och möjligheter finns att ändra.

Det går säkert att stoppa hårddisken på A:, men många program kommer nog att slå bakut pga förvirringen med diskett-enheten.
Senast redigerad av SysGhost 2008-06-26 kl. 22:48.
Citera
2008-06-26, 23:03
Medlem
Tankishs avatar
Vilken historia, nu vet jag varför. Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in